Terug
Gepubliceerd op 29/12/2019

2019_CBS_10749 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133208. Bolwerkstraat 26. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/12/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10749 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133208. Bolwerkstraat 26. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_10749 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133208. Bolwerkstraat 26. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019133208

Gegevens van de aanvrager:

Klaar Bracke met als adres Fourmentstraat 23 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Bolwerkstraat 26 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11sectie L nr. 3590K2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/10/1921: vergunning (1921#12135) voor binnenveranderingen;

-          07/09/1945: vergunning (18#19659) voor veranderingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning in gesloten bebouwing bestaande uit 3 bouwlagen onder plat dak;

-          gevel in rode baksteen met bandramen met natuurstenen omlijsting;

-          plint in blauwe hardsteen tot onderzijde raam.

Huidige toestand

-          eengezinswoning in gesloten bebouwing bestaande uit 3 bouwlagen onder plat dak;

-          gevel in rode baksteen met bandramen met natuurstenen omlijsting;

-          plint in blauwe hardsteen tot onderzijde raam. 

Gewenste toestand

-          eengezinswoning;

-          geveluitwerking volgens oorspronkelijk bouwplan:

  • witbepleisterd volgens klassieke indeling; 
  • plint in blauwe hardsteen tot onderzijde raam;
  • gelijkvloerse plint met witbepleisterd bossagewerk;
  • parement op de verdiepingen in gladde bepleistering met horizontale mouluren;
  • nieuwe mouluren en raamomlijstingen;
  • buitenschrijnwerk in zwart aluminium;  
  • nieuwe kroonlijst volgens klassieke indeling. 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel.  

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

8 november 2019

16 december 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het wijzigen van een voorgevel van een eengezinswoningen. De woonfunctie blijft functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag wenst de bestaande gevel die is voorzien van roodkleurige gevelsteen te wijzigingen naar een klassieke lijstgevel waarbij de horizontale ramen worden herleid naar twee gevelopeningen met daarin PVC-schrijnwerk. De gevel wordt wit bepleisterd.

 

Het pand is gelegen in de CHE-gebied. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd de gevelwijziging ter advies voorgelegd. Zij formuleerde volgend advies:

 

“In januari 1945 viel er een Duitse V-bom op de hoek van de Bolwerkstraat en de Paleisstraat waarbij verschillende huizen werden vernield en beschadigd. In de zomer van 1945 diende de  eigenaar een bouwaanvraag in om het huis te herbouwen, waarbij de huidige gevel tot stand is gekomen.

 

Het pand zoals we het nu kennen, heeft geen bijzondere erfgoedwaarde. De huidige gevel in de stijl van de wederopbouw heeft heel andere verhoudingen dan de oorspronkelijke vroeg 20ste-eeuwse neoclassicistische lijstgevel. De vergrote raampartijen op +1 en +2 zorgen voor een eerder horizontaliserend effect, wat op de gelijkvloerse verdieping ook is benadrukt door het verlagen van de deur- en raamopeningen. De enige dieptewerking in de vervlakte gevel komt van de natuurstenen omlijsting rond de ramen en deuren. Al bij al is het een beeld dat klopt qua verhoudingen en materialisering. In de huidige toestand maakt de gevel deel uit van een verstoring in het straatbeeld, ten gevolge van de inslag van de V-bom en de inspiratieloze wederopbouwarchitectuur die in de plaats kwam.

 

De reconstructie van de gevel heeft op zich geen erfgoedwaarde. Door de gevel deels terug te brengen naar de oorspronkelijke toestand, krijgt het pand wel een beeldondersteunende waarde in het straatbeeld.

Er wordt de nodige aandacht besteed aan de verhoudingen van de gevelindeling, maar de keuze voor pvc-ramen contrasteert dan weer sterk met het idee om terug te grijpen naar de oorspronkelijke toestand. Aangezien het hier om een nieuwe constructie gaat, en geen restauratie, heeft de stedelijke dienst geen bezwaar en adviseert dan ook gunstig.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt bovenstaand advies bijgetreden. De aangevraagde werken vormen een verbetering voor de uitstraling van de gevel en versterken de beeldkwaliteit in de straat. Indien mogelijk kan er nog geopteerd worden om het schrijnwerk uit te voeren in hout met een correcte historische profilering. Dit kan in samenspraak met monumentenzorg bekeken worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

8 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 januari 2020

Verslag GOA

18 december 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.