Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019024142 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Patrik Verschueren en de heer Tarik van Trigt, Franklin Rooseveltplaats 11 te 2060 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: |
AV GO! SCHOLENGROEP ANTWERPEN, Thonetlaan 106a te 2050 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Franklin Rooseveltplaats 11 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8 sectie H nrs. 1280L5 en 1280K5 |
Inrichtingsnummer: |
20190222-0033 (Koninklijk atheneum Antwerpen) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
- regulariseren van een functiewijziging (polyvalente zaal naar polyvalente zaal/feestzaal); - exploiteren van een school. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/11/2009: vergunning (20093557) voor renovatie en heropbouw na brand van het Atheneum te Antwerpen;
- 24/01/2019: bouwovertreding (20198487) voor het wijzigen van de hoofdfunctie van de polyvalente zaal op de eerste verdieping.
Vergunde/vergund geachte toestand
- gebouw in eclectische stijl met verhoogde begane grond, arduinen sokkel, twee en drie bouwlagen onder een leien dak;
- vleugels gegroepeerd rondom twee rechthoekige binnenplaatsen;
- polyvalente ruimte op de eerste verdieping ingericht als gemeenschapsvoorziening.
Huidige toestand
- polyvalente ruimte op de eerste verdieping ingericht als dagrecreatie (feestzaal).
Gewenste toestand
- polyvalente ruimte op de eerste verdieping ingericht als dagrecreatie en gemeenschapsvoorziening (intern en extern gebruik).
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van een functiewijziging van de polyvalente ruimte op de eerste verdieping naar polyvalente ruimte/feestzaal (intern en extern gebruik).
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 25 augustus 1994 werd er een milieuvergunning klasse 1 verleend aan Argo Buitendienst Antwerpen voor exploitatie van een schoolinrichting (MLAV1/94-107). De vergunning was geldig tot 25 augustus 2014. Op 24 januari 2019 werd door de stad Antwerpen een proces-verbaal van bouwovertreding opgesteld. De overtreding bestaat uit het exploiteren van een polyvalente zaal zonder hoofdfunctiewijziging van Gemeenschapsvoorziening naar Dagrecreatie voor deze zaal.
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de regularisatie van de hoofdfunctie van de polyvalente zaal van Gemeenschapsvoorziening naar Dagrecreatie (stedenbouwkundig gedeelte). Tevens wordt van de vergunningsaanvraag gebruik gemaakt om ook het milieutechnische gedeelte van de vergunning terug in orde te brengen. Aangezien de milieuvergunning in 2014 vervallen is, wordt de exploitatie aanzien als een nieuwe inrichting.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
3.2.2.a |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
2.100 m³/jaar |
24.1 |
laboratoria met een uitsluitend didactisch doel en waar afvalwater eigen aan de laboratoriumtechnieken gegenereerd wordt; |
3 laboratoria |
32.1.1 |
feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau hoger dan 85 dB(A)LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A)LAeq,15min; |
95 dB(A)LAeq,15min |
43.1.2.a |
stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, wanneer het een inrichting betreft vermeld sub 1°, a). |
2.792 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
23 juli 2019 |
25 juli 2019 |
Geen advies |
AQUAFIN NV |
16 oktober 2019 |
2 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
23 juli 2019 |
1 augustus 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
16 oktober 2019 |
31 oktober 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving |
23 juli 2019 |
23 juli 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie |
23 juli 2019 |
8 augustus 2019 |
stadsontwikkeling/mobiliteit |
23 juli 2019 |
8 augustus 2019 |
stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg |
23 juli 2019 |
21 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 4 zone voor maatschappelijke functies - (ma1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- Artikel 4 Zone voormaatschappelijke functies: de bestemming dagrecreatie is niet toegelaten.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid en Cultuurhistorische aspecten en afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag omvat een regularisatie van een functiewijziging na het opstellen van een proces verbaal (24/01/2019) aangaande het wijzigen van de hoofdfunctie van polyvalente zaal op de eerste verdieping.
Er werd door de bouwtoezichter geoordeeld dat hij ter plaatse de functie dagrecreatie heeft vastgesteld, zoals voorzien in artikel 2 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen. De hoofdfunctiewijziging omvat dus van gemeenschapsvoorziening naar dagrecreatie, omdat de polyvalente zaal tegen betaling verhuurd wordt aan externe klanten waarbij de gebruiker voorziet in eigen drank of eten.
De functie dagrecreatie valt onder vrije tijdsvoorzieningen. Volgens het geldende ruimtelijk uitvoeringsplan ‘2060’ zijn vrije tijdsvoorzieningen niet toegelaten (Artikel 4 Zone voor maatschappelijke functies – (Ma1), 4.1 Bestemmingen).
Conform artikel 4.4.6. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan in een omgevingsvergunning betreffende een bestaand hoofdzakelijk vergunde constructie die krachtens decreet definitief of voorlopig beschermd is als monument, of deel uitmaakt van een krachtens decreet definitief of voorlopig beschermd stads- of dorpsgezicht cultuurhistorisch landschap of archeologische site, worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften, voor zover de betrokken handelingen worden geadviseerd vanuit het beleidsveld onroerend erfgoed.
In functie van bovenstaande formuleerden de dienst stadsontwikkeling / onroerend erfgoed en onroerend erfgoed Vlaanderen onderstaand gunstig advies:
“De aanvraag behelst enkel een functiewijziging van de polyvalente zaal. De functiewijziging heeft geen impact op de erfgoedwaarden van de zaal of het gebouw.”
Gezien bovenstaand advies kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt dan ook afgeweken worden van de bestemmingsvoorschriften. De functiewijziging op zich is functioneel inpasbaar en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 179 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op basis van de polyvalente zaal die er als ‘nieuwe’ functie bijkomt. Deze zaal heeft een maximumcapaciteit van 499 personen. Voor de functie feestzaal wordt de parkeerbehoefte 36 parkeerplaatsen per 100 aanwezigen genomen. Voor deze functie bedraagt de parkeerbehoefte 179 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen als beschermd monument vanaf 22/04/1994 met ID-nummer 2680. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen, bij een eventuele vergunning voor de functiewijziging, bedraagt dan 179.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 179 – 0 = 179. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 179 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de functiewijziging van de polyvalente zaal worden er geen fietsstalplaatsen voorzien. Volgens de berekening van de dienst mobiliteit dienen er minstens 49 fietsstalplaatsen voorzien te worden (10 fietsen per 100 bezoekers => 499 bezoekers = 49 fietsstalplaatsen). Om hinder op het openbaar terrein te verhinderen dienen deze fietsstalplaatsen op het eigen terrein voorzien te worden. Echter kan dit niet worden opgenomen in voorwaarden bij een voorwaardelijk gunstige vergunning. Dit zou een andere aanvraag betekenen met een andere interne of externe indeling van het gebouw. Bijgevolg vormt het niet voorzien van minstens 49 fietsstalplaatsen ook een grond voor een ongunstig stedenbouwkundig advies voor de functiewijziging..
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met de functiewijziging op zich maar kan niet ingestemd worden met de parkeerdruk die deze functiewijziging genereert. Door het ontbreken van 179 autoparkeerplaatsen en 49 fietsstalplaatsen wordt de draagkracht van de site overschreden. Voorliggende aanvraag is storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het Koninklijk Atheneum te Antwerpen is een secundaire school. Het gebouw is in gebruik als school sinds 1885. In hetzelfde gebouw bevindt zich ook basisschool de Pijl. Aangevraagde rubrieken zijn het lozen van huishoudelijk afvalwater, de exploitatie van drie laboratoria, de exploitatie van een polyvalente zaal en een stookinstallatie (klasse 2). Een correct rioleringsplan evenals verbrandings- en reinigingsattesten van de stookinstallaties ontbreken in het dossier.
Het huishoudelijk afvalwater is in hoofdzaak afkomstig van de sanitaire installaties. Er wordt enkel leidingwater gebruikt. Het hemelwater dat terechtkomt op het perceel (7.500 m²) wordt via gootjes naar de openbare riolering geleid. Er is geen infiltratie of buffering voorzien. Hergebruik van hemelwater is momenteel voor de school niet aan de orde. De exploitant stelt: “Er zijn hemelwaterputten maar deze staan droog en worden niet meer gebruikt. Van de inhoud is er geen idee.”
Bij de vorige vergunningsaanvraag (1994) werden, wat het huishoudelijk afvalwater betreft, enkel de lozingspunten aangeduid op het uitvoeringsplan. Het was namelijk niet geweten hoe deze aangesloten zijn op de openbare riolering. Bij de huidige vergunningsaanvraag (2019) zijn eveneens enkel de lozingspunten aangeduid op het uitvoeringsplan. Er is niet geweten hoe deze aangesloten zijn op de openbare riolering. Er is ook niet geweten of al deze lozingspunten nog in gebruik zijn en wat het debiet per lozingspunt is. Om een hoeveelheid per lozingspunt te kunnen opgeven in het omgevingsloket werd het volledige debiet gedeeld door het aantal lozingspunten. Op het uitvoeringsplan werd van elk lozingspunt een lijn naar de straat getekend. Van 1 lozingspunt is geweten dat het aangesloten is op een septische put vooraleer het afvalwater geloosd wordt in de openbare riolering. Bij één lozingspunt op het plan werd een septische put ingetekend.
Ten opzichte van de vorige vergunning is de rubriek voor stookolie verdwenen uit de vergunning gezien heden gestookt wordt op gas. Verder wordt nu een bijkomende rubriek aangevraagd voor een feestzaal met een maximale geluidslast van 95 dB(A)LAeq,15min.
Gezien het lozen van huishoudelijk afvalwater gevraagd wordt, hoort hierbij een correct rioleringsplan. Het Koninklijk Atheneum Antwerpen stelt dit – net als in 1994 – niet te kunnen aanleveren. De inrichting behoort tot het Gemeenschapsonderwijs, er wordt dan ook vanuit gegaan dat eventuele plannen, herstellingen, verbouwingen en dergelijke op officiële wijze gedocumenteerd werden en bewaard bleven. Zelfs indien dit niet het geval zou zijn, kan een studiebureau nog altijd de rioleringssituatie onderzoeken en hiervan een plan en rapport opmaken. Aangezien de inrichting een grote school betreft, heeft de vergunningverlenende overheid ervoor gekozen de aanvraag toch te aanvaarden en het aanleveren van een correct uitvoerings- en rioleringsplan als een bijzondere voorwaarde op te nemen.
Het is aangewezen in dit onderzoek eveneens de hemelwaterputten en hun aansluitingen te laten onderzoeken en reinigen zodat hergebruik van hemelwater wel geïmplementeerd kan worden. Meestal zorgt de aanleg en plaatsing van hemelwaterputten voor grote investeringskosten, wat vaak een reden is om niet tot hergebruik over te gaan. In dit geval echter zijn de hemelwaterputten al aanwezig en zijn de grote kosten al gebeurd.
Men vraagt rubriek 32.1.1 aan voor de exploitatie van de feestzaal, maar uit toelichtingen blijkt dat de invulling van het gebruik van de zaal eerder valt onder ‘polyvalente zaal’ dan onder ‘feestzaal’. Dit betekent dat de aangevraagde rubriek 32.1.1, zonder voorwerp dient verklaard te worden. Wel is rubriek 32.2.2. van toepassing. Dit impliceert geen beperkingen in het aangevraagde geluidsniveau voor elektronisch versterkte muziek gezien ook in rubriek 32.2.2 een geluidsniveau van 95,00 dB(A)LAeq,15min toegestaan wordt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de goede ruimtelijke ordening.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aan het college wordt voorgesteld om de ingedeelde inrichtingen en activiteiten gunstig te adviseren onder voorgestelde bijzondere voorwaarden.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
3.2.2.a |
het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; |
2.100 m³/jaar |
24.1 |
laboratoria met een uitsluitend didactisch doel en waar afvalwater eigen aan de laboratoriumtechnieken gegenereerd wordt; |
3 laboratoria |
32.2.2 |
schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; |
1 zaal |
43.1.2.a |
stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, wanneer het een inrichting betreft vermeld sub 1°, a). |
2.792 kW |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
Uiterlijk vijf jaar na collegedatum wordt een correct en volledig rioleringsplan van de inrichting (inclusief aansluitingen op de openbare riolering en septische putten) bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be). |
2. |
Uiterlijk vijf jaar na collegedatum wordt een bewijs van reiniging van de aanwezige hemelwaterputten en hun aansluitingen bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be). |
3. |
Uiterlijk vijf jaar na collegedatum wordt een studie bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be) waarin de situatie van de hemelwaterputten beschreven wordt en waarin onderzocht wordt of en hoe het hemelwater kan opgevangen en hergebruikt worden. |
4. |
Uiterlijk één jaar na collegedatum wordt een geldig verbrandingsattest en reinigingsattest van elke stookinstallatie bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be). |
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het PV 20198487 stelt terecht dat de uitbatingsvorm van de polyvalente zaal valt onder de categorie Dagrecreatie (commercieel, maar zonder vaste dareca-inrichting), en concludeert op basis van de vergunning uit 2009 (20093557) dat er een functiewijziging aan de orde is. Op basis hiervan heeft de aanvrager zijn omgevingsvergunning samengesteld en ingediend.
Echter, na onderzoek van het dossier en de relevante voorgeschiedenis kan de vraag gesteld worden of hier al dan niet een functiewijziging nodig is, gelet op het gewoonlijk gebruik van deze zaal de laatste decennia.
De raadsheer van de aanvrager voegde een aantal stukken toe aan het dossier, waaronder;
Deze stukken tonen aan dat de feestzaal van het koninklijk atheneum Antwerpen steeds als functie heeft gehad het aan externen in gebruik geven tegen betaling van een commerciële vergoeding.
Op alle grafische plannen van de school is de polyvalente zaal steeds ook in die bewoordingen aanwezig. In geen enkele verleende stedenbouwkundige of milieuvergunning is expliciet sprake van een bepaalde functiecategorie.
Met deze stukken wordt aangetoond dat het gewoonlijk gebruik aanwezig was in 2009 en in alle redelijkheid kan gesteld worden dat dit impliciet mee vergund werd, gelet ook op het feit dat de polyvalente zaal in die bouwaanvraag ook integraal toegankelijk is gemaakt.
Het college concludeert dat de functiewijziging dus reeds verworven was voor de inwerkingtreding van het RUP2060, deze was niet strijdig met het op dat moment van toepassing zijnde gewestplan.
Derhalve is de aanvraag tot functiewijziging zonder voorwerp, de daaruit volgende stedenbouwkundige beoordeling in het verslag van de GOA is niet meer relevant.
De beoordeling van de IIOA blijft van toepassing en wordt integraal gevolgd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
30 juli 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
28 augustus 2019 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
16 oktober 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
31 december 2019 |
Verslag GOA |
9 december 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Twee externe adviezen werden niet gevraagd en dienen alsnog ingewonnen: Aquafin en Onroerend Erfgoed.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
30 juli 2019 |
28 augustus 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Het college beslist de functiecategorie 'dagrecreatie' voor de polyvalente zaal op te nemen in het vergunningenregister, en de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren voor wat betreft de ingedeelde inrichtingen en activiteiten en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Bijzondere voorwaarden
1. |
Uiterlijk vijf jaar na collegedatum wordt een correct en volledig rioleringsplan van de inrichting (inclusief aansluitingen op de openbare riolering en septische putten) bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be). |
2. |
Uiterlijk vijf jaar na collegedatum wordt een bewijs van reiniging van de aanwezige hemelwaterputten en hun aansluitingen bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be). |
3. |
Uiterlijk vijf jaar na collegedatum wordt een studie bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be) waarin de situatie van de hemelwaterputten beschreven wordt en waarin onderzocht wordt of en hoe het hemelwater kan opgevangen en hergebruikt worden. |
4. |
Uiterlijk één jaar na collegedatum wordt een geldig verbrandingsattest en reinigingsattest van elke stookinstallatie bezorgd aan de afdeling Omgeving van de stad Antwerpen (omgevingsvergunning@antwerpen.be). |
Brandweervoorwaarden
de voorwaarden uit het verslag met referentie G.00001.A6.0021.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³ per jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 2.100,00 m³/jaar |
24.1 | laboratoria met een uitsluitend didactisch doel en waar afvalwater eigen aan de laboratoriumtechnieken gegenereerd wordt; | 3,00 laboratoria |
32.2.2 | schouwburgen, variététheaters, andere zalen voor sportmanifestaties dan de zalen, vermeld in punt 3°, polyvalente zalen en feestzalen met een speelruimte; | 1 zaal |
43.1.2°a) | stookinstallaties van meer dan 2.000 kW tot en met 5.000 kW, wanneer het een inrichting betreft vermeld sub 1°, a). | 2.792,00 kW |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning voor wat betreft de ingedeelde inrichtingen en activiteiten ingaat op 27 december 2019 voor onbepaalde duur.