Terug
Gepubliceerd op 29/12/2019

2019_CBS_10770 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080413. Italiëlei 124 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/12/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_10770 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080413. Italiëlei 124 . District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_10770 - Omgevingsvergunning - OMV_2019080413. Italiëlei 124 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019080413

Gegevens van de aanvrager:

NV Adgar Plantin met als adres Molenbergstraat 10 te 2000 Antwerpen en Adgar Plantin namens de heer Herman Wauters met als adres Molenbergstraat 10 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Italiëlei 124 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2sectie B nr. 1460E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en kantoorinrichting Theaterbuilding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          15/01/1965: vergunning (19651240) voor kantorencomplex met parking;

-          17/04/1997: vergunning (1997173) voor het uitvoeren van verbouwingswerken;

-          13/11/2002: vergunning (20021738) voor het verbouwen van een parking met auto lift tot een parking met hellende vlakken en het verbouwen van de aanpalende handelsruimte op het gelijkvloers;

-          03/12/2010: vergunning (20105890) voor het wijzigen van de gevel.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          kantoorgebouw met grijze gevelbekleding en aluminium buitenschrijnwerk onder platte daken;

-          parkeergarage over verscheidene verdiepingen, deels detailhandel en kantoren op gelijkvloers, conciërgewoning op vijfde verdieping en kantoorruimten op de verdiepingen.

 

Huidige toestand

 

-          idem vergunde toestand;

-          de kroonlijst op de sokkel van het gebouw werd vervangen door een balustrade in spijlenwerk.

 

Gewenste toestand

 

-          kantoorgebouw met grijze gevelbekleding en aluminium buitenschrijnwerk onder platte daken;

-          parkeergarage over verscheidene verdiepingen, conciërgewoning op vijfde verdieping.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          herinrichting en verbouwen van bestaande kantoorruimten op het gelijkvloers tot en met de vierde verdieping;

-          functiewijziging van de handelsruimte naar kantoren op hoek Kipdorpbrug en Molenbergstraat;

-          voorzien van een nieuwe trap, lift en vide tussen gelijkvloers en eerste verdieping ter hoogte van de Kipdorpbrug;

-          voorzien van een nieuwe trap en toegang langs de Italiëlei;

-          voorzien van een fietsenberging voor 101 fietsen op verdieping -2;

-          voorzien van een fietslift  in de Korte Winkelstraat;

-          omvormen van het plat dak op de sokkel van het gebouw naar een dakterras;

-          beperkte wijzigingen aan de gevel langs de Italiëlei en de Kipdorpvest;

-          voorzien van een glazen volume op de vluchttrap langs de Italiëlei;

-          voorzien van een balustrade op de kroonlijst van de sokkel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

25 juli 2019

1 augustus 2019

Geen advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 juli 2019

21 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

13 november 2019

6 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

25 juli 2019

25 juli 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

25 juli 2019

31 juli 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

25 juli 2019

9 augustus 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

25 juli 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

25 juli 2019

2 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

 

-          artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:

de balustrade in spijlenwerk op de kroonlijst van de sokkel is niet in harmonie met de gevelarchitectuur van het gebouw;

-          artikel 2.1.11.2 Terrassen op platte daken:

de hoogte van de balustrade op de kroonlijst overschrijdt de maximale toelaatbare gevelhoogte.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 18 Algemene bepalingen:

niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden, ofwel met een trap in combinatie met een helling, ofwel met een trap in combinatie met een lift, ofwel met een helling in combinatie met een lift. Dit is niet het geval ter hoogte van de nieuwe trap ter hoogte van de Italiëlei;

  • artikel 26 Deuren die toegang verlenen tot aangepaste sanitaire voorzieningen, kleedruimtes of pashokjes, moeten naar buiten opendraaien. Dit is niet bij zo bij de multifunctionele kantoorruimte aan de zijde van de Italiëlei.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)


De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

bij de vergunning uit 2002 werd nog een vrije hoogte van 2,63 m opgegeven. Op basis van de plannen lijken nieuwe plafonds voorzien te worden op een hoogte van 2,56 m.

 

Sectorale wetgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Het voorzien van kantoorruimten op het gelijkvloers is in overeenstemming met de toelaatbare functies volgens het RUP. Deze functie is ook inpasbaar in de omgeving die bestaat uit een mix van kantoren en commerciële functies.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag voorziet slechts een beperkt bijkomend volume op jet dak van de sokkel van het gebouw, aan de zijde van de Italiëlei.

De bestaande vluchtrap wordt overbouwd met een glazen volume.

De impact op het straatbeeld is minimaal, gelet op de uitwerking in glas, de beperkte afmetingen en de afstand ten opzichte van de voorgevellijn.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De gevelwijzigingen op het gelijkvloers zijn minimaal en sluiten aan bij de materialisatie en gevelgeleding van de rest van het gebouw en zijn bijgevolg aanvaardbaar.

Het voorzien van een balustrade in spijlenwerk op de kroonlijst van de sokkel van het gebouw verstoort echter de gevelarchitectuur van het gebouw. De hoogte van de gevel, door toevoeging van de balustrade, overschrijdt bovendien de maximale toelaatbare gevelhoogte. Dit is in strijd met artikel 2.1.2 en 2.1.11.2 van de het RUP. Om de impact op het straatbeeld van een balustrade in spijlenwerk rond het dakterras te beperken, zal bij het verlenen van de vergunning in voorwaarden worden opgelegd dat deze balustrade op een afstand van de gevelvlakken moet worden voorzien, binnen een hoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak.

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

Conform het advies van de dienst mobiliteit is de parkeerparagraaf niet van toepassing aangezien de functiewijziging op het gelijkvloers beperkt is in oppervlakte en hierdoor geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De bestaande parking met 165 plaatsen blijft ongewijzigd.

 

Fietsvoorzieningen

De aanvraag voorziet een nieuwe fietsenstalling op verdieping -2.

Deze fietsenstalling is bereikbaar met een nieuwe fietslift via Korte Winkelstraat.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De interne wijzigingen op het gelijkvloers komen de toegankelijkheid en zichtbaarheid van de kantoorfunctie op de verdiepingen ten goede.

 

De plafondhoogte op de verdiepingen wijkt 4 cm af van de minimale vereiste plafondhoogte volgens artikel 21 van de bouwcode. Gelet op het open plan van de kantoren en de grote raampartijen kan een afwijking op de bouwcode worden toegestaan.

 

De aanvraag is in strijd met artikel 18 van de verordening toegankelijkheid aangezien er geen lift of helling wordt voorzien naast de nieuwe trap die wordt voorzien tussen het gelijkvloers en verdieping 1 ter hoogte van de Italiëlei en de Kort Winkelstraat. Omdat de oppervlakte van de multifunctionele kantoorruimte op het gelijkvloers beperkt is en deze ruimte niet de hoofdtoegang van de hoger gelegen verdiepingen betreft, wordt een afwijking toegestaan op basis van de afwijkingsmogelijkheden van de verordening.

 

Als voorwaarde bij de vergunning zal wel worden opgenomen dat de deur van het aangepast toilet in deze multifunctionele kantoorruimte naar buiten moet draaien conform artikel 26 van de verordening toegankelijkheid.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de balustrade rond het dakterras op een afstand van de gevelvlakken te voorzien, binnen een hoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak;

3.      de deur van het aangepast toilet in de multifunctionele kantoorruimte naar buiten te laten draaien conform artikel 26 van de verordening toegankelijkheid.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

25 juli 2019

Start 1e openbaar onderzoek

2 augustus 2019

Einde 1e openbaar onderzoek

31 augustus 2019

Beslissing toepassing administratieve lus

8 oktober 2019

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

12 november 2019

Start 2e openbaar onderzoek

17 oktober 2019

Einde 2e openbaar onderzoek

15 november 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 januari 2020

Verslag GOA

19 december 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Administratieve lus

Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Geen gele affiches uitgehangen tijdens openbaar onderzoek.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Wijzigingslus

De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen.

Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

2 augustus 2019

31 augustus 2019

0

0

0

0

17 oktober 2019

15 november 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de balustrade rond het dakterras op een afstand van de gevelvlakken te voorzien, binnen een hoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak;

3.      de deur van het aangepast toilet in de multifunctionele kantoorruimte naar buiten te laten draaien conform artikel 26 van de verordening toegankelijkheid.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.