Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019123964 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA PEETERS-GOVERS SILSBURG met als adres Kloosterstraat 58 te 2275 Lille |
Ligging van het project: |
Herentalsebaan 669 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 31sectie B nrs. 325F2, 326B, 329D2, 329Y, 329R en 329C2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van gevelreclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/11/2017: vergunning (2017107) voor het slopen van de bestaande bebouwing en bouwen van het project "Silsburg Retour" met een versmarkt, commerciële ruimten, 63 appartementen en ondergrondse parking.
Vergunde/vergund geachte toestand
- gemengd stedelijk project met:
Huidige toestand
- bouw in uitvoering.
Gewenste toestand
- zaak-gebonden gevelreclame en verlichting van de supermarkt:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen zaak-gebonden gevelreclame en verlichting van supermarkt.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
7 november 2019 |
5 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
7 november 2019 |
20 november 2019 |
Geen bezwaar |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: woongebied.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied: zone reservegebied Silsburg, woongebied.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van publiciteit aan een vergunde handelsruimte. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van handel blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Herentalsebaan.
Voor het gebouw zelf werd een omgevingsvergunning met voorwaarden verleend op 09/11/2017. Het gebouw dient conform de voorwaarden van de verleende vergunning uitgevoerd te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden publiciteit.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag bevat het plaatsen van verlichte en onverlichte gevelreclame.
De reclame bestaat uit haakse lichtbakken, lichtlijnen, reclame in losse letters, raamfolie met het winkelmerk en een lichtbak op een vrijstaande mast. De publiciteit situeert zich vooral aan de inkomhal, de kopgevel van het gebouw en de gevel langs Van Strydoncklaan.
Verder worden aan de inkomhal vuilnisbakken geplaatst en boven de toegang naar de parking wordt in het vlak van de gevel een parkeergaragebord geplaatst.
De aanvraag is strijdig met artikel 33 van de bouwcode. Zo wordt een volledige gevelopening, aan de kopgevel en aan de gevel langs Van Strydoncklaan, voorzien van raamfolie met reclame.
Artikel 33 van de bouwcode laat een bedekking van maximaal 50% van de raamopening toe om de levendigheid van het gelijkvloers te kunnen garanderen. Mogelijks wordt de volledige raamopening bedekt in functie van de interne schikking, maar dit wordt niet op plan weergegeven. Bijkomend zijn er voldoende gevelvlakken op het gelijkvloers waar eventueel reclamepanelen voorzien kunnen worden. In voorwaarde wordt dan ook opgelegd de raamfolie te beperken tot 50% van de raamopening.
Verder worden in voorliggende aanvraag haakse lichtbakken voorzien tot ongeveer 0,70 m uit het gevelvlak. Deze dienen volgens artikel 33 van de bouwcode maximaal 0,60 m uit het gevelvlak te steken. Dit wordt eveneens in voorwaarde opgelegd.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden, is de aangevraagde publiciteit aanvaardbaar in het straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer en naar de Verkeerspolitie. Het agentschap heeft een gunstig advies verleend en de Verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag voor de plaatsing van de gevelreclame.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de raamfolie te beperken tot 50% van de raamopening, conform artikel 33 van de bouwcode;
2. haakse lichtbakken maximaal 0,60 m uit het gevelvlak voorzien, conform artikel 33 van de bouwcode;
3. het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;
4. de voorwaarden van de omgevingsvergunning (2017107) verleend op 09/11/2017 strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
16 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 november 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 januari 2020 |
Verslag GOA |
17 december 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de raamfolie te beperken tot 50% van de raamopening, conform artikel 33 van de bouwcode;
2. haakse lichtbakken maximaal 0,60 m uit het gevelvlak voorzien, conform artikel 33 van de bouwcode;
3. het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer strikt na te leven;
4. de voorwaarden van de omgevingsvergunning (2017107) verleend op 09/11/2017 strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.