Om de bereikbaarheid te garanderen en de ambitieuze modal split 50-50 te realiseren, zet de stad Antwerpen maximaal in op combimobiliteit en multimodaliteit. Deze combimobiliteit wordt vandaag al op verschillende manieren uitgebouwd en gestimuleerd, bijvoorbeeld door de routeplanner-app van ‘Slim naar Antwerpen’. In het bestuursakkoord is opgenomen dat de stad Antwerpen ook letterlijk de drempels tussen (en naar) de verschillende vervoersmodi wil verlagen, door te werken aan ‘Slimme Schakels’, de nieuwe mobiliteitsknooppunten: "§ 15. De stad selecteert overstappunten en bouwt deze verder uit in samenspraak met zijn mobiliteitspartners. Superschakels waar vlot van vervoersmodus gewisseld kan worden, worden herkenbaar en comfortabel aangelegd, zodat je veilig en kwalitatief kan overstappen. Dit kunnen park-and-rides zijn, carpoolparkings voor auto en fiets of treinstations met parking voor auto en fiets."
Door de bedrijfseenheid stadsontwikkeling, afdeling mobiliteit wordt voorgesteld om het project P+R Luchtbal in te dienen in het kader van de EFRO-projectoproep mobipunten.
Mobiliteitsknooppunten van (inter)regionaal niveau zijn de stations in de ringzone, de park & ride-locaties (P+R’s) en de grote mobiliteitsknooppunten zoals Rooseveltplaats en Groenplaats. De P+R Luchtbal voldoet aan de door EFRO gestelde voorwaarden en is voldoende concreet om gerealiseerd te worden binnen de gestelde termijnen. De geplande P+R Luchtbal voldoet bovendien aan de prestatie-eisen die in de Vlaamse beleidsvisie mobipunten worden opgelegd aan de regionale mobipunten, en kan dus doorgaan als kwalitatief mobipunt.
Het ontwerp voor de P+R Luchtbal omvat 1708 parkeerplaatsen voor gedeeld gebruik, waarvan 100 plaatsen voorzien van een elektrisch laadpunt, 42 voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en 15 plaatsen exclusief voor deelwagens. De site is ook voorzien van een grote fietsenstalling in de vorm van het fietspaviljoen dat geplaatst wordt aan de tramhalte als onderdeel van het Brabo 2-project. Het nieuwe parkeergebouw zal aansluiten op het fietspaviljoen om zo een samenhangend geheel te vormen en om een goede doorsteek te voorzien naar de tram- en bushaltes. Op het gelijkvloers van het parkeergebouw worden twee ondersteunende commerciële functies gerealiseerd (zoals een winkel of snackbar) om op deze manier het gebouw een levendige plint te geven. Alle park & rides voorzien ook ruimte voor bijkomende programma’s zoals deelfietsen en afhaalpunten.
De stad Antwerpen sloot voor de realisatie van het parkeergebouw als onderdeel van het mobipunt P+R Luchtbal een overeenkomst af met Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, dat het project als bouwheer zal uitvoeren. De totale bijdrage van de stad Antwerpen is 1.980.000,00 euro en staat tegenover de specifieke eisen van de stad met betrekking tot de ruimtelijke kwaliteit in de parking, die aansluit bij het mobipunt. Voor het aandeel van de stad Antwerpen van 1.980.000,00 euro zal de maximale 750.000,00 euro EFRO-steun aangevraagd worden.
De constructie van het parkeergebouw werd aangevat op 5 augustus 2019 en de oplevering is voorzien in augustus 2020. Deze timing laat toe het project in te dienen voor deze oproep.
De stad is promotor van het projectvoorstel. De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal het project uitvoeren. De deadline voor indiening is 27 september 2019. De indiening van het projectvoorstel gebeurt in het elektronisch EFRO-loket van VLAIO. De begeleiding gebeurt door het EFRO-contactpunt voor de stad Antwerpen (afdeling strategische coördinatie/ fondsen).
Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
Op 15 december 2014 keurde de Europese Commissie het ‘Operationeel programma EFRO 2014-2020' voor Vlaanderen goed. Binnen dit programma zijn middelen voorzien op 4 thematische prioriteiten. Binnen prioriteit 3 'bevorderen van overgang naar koolstofarme economie' staat momenteel een projectoproep open voor specifieke doelstelling 2: 'verbeterde duurzame stedelijke mobiliteitssystemen die kaderen in een gemeentelijk/stedelijk klimaatplan'. Deze projectoproep is getiteld 'mobipunten'.
De oproep staat open voor projecten die een mobipunt realiseren of verder uitbouwen. Een mobipunt is een herkenbare plek met een aanbod aan diverse, op elkaar afgestemde vervoermogelijkheden, bij voorkeur aangevuld met extra diensten en ruimtelijk optimaal georganiseerd. Mobipunten faciliteren combimobiliteit (toegang tot en overstap tussen de vervoermodi). Elk knooppunt van vervoermogelijkheden, nabij voldoende vervoerpotentieel, komt in aanmerking als mobipunt, mits het beantwoordt aan de nodige prestatie-eisen in functie van de ruimtelijke context. Volgens de ‘Vlaamse beleidsvisie mobipunten’ worden deze prestatie-eisen in vijf thema’s gebundeld. Het mobiliteitsaanbod vormt het kernthema van het mobipunt. De overige thema's zijn: diensten, oriëntatie, ruimtelijke integratie en ontwikkeling.
Deze oproep is specifiek gericht op de aanleg, en verdere uitbouw van mobipunten op minstens regionale schaal. Met deze projectoproep wenst het EFRO-programma een aanzienlijke impact op het terrein te realiseren. Er wordt daarom gemikt op projecten met voldoende schaalgrootte. Het project dient te zijn gelegen in een stad/gemeente met een door hun gemeenteraad goedgekeurd klimaatplan (SEAP). Samenwerking met andere lokale besturen wordt aanbevolen. Het EFRO-project dient tevens deel uit te maken van een mobiliteitsplan(en) van de lokale overheid waar het EFRO-project wordt uitgevoerd.
Voor deze oproep wordt een budget voorzien van 2.500.000,00 euro EFRO-steun. Het EFRO-steunpercentage bedraagt maximaal 40%. De maximale EFRO-steun per project is vastgelegd op 750.000,00 euro. Enkel investeringskosten komen in aanmerking. Projectvoorstellen moeten uiterlijk op 27 september 2019 ingediend worden en voor 31 december 2022 gerealiseerd kunnen worden.
Op 27 juni 2016 (jaarnummer 457) keurde de gemeenteraad een koepelovereenkomst met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel voor de realisatie van park-and-rides goed.
De geraamde bijdrage van de stad Antwerpen in het EFRO-projectvoorstel is 1.980.000,00 euro. Deze toelage maakt deel uit van de overeenkomst die is afgesloten met Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel. Door deze indiening is het mogelijk om hiervoor EFRO-steun voor 750.000,00 euro aan te vragen. Het EFRO-steunpercentage is 40%, met een maximum van 750.000,00 euro per project.
Indien het project wordt goedgekeurd, zullen de uitgaven en ontvangsten in het budget gekoppeld worden aan een subsidiefiche.
Op 27 juni 2016 (jaarnummer 457) keurde de gemeenteraad een koepelovereenkomst met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel voor de realisatie van park-and-rides goed. Tegelijkertijd werd het budget voor de uitvoering van de overeenkomst voorzien op volgende budgetadressen:
Het college keurt de indiening van het voorstel 'P+R Luchtbal' in het kader van de EFRO-oproep mobipunten, goed.