Terug
Gepubliceerd op 23/09/2019

2019_CBS_07479 - Omgevingsvergunning - OMV_2019060715. Klappeistraat 31. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07479 - Omgevingsvergunning - OMV_2019060715. Klappeistraat 31. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_07479 - Omgevingsvergunning - OMV_2019060715. Klappeistraat 31. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019060715

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Guus Velden met als adres Klappeistraat 31 te 2060 Antwerpen en de heer Olaf Daniël Karssen met als adres Klappeistraat 31 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Klappeistraat 31 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 5sectie E nr. 694L

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/07/1987: vergunning (86#87358) voor het verbouwen van een woonhuis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: wonen;

-          volume: gesloten bebouwing waarbij enkel het gelijkvloers en de 1ste verdieping werden opgetekend;

-          inrichting: eengezinswoning;

-          gevel: geen gegevens beschikbaar.

Huidige toestand

-          functie ongewijzigd;

-          volume: 3 bouwlagen onder een plat dak:

-          inrichting:

  • eengezinswoning met 3 slaapkamers;
  • de volledige tuinzone werd verhard;

-          voorgevel:

  • muntgroene gevelpleister met bruin houten buitenschrijnwerk;
  • blauwstenen plint werd overgeschilderd;
  • dakverdieping afwerkt met houten gevelbekleding;

Gewenste toestand

-          volume:

  • volume uitbreiding 1ste verdieping links achteraan;
  • regularisatie volume 2de verdieping;

-          inrichting:

  • interne reorganisatie van de leefruimten, met in totaal 2 slaapkamers;
  • regularisatie tuin in klinkerverharding;

-          gevel:

  • regularisatie voorgevelafwerking;
  • wijzigende gevelopeningen/ramen achtergevel.

Inhoud van de aanvraag

-          volume:

  • uitbreiding volume 1ste verdieping links achteraan;
  • 2de verdieping conform bestaande toestand;

-          inrichting: tuinverharding conform bestaande toestand;

-          gevel:

  • materialisatie voorgevel conform bestaande toestand;
  • wijzigen van de gevelopeningen/ramen achtergevel. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

14 juni 2019

24 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor wonen - (wo) en artikel 7 zone voor publiek domein - (pu).

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 1.3: De materialisatie van de voorgevel, met name de groene kleur en de houten gevelbekleding van het dak, is niet kenmerkend voor het referentiebeeld.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerking van gevels en materiaalgebruik:
    §2 bij het schilderen van voorgevels dienen elementen die niet bedoeld waren om beschilderd te worden, zoals natuurstenen plinten, onbeschilderd te blijven.
  • artikel 27 Open ruimte:
    §2 het inplantingsplan vermeldt een klinkerverharding voor de volledige tuin;
    §3 verhardingen zoals een terras zijn slechts beperkt toegestaan.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    §3, 3° de scheidingsmuur van de herbouwde achterbouw heeft geen opstand van minimaal 30cm ten opzichte van het dakvlak.
  • artikel 43 Septische putten:
    §1 de dimensionering van de septische put staat niet vermeld op de aangeleverde plannen;
    §2 voor de functie wonen met 2 slaapkamers dient de septische put een minimale inhoud te hebben van 2.000 liter.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Klappeistraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In voorliggende aanvraag wordt de bestaande drie bouwlagen hoge hoofdbouw behouden en aangevuld met een uitbreiding/verbreding van de bestaande achterbouw op de eerste verdieping om een grotere badkamer te creëren. De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Het extra volume van de achterbouw maakt een knik om aan te sluiten op de bouwdiepte van de linker aanpalende en heeft bijgevolg geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gelijkvloerse achtergevel wordt voorzien van een groot raam naar de aangrenzende stadstuin. Hierdoor wordt het contact tussen de verblijfsruimte en de buitenruimte versterkt, wat de woonkwaliteit ten goede komt.

De positionering van de eetkamer aan de voorgevel op het gelijkvloers, zorgt ervoor dat de woning een levendige plint heeft die de straat aangenaam maakt om in te wonen en te wandelen.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de dakbekleding moet onder brandreactie klasse BROOF (t1) vallen of voorkomen op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen;

2.     een septische put te voorzien met een inhoud van minstens 5.000 liter;

3.     na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

1.   wijzigingen, handelingen en werken aan de voorgevel;

2.     de verharding in de tuin.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 juni 2019

Start openbaar onderzoek

24 juni 2019

Einde openbaar onderzoek

23 juli 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 september 2019

Verslag GOA

10 september 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 juni 2019

23 juli 2019

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Overlast door hoogstammige boom: De bezwaarindiener ondervindt hinder van vallende takken en blaadjes van de hoogstammige boom in de tuin, de boom werd volgens de bezwaarindiener ook te dicht bij de perceelgrens geplant.

Beoordeling: Het bezwaar omtrent hinder door vallende takken en blaadjes is burgerrechtelijk van aard en niet stedenbouwkundig. Bijkomend maakt de boom geen deel uit van de aanvraag.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Hinder door uitbreiding:De uitbreiding maakt het terrasje van de bezwaarindiener minder aantrekkelijk.

Beoordeling: Het vergunde terras van de bezwaarindiener is gelegen op 1m90 van de perceelsgrens. Het extra volume van de achterbouw maakt een knik om aan te sluiten op de bouwdiepte van de aanpalende. Hierdoor heeft de uitbreiding geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen. Bijkomend is de beoogde uitbreiding inpasbaar in de omgeving.

Het bezwaar is ongegrond.

 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de dakbekleding moet onder brandreactie klasse BROOF (t1) vallen of voorkomen op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen;

2.      een septische put te voorzien met een inhoud van minstens 5.000 liter;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Uitsluitingen

1.     wijzigingen, handelingen en werken aan de voorgevel;

2.     de verharding in de tuin. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.