De stad Antwerpen wil zoveel mogelijk jongeren laten doorstromen naar het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. Pestpreventie kan hiertoe bijdragen aangezien de schoolgebonden effecten van pesten vermeden moeten worden. Deze effecten zijn: dalende leer- en werkprestaties, spijbelen en te laat komen, afwezigheden, meer schoolnormoverschrijdend gedrag (geweld, druggebruik, pesten). Pesten heeft helaas ook een waaier aan effecten op de gezondheid van de leerling: psychosomatische klachten en fysieke problemen, psychische en sociaal-emotionele problemen.
De stad Antwerpen wil aan de hand van het onderzoek van Pimento scholen versterken in het aanpakken van pesten en tegelijkertijd de expertise van scholen wat betreft succesvolle curatieve acties m.b.t. pesten laten groeien. Een analyse van factoren die bijdragen tot een succesvolle aanpak kan hiertoe bijdragen.
De stad Antwerpen mikt met deze studiedag prioritair op leerkrachten, leerlingenbegeleiders, CLB'ers en jongeren- en jeugdwerkers, maar ook stedelijke medewerkers van onder andere cultuur, sport en onderwijs krijgen de kans om aan te sluiten.
Met één op vijf kinderen die gepest worden op school en regelmatig verhalen van jongeren die uit het leven stappen na pesten, is het duidelijk dat er nood is aan een stevig antipestbeleid op school. Wanneer pestgedrag gesteld wordt, is het van belang dat hier snel een einde aan gemaakt wordt. Schoolteams, ouders en ook het centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) hebben hier elk een belangrijke rol te vervullen.
Pesten is herhaald gedrag met de bedoeling een persoon te kwetsen op een fysieke, verbale of emotionele manier. Pesten kan gewelddadig of subtiel zijn, maar het resultaat is gelijkaardig: de gepeste wordt bang, voelt zich onzeker, geïsoleerd, buitengesloten. Pesters beseffen niet vaak wat hun daden teweeg brengen: ze zien de reactie, maar onderschatten de impact. Die impact kan er zijn op emotioneel vlak (gevoelens van minderwaardigheid, onzekerheid, eenzaamheid, angst), op sociaal vlak (moeilijk relaties aan te gaan of iemand te vertrouwen) en zelfs fysiek (door het gepest of als gevolg van stress, zoals eetstoornissen, zelfverwonding, verslaving en hersenontwikkeling).
Kinderen en jongeren die worden gepest, vertonen soms agressief gedrag of beginnen andere kinderen te pesten. Pesten kan zelfs op lange termijn negatieve invloeden hebben.
Tijdig de signalen van een gepest kind herkennen is van belang om negatieve gevolgen te beperken. Scholen kunnen hierbij een sterke speler zijn, alles vertrekt immers bij het groepsklimaat: hoe groter het wij-gevoel, hoe minder ruimte er overblijft voor pesten.
In samenwerking met Pimento (een Vlaamse preventieorganisatie) organiseert de stad op 22 november 2019 een studiedag in Den Bell over een onderzoek dat zij gevoerd hebben in de eerste graad secundair onderwijs. Met de resultaten van dit onderzoek kan de stad leerkrachten, leerlingenbgeleiders, CLB'ers en jongeren- en jeugdwerkers versterken in het aanpakken van pesten en tegelijkertijd expertise van de scholen uitbreiden wat betreft succesvolle curatieve acties m.b.t. pesten.
De studiedag wordt gratis aangeboden aan Antwerpse onderwijsprofessionals.
Pimento betaalt de catering van deze studiedag.
Het college keurt de organisatie van de studiedag van Pimento op 22 november 2019 goed.