Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019085286 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Muzaffer Bardakci met als adres Doornstraat 325 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Snijdersstraat 5 te 2018 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3807K |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/10/1907: vergunning (1907#1638) voor een glazen afdak op koer;
- 10/05/2019: vergunning (2019557) voor het verbouwen van een eengezinswoning, (de nieuwe achterbouw werd uitgesloten uit deze vergunning), binnen deze vergunning werd het mansardedak reeds vergund.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning opgetrokken over twee bouwlagen en een mansardedak;
- de bouwdiepte op het gelijkvloers en de eerste verdieping is vergund tot op 9 meter;
- er werd achteraan rechts een extra volume met 2 bouwlagen voorzien met een bouwdiepte van 6m, een –breedte van 2,9m en kroonlijsthoogte van 5,7m;
- de voorgevel van het gebouw is vergund in een lichtroze kleur. Als voorwaarde van de laatst verleende vergunning (2019557) werd opgenomen dat:
- de uitvoering van deze recent afgeleverde omgevingsvergunning werd nog niet opgestart.
Huidige toestand
- eengezinswoning met 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- de gevelbreedte meet 4,8m, de kroonlijsthoogte 8,5m en de nokhoogte 10,8m;
- het hoofdvolume heeft een bouwdiepte van 9m;
- de achterbouw werd op het gelijkvloers uitgebreid waardoor er slechts een koer van ca. 8,93m² overblijft;
- de gevel werd lichtroze geschilderd. Het schrijnwerk werd vervangen door hout;
- de dakbedekking werd vervangen door zwarte dakpannen;
- het schrijnwerk in de achtergevel werd vervangen door wit PVC.
Gewenste toestand
- een gelijkvloerse achterbouw over de ganse perceelbreedte;
- een getande uitbouw tegen de rechter perceelsgrens op de eerste verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- het verbouwen van een eengezinswoning;
- het achteraan uitbouwen van de gelijkvloerse en de eerste verdieping;
- interne wijzigen aanbrengen op zowel het gelijkvloers als de eerste verdieping van het pand.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
30 juli 2019 |
19 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De BGO Wonen is van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen reden om te adviseren af te wijken van de geldende voorschriften
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van de achterbouw van een eengezinswoning. In een voorgaande vergunning (2019557) werden de werken aan de voorbouw reeds beoordeeld. De bestaande functie blijft behouden en deze blijft dan ook functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag wenst de bestaande achterbouw te slopen en een heropbouw te voorzien tot een diepte van 14,59 meter. Deze bouwdiepte is niet aanvaardbaar, omwille van volgende redenen en overeenkomstig voorgaande vergunningsaanvraag (20192019557):
Ten eerste is de voorgestelde bouwdiepte niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De bebouwing langs de Snijdersstraat en de Balansstraat wordt gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing bestaande uit twee bouwlagen onder zadeldak met daarachter achterbouwen en entresols over de helft van de perceelbreedte, met een diepte van hoofdzakelijk 12 meter. De bouwdiepte van de aanvraag overschrijdt deze diepte opmerkelijk.
Ten tweede kan er door deze bouwdiepte onvoldoende open ruimte op het perceel worden voorzien. Bij een herbouw dient minstens 20% van het perceel onbebouwd te blijven en dient de tuin zoveel mogelijk als onverharde en groene ruimte ingericht te worden, conform artikel 27 van de bouwcode. In tegenstelling tot de op de plannen vermelde 17m² koer (=20% open ruimte), wordt slechts 15,90 m² open ruimte voorzien. Daardoor is de aanvraag strijdig met artikel 27 van de bouwcode. De 20%-regel moet overigens als een absoluut minimum beschouwd worden. Omdat het perceel een dusdanige lengte heeft en opmerkelijk dieper is dan de naburige percelen zal de aanvraag meer dan 20% open ruimte moeten voorzien, wil ze, op basis van de goede ruimtelijke ordening en rekening houdend met voorgaand argument, gunstig beoordeeld kunnen worden.
Ten derde neemt de open ruimte sterk af ten opzichte van de vergunde toestand, die 43,50m² open ruimte op het perceel voorzag.
Minder verharde oppervlakte voorzien zou een grote meerwaarde betekenen voor het bouwblok. Op basis van deze argumenten wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren. Een nieuwe achterbouw is mogelijk indien deze aansluit op de kenmerkende perceelsdiepte (ca. 9 meter).
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
In de voorgaande vergunning werd reeds een uitspraak gedaan over de wijzigingen aan de voorgevel. Daarbij werd in voorwaarde opgemerkt dat:
- de bovenlichten van het schrijnwerk op de eerste verdieping opengemaakt moeten worden;
- de blauwe hardstenen onderdelen vrijgemaakt moeten worden van beschildering;
Deze voorwaarden zijn niet verwerkt in de voorliggende aanvraag. De voorwaarden blijven echter onverminderd gelden, gezien de aanvraag enkel betrekking heeft op de wijzigingen aan de achterbouw. Mits het naleven van de voorwaarden in de voorgaande vergunning m.b.t. het openmaken van de daglichten en de arduinen plint vrijwaren van beschildering, is de voorgevel inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het is niet duidelijk of de nieuwe platte daken voorzien in een minimale opstand van 30 cm conform artikel 34 van de bouwcode. Met het oog op het voorkomen van brandoverslag kan van dit artikel enkel afgeweken worden als de brandwerendheid van het dak voldoende is. Indien een vergunning zou verleend worden, zou in voorwaarde een minimale brandklasse opgelegd worden voor de dakbekleding.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en de goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
1 juli 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
30 juli 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
28 september 2019 |
Verslag GOA |
12 september 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.