Terug
Gepubliceerd op 23/09/2019

2019_CBS_07517 - Omgevingsvergunning - OMV_2019088785. Oever 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/09/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_07517 - Omgevingsvergunning - OMV_2019088785. Oever 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_07517 - Omgevingsvergunning - OMV_2019088785. Oever 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019088785

Gegevens van de aanvrager:

de heer Peter Segers met als adres Sint-Andriesstraat 44 bus 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Oever 6 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4sectie D nr. 3358D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van  reca naar handel op het gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/01/1969: vergunning (18#51846) voor gevelveranderingen;

-          04/04/1969: vergunning (18#51439) voor verbouwingswerken;

-          17/08/2018: vergunning (20181042) voor het renoveren en het opsplitsen van een gelijkvloers winkelruimte;

-          07/06/2019: vergunning (2019882) voor het wijzigen van de functie handel naar reca.

 

Vergunde en huidige toestand

-          handelspand bestaande uit 4 bouwlagen onder plat dak;

-          gelijkvloerse units van Oever 6 en Oever 8 ingericht als café/restaurant;

-          bovenliggende verdiepingen hebben een woonfunctie;

-          winkelpui bestaande uit een grote glaspartij met gelakt, houten buitenschrijnwerk.

 

Gewenste toestand

-          gelijkvloerse handelsruimte in Oever 6 (behoud recaruimte Oever 8);

-          bovenliggende verdiepingen hebben een woonfunctie.

 

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging van gelijkvloerse café/restaurant naar een handelsruimte in het pand Oever 6;

-          de recaruimte in het pand Oever 8 blijft behouden;

-          de winkelpui bestaande uit een grote glaspartij met gelakt, houten buitenschrijnwerk blijft onveranderd;

-          de verdiepingen van het pand maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

2 augustus 2019

6 augustus 2019

Geen advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

2 augustus 2019

26 augustus 2019

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

2 augustus 2019

5 augustus 2019

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 september 2019

6 september 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

2 augustus 2019

21 augustus 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), artikel  1:   zone voor wonen - (wo1), artikel  3:   zone voor wonen - (wo3) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

      -          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.

(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)

De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.

(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:

 °artikel 26 Afvalverzameling: er is geen afgesloten afvalberging voorzien van minimaal 4 m², wat vereist is bij functiewijziging.

 

Sectorale regelgeving

 -          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.

(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.

(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de bestemmingswijziging van een recaruimte naar een handelsfunctie. Het pand is gelegen in het afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen zoals voorzien in de beleidsnota detailhandel. Vanuit oogpunt ondernemen en stadsmarketing kunnen de aangevraagde werken dan ook gunstig geadviseerd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van reca naar handel.

 

Het betreft een handelsruimte met een beperkte oppervlakte binnen kernwinkelgebied in de binnenstad. Er moeten geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Visueel-vormelijke elementen - cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. 

De aanvraag heeft betrekking op Oever 6-8. Het winkelhuis op nummer 8 werd samen opgetrokken met het achter aanpalend burgerhuis in neorenaissancestijl aan de Sint-Jansvliet 16 en het pand is opgenomen in de inventaris.

Het pand op nummer 6 is niet opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het betreft een neoclassicistisch rijhuis met een gevelbreedte van drie traveeën en oorspronkelijke drie (tegenwoordig 4) bouwlagen onder zadeldak. De oorspronkelijke decoratief uitgewerkte gevelbepleistering, borstwering en balkon ter hoogte van de eerste verdieping zijn verdwenen, de gevel is bedekt met een zwarte, beeldverstorende crepibepleistering. Het oorspronkelijke schrijnwerk is vervangen door ramen in pvc.

Het pand Oever 6 heeft beeldondersteunende kwaliteiten. De erfgoedwaarde van de gelijkvloerse verdieping, waarop deze aanvraag betrekking heeft, is beperkt. De gelijkvloerse verdiepingen van de panden 6 en 8 zijn samengevoegd en hebben door de jaren verschillende verbouwingen ondergaan. De erfgoedwaarde van de gelijkvloerse verdieping van de panden Oever 6-8 is beperkt. Een functiewijziging heeft geen impact op de erfgoedwaarde. De stedelijke dienst Monumentenzorg adviseert de aangevraagde bestemmingswijziging gunstig.

Opgemerkt wordt, dat er voor het zwart schilderen van de bovengevel van Oever nr. 6 geen vergunning werd teruggevonden. De zwarte kleur van de voorgevel is storend voor de waardevolle omgeving en in strijd met de bouwcode. Omwille van duurzaamheidseisen en omdat Antwerpen -en in het bijzonder de kernstad- immers historisch een “witte” stad is, wordt voor gevels het gebruik van lichte kleuren en bij voorkeur witte kleuren aangeraden. Aangezien de bovengevels van de panden geen deel uitmaakt van voorliggende aanvraag, kunnen hierover geen voorwaarden worden opgelegd. Wel wordt expliciet meegedeeld dat de donkere gevel van Oever nr. 6 wordt uitgesloten van vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd geen afvalberging ingetekend op de plannen, waar dit vereist is voor een functie anders dan wonen. Om de aanvraag in overeenstemming te brengen met artikel 26 van de bouwcode, wordt opgelegd om een afgescheiden afvalberging te voorzien in de ruimte die werd ingetekend als ‘stock’.

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag verder aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging moet worden voorzien in ruimte die ingetekend staat als ‘stock’ en dit conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

3.      geen vergunning wordt verleend voor de wederrechtelijke schildering van de bovengevel in een donkere kleur.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2019

Volledig- en ontvankelijk

2 augustus 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 oktober 2019

Verslag GOA

16 september 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging moet worden voorzien in ruimte die ingetekend staat als ‘stock’ en dit conform artikel 26 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

 

3.      geen vergunning wordt verleend voor de wederrechtelijke schildering van de bovengevel in een donkere kleur.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.