Terug
Gepubliceerd op 23/09/2019

2019_CBS_07316 - Omgevingsvergunning - OMV_2019061312. Sint-Erasmusstraat 1, Zonstraat 71, Reuzenpoort 5. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07316 - Omgevingsvergunning - OMV_2019061312. Sint-Erasmusstraat 1, Zonstraat 71, Reuzenpoort 5. District Borgerhout - Goedkeuring 2019_CBS_07316 - Omgevingsvergunning - OMV_2019061312. Sint-Erasmusstraat 1, Zonstraat 71, Reuzenpoort 5. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019061312

Gegevens van de aanvrager:

VZW VZW Centraal Katholiek Schoolcomité van Antwerpen met als adres Otto Veniusstraat 22 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Erasmusstraat 1, Zonstraat 71, Reuzenpoort 5 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 24sectie A nrs. 493K, 494E en 495M

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een school

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/04/2009: vergunning (2009495) voor het verbouwen van een parochiezaal tot kinderdagverblijf;

-          07/04/2017: vergunning (20162852) voor het renoveren van een gebouw en het bijbouwen tot school.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          terrein met verschillende, deels gekoppelde, gebouwen afgebakend door de Sint-Erasmusstraat, Reuzenpoort en Zonstraat;

-          alle gebouwen, met uitzondering van het magazijn Sint-Erasmusstraat 1, werden vergund als school (gemeenschapsvoorziening);

-          variërende gevelafwerking, bouwhoogte en volume.

Huidige toestand

-          vergunning 20162852 in uitvoering.

Gewenste toestand

-          Zonstraat 71:

  • toegang school via fietsenstalling met achterliggende binnenspeelplaats;
  • gevelafwerking (ongewijzigd ten opzichte van bestaande toestand):
    • bruine gevelsteen op arduinen plint;
    • detaillering in siermetselwerk en arduin;
    • wit pvc buitenschrijnwerk;
  • bouwhoogte ongewijzigd;

-          Reuzenpoort 5:

  • benedenverdieping ingericht als secretariaat en personeelsruimten;
  • gevelafwerking:
    • witte sierpleister op een verdiepingshoge plint in zichtbeton;
    • wit aluminium buitenschrijnwerk;
  • bouwhoogte ongewijzigd;

-          Sint-Erasmusstraat 1:

  • onderverdeling in vier kleuterklassen met bijbehorende bergingen en een sportzaal met sanitair;
  • pand in halfopen bebouwing met twee bouwlagen onder plat dak;
  • kroonlijsthoogte van 11,87 m;
  • gevelafwerking:
    • witte sierpleister op een verdiepingshoge plint in zichtbeton;
    • wit aluminium buitenschrijnwerk;
    • aansluiting tussen Sint-Erasmusstraat en Reuzenpoort in houten keperwerk met witte gevelbekleding;

-          terreininrichting:

  • situering van de bebouwing rond een gemeenschappelijk binnengebied dat dienst doet als speelplaats;
  • overkapping tussen het voormalig magazijn en de bebouwing zijde Reuzenpoort die dienst doet als uitbreiding van de speelplaats;
  • toegang speelplaats via zijde Sint-Erasmusstraat en Reuzenpoort langs witte metalen toegangspoort.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigingsaanvraag vergunning 20162852;

-          interne herindeling van de verschillende functies behorende tot de school over de verschillende gebouwen;

-          Zonstraat 71:

  • behouden van bestaande bebouwing in tegenstelling tot de vergunde sloop in dossier 20162852;
  • doorvoeren van interne constructieve werken;

-          Reuzenpoort 5:

  • wijzigen van de verticale circulatie;
  • aanpassen van de gevelafwerking;

-          Sint-Erasmusstraat 1:

  • uitbreiden van de bestaande bebouwing met een extra daklaag;
  • doorvoeren van constructieve werken en het aanpassen van de verticale circulatie;
  • aanpassen van de gevelafwerking conform Reuzenpoort 5;

-          verbinden van de bebouwing tussen de Reuzenpoort en Sint-Erasmusstraat met een overkapping die dienst doet als speelplaats;

-          inrichten van het binnengebied als speelplaats;

-          gedeeltelijk wijzigen van de scheidingsmuren na isoleren van de daken. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

7 juni 2019

20 juni 2019

Gunstig

AQUAFIN NV

7 juni 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 juni 2019

4 juli 2019

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

7 juni 2019

18 juni 2019

Gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

7 juni 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

7 juni 2019

14 juni 2019

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

7 juni 2019

27 juni 2019

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

6 augustus 2019

12 augustus 2019

stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen

7 juni 2019

3 juli 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

7 juni 2019

1 juli 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

7 juni 2019

3 juli 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

7 juni 2019

19 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18:

de trappen naar de mezzanines voldoen niet aan artikel 18 betreffende niveauverschillen

  • artikel 30 en artikel 31:
    Alle aangepaste sanitaire toiletten moeten ingericht worden conform de voorschriften van deze artikel.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 16 Technische uitsprongen:

er worden toestellen van ventilatiesystemen geplaatst op daken welke niet het hoogst gelegen dak zijn;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de personeelsruimte (zijde Reuzenpoort) werd niet voorzien van rechtstreekse toevoer van licht en lucht;

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
{MER-screening: schrappen wat niet past}
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het aangevraagde betreft het uitbreiden van een kleuter- en basisschool in een woongebied. Het is eigen aan de stedelijke context dat er zich binnen het woonweefsel scholen situeren, de ene functie ondersteunt de andere functie en deze hinderen elkaar niet.

Deze functie is verenigbaar met de woonfuncties van de omgeving en is daarmee in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Voorliggende aanvraag betreft een wijziging ten opzichte van een eerdere vergunning met dossiernummer ZBO/B/school/20162852.

De afbraak en herbouw van de woning gelegen aan de Zonstraat en de herbouw van een sanitairblok en overdekte/verhoogde speelplaats worden niet uitgevoerd.

In voorliggende aanvraag wordt het aanpalende magazijn aan Sint-Erasmusstraat toegevoegd aan de school en wordt een functiewijziging naar klaslokalen opgenomen. De extra bouwlaag met een bouwdiepte van 15 m brengt de kroonlijsthoogte op 11,69 m, aansluitend met de rechts aanpalende. Het volume is niet storend in de omgeving.

Het gebouw aan de Zonstraat, een voormalig parochiehuis, wordt ingericht met een fietsstalplaats en bergingen. Het volume blijft ongewijzigd.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorgevel van het gebouw aan de Zonstraat worden transparante deurgehelen geplaatst waardoor de achterliggende functie duidelijk afleesbaar wordt.

De voorgevels aan de Reuzenpoort en Sint-Erasmusstraat worden op elkaar afgestemd waardoor ze als een geheel afleesbaar worden. Zowel het voorzien van voldoende raamopeningen als het openmazig hekwerk zorgen voor een levendig straatbeeld.

De voorgestelde materialisatie, betonpanelen, witte bepleistering en aluminium buitenschrijnwerk met houten kepers, is aanvaardbaar gezien de stedelijke context van het gebouw.

Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat de voorgevel zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gezien de herinrichting van de speelplaats niet bestaat uit het supprimeren van bestaande bomen maar wel de aanplanting van nieuwe bomen betreft werd er een voorwaardelijk gunstig advies verleend door de stedelijke groendienst. De nieuwe verharding, groenzones, bomen en een podium voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande verbouwingswerken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

Op basis van het beoordelingskader luchtkwaliteit en geluidshinder (2018_CBS_04164) wordt gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst energie en milieu Antwerpen.

De dienst milieuvergunningen merkt op dat een eerdere milieuvergunning voor deze school of op deze locatie niet werd teruggevonden. De school rekent zelf een watergebruik van 1.960 liter per dag uit. Ze balanceren dus net rond de ondergrens van 600 m³/jaar voor wat betreft het lozen van huishoudelijk afvalwater wat meldingsplichtig is. In het dossier wordt geen informatie teruggevonden over verwarming, koeling, opslag gevaarlijke producten, …, wat IIOA’s zijn die eventueel in een omgevingsvergunning van een school opgenomen kunnen zijn.

De aanvrager van dit bouwdossier wordt aangeraden ook deze aspecten van de school te bekijken en zich – indien nodig – in regel te stellen met de wetgeving.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Voorafgaand aan het indienen van de aanvraag werd het project voorgelegd aan Inter die een toegankelijksnota opstelde. Deze nota is opgenomen in de aanvraag en bevat een gunstig advies onder voorwaarden. Als voorwaarde wordt aan de vergunning gekoppeld dat het advies van Inter strikt dient te worden nageleefd.

Er wordt een afwijking aangevraagd voor artikels 21 en 24 van de bouwcode. Omdat verblijfsruimtes ruimtes zijn voor langdurig verblijf van mensen kunnen bepaalde lokalen in het schoolgebouw bezwaarlijk verblijfsruimtes worden genoemd. In het personeelslokaal wordt slechts voor korte tijd verbleven. Daarnaast wordt waar mogelijk een dakkoepel met ventilatievoorziening of een balansventilatie systeem voorzien waardoor voor deze lokalen van deze artikels kan worden afgeweken.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft de verbouwing van een magazijn tot schoolgebouw. De nieuwe aanvraag voor verbouwing magazijn heeft géén impact op de mobiliteit van het geheel. Het leerlingenaantal en personeelsaantal blijft ongewijzigd.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Dit is niet van toepassing op voorliggende aanvraag.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen: Er worden voor dit project 56 fietsstalplaatsen voorzien. Deze worden geplaatst in 2 lagen boven elkaar. De bovenste helft van de fietsstalplaatsen is niet bruikbaar voor kinderen zonder hulp van volwassenen. Dit type fietsstallingen lijkt ons dus niet ideaal voor een school. Er zullen steeds voldoende begeleiders aanwezig dienen te zijn om de boven elkaar geplaatste fietsen naar beneden te halen. Het is aangewezen een eenvoudiger type fietsstalplaatsen te voorzien. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden opgenomen in het advies van Inter strikt na te leven;

3.      raam 11 en 13 ondoorzichtig te voorzien;

4.      alle technische installaties te plaatsen conform artikel 16 van de bouwcode;

5.      inheemse loofbomen van eerste grootte met een minimale stamomtrek 18/20 cm te voorzien met voldoende ondergronds wortelvolume.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 mei 2019

Volledig- en ontvankelijk

7 juni 2019

Start openbaar onderzoek

18 juni 2019

Einde openbaar onderzoek

17 juli 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 september 2019

Verslag GOA

4 september 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 juni 2019

17 juli 2019

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Ramen nabij perceelgrens: bezwaarindiener merkt op dat ramen worden geplaatst nabij de perceelgrens en vreest inkijk op zijn perceel.

Beoordeling:

Het klopt dat ramen worden geplaatst nabij de perceelsgrens. Het klopt ook dat vanuit raam 11 en 13 onaanvaardbare inkijk is gelet op de ligging ten opzichte van de achterkanten van de panden in Reuzenpoort.

Het bezwaar is gegrond.
Geluidsoverlast sportzaal: bezwaarindiener vreest geluidsoverlast bij de invulling van de sportzaal en bij eventueel polyvalent gebruik na de schooluren.

Beoordeling:

Vanuit een goed nabuurschap is het evident dat overlast, van welke aard dan ook, niet aanvaardbaars.

De vraag om bepaalde geluidsisolatie te plaatsen lagen om eventuele geluidshinder te voorkomen betreft uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend dossier.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden opgenomen in het advies van Inter strikt na te leven;

3.      raam 11 en 13 ondoorzichtig te voorzien;

4.      alle technische installaties te plaatsen conform artikel 16 van de bouwcode;

5.      inheemse loofbomen van eerste grootte met een minimale stamomtrek 18/20 cm te voorzien met voldoende ondergronds wortelvolume.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.