Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019125554 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Nicole Peeters met als adres Moerstraat 55 te 2970 Schilde |
Ligging van het project: |
Godefriduskaai 26-28 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2sectie B nr. 64E2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
het regulariseren van aanpassingen aan vergunde appartementen en plaatsen en verplaatsen van dakvlakvensters |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 14/11/1991: vergunning (86#910466) verbouwing magazijn tot appartement en kantoor;
- 04/02/1993: vergunning (86#920536) bijkomend parkeerniveau.
Vergunde/vergund geachte toestand
- pand van 5 bouwlagen onder schilddak;
- gelijkvloers vergund als kantoorruimte;
- bovenliggende verdiepingen vergund als wooneenheden;
- de toegangen naar de 4 wooneenheden op de 6de verdieping geven uit op een brede centrale gang die zich links van de trapkern bevindt.
Huidige toestand
- de toegangen naar 3 wooneenheden op de 6de verdieping geven uit op een gang die zich rechts van de trapkern bevindt;
- de toegang naar app 6.4 bevindt zich in de zone tussen trap en lift.
Gewenste toestand
- regulariseren van de wijzigingen aan en de toegangen tot de wooneenheden op de 6de en 7de verdieping;
- aanpassingen aan de gebogen dakkoepel;
- verplaatsen en bijplaatsen van dakvlakvensters.
Inhoud van de aanvraag
- verwijderen van de grote centrale lichtstraat in het voorste zichtbare dakvlak;
- verwijderen van een gebogen koepel vooraan;
- plaatsen van een nieuw dakvlakvenster (3m op 2m40) op het rechtse schilddakvlak;
- verwijderen van 1 dakvlakvenster en plaatsen van 3 kleine dakvlakvensters;
- regulariseren van de aanpassingen aan en de toegangen tot de duplex-appartementen op de 6de en 7de verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
31 oktober 2019 |
19 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
31 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
31 oktober 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
De breedte van een looppad, gemeten tussen onafgewerkte binnenmuren, bedraagt minstens 175 cm, zodat na de afwerking van de wanden en met inbegrip van de ruimte voor plinten en leuningen een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 150 cm gegarandeerd wordt. In de gang is een versmalling waar de breedte 1,23 meter bedraagt;
Voor een lifttoegang moet er een vrije en vlakke draairuimte zijn van 1,50 meter. Er is geen vrije draaicirkel voorzien in de hal voor de lift;
Bij een manueel te bedienen deur, met uitsluiting van toegangen tot of deuren naar gesloten trappenhallen, moet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd, met een ruwbouwmaat van minstens 45 cm, zodat na de afwerking een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm gegarandeerd wordt. Bij de appartementen 6.3 en 6.4 is dit niet aanwezig.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.
De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 vierkante meter. Dakvlakramen in schuine daken mogen meegeteld worden indien ze zich tussen 1 en 2 meter boven het loopvlak van de verblijfsruimte bevinden.
Er zijn volgende afwijkingen:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Slaapkamer 3 van duplex 6.1 beschik, strijdig met de bouwcode, over onvoldoende licht. De bouwcode stelt dat enkel dakvlakramen gelegen tussen 1 en 2 meter mogen meegeteld worden in de berekening. Slaapkamer 3 is zeer ruim waardoor de aanwezige centraal gelegen dakkapel net te klein blijkt. Dit tekort wordt gecompenseerd door dakvlakramen die boven het bed en dus te hoog werden voorzien. Bezwaarlijk kan gesteld dat er in deze ruimte onvoldoende daglichttoetreding en uitzicht aanwezig is. Hierdoor kan op basis van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het aanpassen van enkele dakvlakramen in het dakvlak. Het supprimeren van de vanop het openbaar domein zichtbare dakvlakramen kan gunstig beoordeeld worden aangezien deze afbreuk deden aan de beeldkwaliteit van de monumentale lijstgevel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door de aanpassing van de positie van de gemeenschappelijke hal op de zesde verdieping zijn niet alle toegangen tot de verschillende wooneenheden in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid, waar dit in de vergunde toestand wel was. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Deze wijzigingen zullen worden uitgesloten van vergunning.
Strijdig met de bouwcode is in slaapkamer 3 van duplex 6.2 en in slaapkamer 3 van duplex 6.3 de lichtdoorlatende oppervlakte van de dakvlakramen te klein in verhouding tot de oppervlakte van de kamers. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. In voorwaarde wordt opgelegd om grotere of meer dakvlakramen te voorzien zodat de oppervlakte van de lichtdoorlatende oppervlakte in overeenstemming is met de oppervlakte van de kamer, conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. in slaapkamer 3 van duplex 6.2 en in slaapkamer 3 van duplex 6.3 moeten meer en of grotere dakvlakramen voorzien worden zodat het lichtdoorlatendd oppervlakte van de dakvlakramen, in verhouding staat tot de oppervlakte van de kamers, conform artikel 24 van de bouwcode;
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
1. de wijzigingen op de zesde verdieping aan de centrale gemeenschappelijke hal en de aanpassingen aan de toegangen tot de verschillende studio’s worden uitgesloten van vergunning;
2. de wijzigingen aan studio 6.4 worden uitgesloten van vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
10 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
31 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
30 december 2019 |
Verslag GOA |
17 december 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. in slaapkamer 3 van duplex 6.2 en in slaapkamer 3 van duplex 6.3 moeten meer en of grotere dakvlakramen voorzien worden zodat het lichtdoorlatendd oppervlakte van de dakvlakramen, in verhouding staat tot de oppervlakte van de kamers, conform artikel 24 van de bouwcode;
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
1. de wijzigingen op de zesde verdieping aan de centrale gemeenschappelijke hal en de aanpassingen aan de toegangen tot de verschillende studio’s worden uitgesloten van vergunning;
2. de wijzigingen aan studio 6.4 worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.