De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van dit evenement. De reuzenstoet behoort tot het culturele erfgoed van de stad en haar districten en draagt bij tot de uitstraling van het district Borgerhout.
Dit evenement valt volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkader evenementen onder categorie 2, evenementen in co-organisatie met de groep stad Antwerpen.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Op 24 april 2017 (jaarnummer 210) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het vrijhouden van parkeerplaatsen door tijdelijk parkeerverbod goed.
Op 25 september 2017 (jaarnummer 532) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair voor evenementen goed.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 18 maart 2019 diende De Reuzen vzw, Wijnegemstraat 65, 2140 Borgerhout, vertegenwoordigd door de heer Wietse Vermeulen, een aanvraag in om Reuzenstoet Borgerhout te organiseren in het district Borgerhout op zaterdag 28 september 2019.
De Reuzenstoet is een belangrijke jaarlijkse traditie in Borgerhout. De stoet bestaat uit twee delen, het eerste deel is een praalstoet extra-muros en het tweede deel is een grotere stoet met veel nieuwe Borgerhoutse reuzen. De stoet lokt jaarlijks ongeveer 15.000 bezoekers verspreid over het parcours.
De Reuzen vzw betrekt scholen, verenigingen en buurten om nieuwe reuzen te maken via een sociaal-artistiek project. De reuzen worden omringd door vele enthousiaste Borgerhoutenaren die mee opstappen in de stoet zodat de toeschouwers ook enthousiast worden.
Planning van het evenement:
Traject van de optocht:
STOET deel 1: 13u-14u30
Lodewijk Van Berckenlaan - Vosstraat - Gitschotellei - Bacchuslaan (korte pauze) - Berchemlei - Dr. van de Perrelei - Luitenant Lippenslaan - Morckhovenlei - Collegelaan - Griffier Schobbenslaan (aankomst Tuinwijk)
STOET deel 2: 15u-18u
Tuinwijk ( opstelling Reuzen in de Griffier Schobbenslaan en Collegelaan) - Griffier Schobbenslaan - Jagersstraat - Collegelaan - Stenen brug - Turnhoutsebaan - Eliaertstraat - Moorkensplein (eindpunt) (reuzen opstellen in Mellaertstraat, de praalwagens op het Moorkensplein)
- Het Laarplein wordt volledig parkeervrij gemaakt op vrijdag na de markt 27/09.
- De Gitschotellei wordt verkeersvrij gemaakt voor een braderij van aan de Karel de Preterlei tot aan de Diksmuidelaan (Borgerhout-Berchem).
- Kunnen de paaltjes op de rijweg in de Griffier Schobbenslaan en op het pleingedeelte van 't Laar en alle paaltjes op het die weg kunnen op het Moorkensplein verwijderd worden?
Politiebegeleiding voor het terugbrengen van de praalwagens om 18 uur (Moorkensplein - Sergeyselsstraat - Montensstraat - Plantin en Moretuslei - Luitenant Lippenslaan - Dokter van de Perrelei- Arthur Mathyslaan).
De Reuzenstoet passeert op de rijbaan door de Borgerhoutse straten. Voor de braderij op de Turnhoutsebaan worden de kramen op de beide zijkanten van de rijbaan opgesteld en loopt het publiek in het midden van de rijbaan.
De opbouw start op 28 september 2019 om 07.00 uur en de afbraak zal voltooid zijn op 29 september om 01.00 uur.
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,..)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.
Extra voorwaarde op standaardvoorwaarden van de brandweer nummer 1901: plaatsen van materialen of tijde-lijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein
De doorgang voor de hulpdiensten moeten te allen tijde vier meter bedragen. Springkastelen worden niet be-schouwd als opstellingen die binnen de 1 minuut te verplaatsen zijn. Nabij de springkastelen dient de door-gang permanent gewaarborgd te worden.
Extra op standaardvoorwaarden van de brandweer nummer 1964: optocht, stoet, omloop, wieler- of loopwed-strijd, of gelijkaardig op de openbare weg
Naast elke wagen lopen – langs beide kanten – minimum twee vaste begeleiders, die zich enkel
focussen op de veiligheid van het publiek. Door middel van een touw zorgen deze begeleiders voor een mobiele afsluiting tussen parade en publiek.
Ingeval van een incident wordt de parade stilgelegd en hebben de voertuigen van de hulpdiensten altijd voorrang op de parade.
De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement ‘Reuzenstoet Borgerhout’ dat op 28 september 2019 in Borgerhout plaatsvindt en verleent positief advies op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:
• De koetsiers moeten volgende documenten bij zich hebben tijdens het evenement: een bewijs dat de burgerlijke aansprakelijkheid van de exploitant en de koetsiers gedekt zijn tijdens het evenement, een technische fiche van de kar met vermelding van het maximaal aantal zitplaatsen, het bandenbeslag en het totaal gewicht (geladen), een kopie van het paspoort en een gezondheidsattest van de in te zetten paarden. Dit attest moet afgeleverd worden door een dierenarts en mag maximum één maand oud zijn. Het attest moet volgende gegevens bevatten: de paarden verkeren in goede gezondheid, de paarden zijn vrij van parasieten of hebben recent een antiparasitaire behandeling ondergaan, de paarden zijn gevaccineerd tegen griep en zijn geschikt om te worden ingezet.
• De paarden moeten volgende verzorging krijgen: tijdens een eventuele rustperiode moeten de paarden voldoende beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en moeten ze voldoende drinkwater krijgen.
• De organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van de aanwezige dieren niet in het gevaar komt.
• De organisator zorgt zelf voor het verwijderen van uitwerpselen van de paarden.
• Bij een temperatuur boven 32°C mogen geen paarden ingezet worden.
De praalwagens moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
• De wielen van de wagens moeten op het loopvlak voorzien zijn van rubber beslag, maar mogen geen luchtbanden hebben.
• De wagens moeten getrokken worden door één of twee paarden met een minimale schofthoogte van 147 cm.
• De maximale last die voortgetrokken mag worden, zijnde de totaalsom van het gewicht van de wagens, de ballast en de koetsiers en eventueel passagiers moet beantwoorden aan de volgende regel: op vlakke weg drie keer zijn eigen gewicht.
• De koetsiers moeten de rijstijl aanpassen aan de weersomstandigheden en de ondergrond die hij of zij betreden om de veiligheid van de paarden en het publiek te vrijwaren.
Indien aan bovenvermelde verplichtingen niet wordt voldaan of een inbreuk wordt vastgesteld op het vlak van dierenwelzijn, behoudt de stad Antwerpen zich het recht voor de vergunning in te trekken.
Het maximum geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A). Het aandeel van zware bastonen gemeten twee meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB.
1) Verkeerspaaltjes die op de route worden weggehaald voor de doortocht (onder andere Griffier Schobbenslaan, Moorkensplein,...) dienen zo snel mogelijk na het evenement herplaatst te worden om sluipverkeer en foutparkeerders tegen te gaan.
2) Op de Singel dienen signalisatieborden voorzien te worden in verband met onbereikbaarheid van Turnhoutsebaan en omgeving (voor meer detail, zie mobiliteitsplan dat voor Borgerrio werd opgesteld).
3) Extra fietsparkeerplaatsen voorzien op locaties waar er veel bezoekers verwacht worden (onder andere Moorkensplein).
U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.
De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg (zie verslag als bijlage) en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.
Het college keurt de effectieve organisatie van Reuzenstoet Borgerhout, zoals hierboven beschreven, op 28 september 2019 in Borgerhout goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
LP/OO/EV |
om volgende straten parkeervrij te maken:
om volgende straten verkeersvrij te maken:
om politiebegeleiding te voorzien tijdens de stoet en tijdens het transport van de praalwagens van de stadsmagazijnen naar de Groendienst en weer terug. |
SB/L/BOF |
|