Terug
Gepubliceerd op 23/09/2019

2019_CBS_07497 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041006. Leo Bosschartlaan 20. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07497 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041006. Leo Bosschartlaan 20. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_07497 - Omgevingsvergunning - OMV_2019041006. Leo Bosschartlaan 20. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019041006

Gegevens van de aanvrager:

NV SMULDERS PROJECTS BELGIUM met als adres Hoge Mauw 200 te 2370 Arendonk

Ligging van het project:

Leo Bosschartlaan 20 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 37sectie C nr. 3K

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een kantoorgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25 april 2019: vergunning (201942) voor het plaatsen en exploiteren van een WKK-installatie, verlengen van een geluidsmuur en regularisatie van een technische installatie;

-          21 juni 2018: vergunning (2018601) wijziging en uitbreiding van een metaalconstructiebedrijf;

-          28 april 2017: vergunning (2017237) uitbreiding van een bestaande industriehal en afbraak van een bestaande garage.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          vrijstaand kantoorgebouw van 2 bouwlagen onder een plat dak op een industrieterrein.

Huidige toestand

-          vrijstaand kantoorgebouw van 2 bouwlagen onder een plat dak op een industrieterrein.

Gewenste toestand

-          vrijstaand kantoorgebouw van 2 bouwlagen onder een plat dak op een industrieterrein met een gewijzigde inrichting en een uitbreiding aan de westzijde nabij de inkom van het bedrijventerrein;

-          een inkomdeur met luifel op de kopse kant nabij de inkom van het bedrijventerrein

-          een nieuwe toegangsdeur aan de achterliggende kopse kant;

-          de gevels van de uitbreiding worden afgewerkt met sandwichpanelen en verticale, houten lamellen.

Inhoud van de aanvraag

-          herinrichten en uitbreiden van een bestaand kantoorgebouw met als doel het optimaliseren van het kantoorgebouw met een client business center met vergaderruimtes en een onthaal op het gelijkvloers. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

31 juli 2019

29 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

31 juli 2019

5 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 23: het is niet duidelijk of er naast de draaideur een alternatieve inkomdeur moet voorzien worden;
  • Artikels 18, 19 en 24:het niveauverschil tussen binnen en buiten bedraagt 15cm en moet via een helling overbrugd worden die een vrije en vlakke draairuimte bezit voor de inkomdeur of de te voorziene alternatieve inkomdeur;
  • Artikel 28: indien er een onthaalbalie geplaatst wordt moet deze voldoen aan artikel 28 van de verordening Toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

-          Artikel 23: bij elke draaideur moet er gezorgd worden voor een alternatieve toegang of deur, die niet draait. Deze verplichting geldt niet bij draaideuren die uitgerust zijn met mechanismen die het gebruik door personen met een handicap garanderen. Het blijkt niet duidelijk uit de plannen of er naast de draaideur een alternatieve inkomdeur moet voorzien worden. In de vergunning wordt als voorwaarde opgenomen dat moet voldaan worden aan artikel 23.

-          Artikels 18, 19 en 24: het niveauverschil tussen binnen en buiten bedraagt 15cm en moet via een helling overbrugd worden die een vrije en vlakke draairuimte bezit voor de inkomdeur. In de vergunning wordt als voorwaarde opgenomen dat moet voldaan worden aan artikel 18, 19 en 24.

-          Artikel 28: indien er een onthaalbalie geplaatst wordt moet deze voldoen aan artikel 28. Dit wordt als voorwaarde opgenomen in de vergunning.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden is de aanvraag verenigbaar met de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van kantoorgebouw in functie van een industrieel bedrijf blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende bedrijfsactiviteiten op het industriegebied.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De aanvraag betreft het herinrichten en beperkt uitbreiden van een bestaand kantoorgebouw. De uitbreiding heeft als functie het optimaliseren van het bestaande kantoorgebouw met een client business center met vergaderruimtes en een onthaal op het gelijkvloers. Het personeelsaantal wijzigt niet.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de volume-uitbreiding van een bestaand kantoorgebouw met ongeveer 10%. De bestaande afmetingen worden doorgetrokken in de uitbreiding. Ten opzichte van de onmiddellijke omgeving met de Titankraan en de Titanhal die 4 maal zo hoog is als het kantoorgebouw, is de ruimte-inname van de uitbreiding verwaarloosbaar. De aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels worden opgebouwd uit sandwichpanelen met aan de zuid- en westgevel verticale houten lamellen die zorgen voor een esthetisch contrast met de sandwichpanelen maar tevens ook een zonwerend karakter hebben. Op de kop van de uitbreiding wordt een nieuwe luifel voorzien die de inkom van het nieuwe onthaal voor bezoekers benadrukt. Het materiaalgebruik van de uitbreiding heeft een neutraal en samenhorend kleurenpallet. De aanvraag past binnen de context van industriegebied.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

  

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bij uitvoering van de aanvraag dienen artikels 18, 19, 23, 24 en 28 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid nageleefd te worden. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

31 juli 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 september 2019

Verslag GOA

12 september 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bij uitvoering van de aanvraag dienen artikels 18, 19, 23, 24 en 28 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid nageleefd te worden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.