Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019087811 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV COSC met als adres Eiermarkt 7 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Melkmarkt 41 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 2334A |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een handelspand met woning, uitbreiding van naastliggend handelspand |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vaststelling (ID: 4359) als bouwkundig erfgoed van een winkelhuis in eclectische stijl;
- 02/07/1971: vergunning (18#54080 ) voor een verbouwing.
Vergunde toestand
- rijhuis van drie/twee traveeën en vier bouwlagen onder attiek met een pseudo-mansarde dak;
- bepleisterde en beschilderde lijstgevel met verbouwde winkelpui (1971);
- de volledig volgebouwde gelijkvloerse verdieping is ingericht als handelsruimte;
- op de eerste-, tweede-, derde verdieping en onder het pseudo-mansardedak bevindt zich een woonentiteit met een netto vloeropp. van 192m²;
- het volledige handelshuis heeft een bruto vloeropp. van 429 m².
Huidige toestand
- de volledig volgebouwde gelijkvloerse verdieping met mezzanine doet dienst als horeca.
Gewenste toestand
- het restaureren en opwaarderen van de voorgevel;
- de (conciërge)woning wordt beperkt tot de tweede-, derde- en dakverdieping;
- het uitbreiden en verbinden van de handelsruimte van Eiermarkt 7 naar Melkmarkt 41 op de gelijkvloerse- en eerste verdieping.
Inhoud van de aanvraag
- het restaureren en renoveren van de voorgevel:
- de handelsruimte op de gelijkvloerse verdieping wordt betrokken bij de handelsruimte van het rechter aanpalende perceel, namelijk het monument, Eiermarkt 7 uitgebaat door horlogewinkel ‘COLMAN’;
- de eerste verdieping wordt betrokken bij de handelszaak als kantoorruimte;
- op de tweede-, derde- en vierde verdieping wordt een woonentiteit voorzien met een netto vloeropp. van 154m² en met een buitenruimte van 10m² en ook op de derde verdieping wordt een terras voorzien van 5,70m;
- het opmetsen van een liftschacht aan de achtergevel tegen de linker perceelgrens.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
2 augustus 2019 |
9 augustus 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
2 augustus 2019 |
5 augustus 2019 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
2 augustus 2019 |
19 augustus 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
2 augustus 2019 |
5 augustus 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
2 augustus 2019 |
25 augustus 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
2 augustus 2019 |
9 september 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de BGO Wonen.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het project voorziet in een uitbreiding van een bestaande juwelier in het naastgelegen pand met daarboven een kantoorfunctie voor eigen gebruik.
De locatie is gelegen binnen het prioritair kernwinkelgebied Centrum Antwerpen.
De stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing verleent een gunstig advies voor de aangevraagde werken.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Ter hoogte van de eerste verdieping wordt de bestaande lichtschacht tussen de bestaande panden dichtgebouwd. Deze wijziging heeft geen impact op de hoogte van de scheidsmuren en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De lift schacht wordt verplaatst en doorgetrokken tot op +3. Niettegenstaande de scheidsmuren met het linker buurpand plaatselijk worden verhoogd, resulteren de aanpassingen niet in een onaanvaardbaar verlies van lichtinval voor de flankerende panden. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden deze dan ook gunstig geadviseerd.
Visueel-vormelijke elementen - cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een winkelhuis in klassiek geïnspireerde eclectische stijl, gebouwd in opdracht van de heer A. Oberts-Waegemans, naar een ontwerp door Eugène Dieltiëns uit 1886. Het winkelhuis Oberts-Waegemans is representatief voor het vroege oeuvre van Eugène Dieltiëns,
Het pand is opgebouwd als rijhuis van drie/twee traveeën en vier bouwlagen onder een pseudo-mansarde. De bepleisterde en beschilderde lijstgevel rustte oorspronkelijk op een winkelpui uit blauwe hardsteen met zijportaal en privé-inkom. Ter hoogte van de eerste verdieping is het gevelbrede balkon met geajoureerde borstwering op consoles verdwenen. Op basis van het che-rapport is gebleken dat het pand een zeer specifieke kleurstelling had die atypisch en bijzonder is.
Het pand is beeldbepalend in zijn context.
Gezien de ligging van de aanvraag in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, palend aan een beschermd monument en de opname van in de aanvraag betrokken constructies in de Inventaris van het cultuurbezit in België, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
De aangevraagde werken worden voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst monumentenzorg. Het advies laat zich als volgt samenvatten:
“Alle werken werden voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg. Het voorstel is aanvaardbaar.
Gelet op de specifieke en atypische kleurstelling van de voorgevel zal als voorwaarde worden opgenomen dat indien geopteerd wordt om de verflagen te verwijderen, er voorafgaand kleuronderzoek dient te gebeuren en de resultaten ervan te bezorgen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.”
Archeologie
Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte onder de 300 m² (nl. 84 m²) en een ingreep onder 100 m² (afbraak enkele muurtjes en optrekken trap). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.
Tijdens de geplande graafwerken kunnen echter oudere muren aan het licht komen. Vanuit muurarcheologisch oogpunt kunnen deze interessant zijn. Deze dienen onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2015, artikel 5.1.4) gemeld te worden aan het agentschap Onroerend Erfgoed. De dienst archeologie kan het archeologisch potentieel van het projectgebied vooraf reeds komen inschatten.
De voorwaarden uit dit advies worden integraal opgenomen in deze vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voldoet niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Het niveauverschil tussen de handelsruimte van het pand Melkmarkt 41 en het hoekpand bedraagt 15 cm en werd niet met een helling overbrugd. In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgelegd om volgende aanpassingen integraal uit te voeren: het niveauverschil tussen de 2 handelsruimtes dient met een helling te worden overbrugd, conform artikel 18 van de verordening Toegankelijkheid.
Ter hoogte van de voormalige lichtschacht tussen de gebouwen, wordt op +2 een dakterras aangelegd. Op de perceelgrens wordt een mat glazen scherm voorzien met een hoogte van 1,80 m. Om de privacy van de verschillende bewoners in de panden te garanderen, wordt als voorwaarde opgelegd om de hoogte van het scherm op te trekken tot 1,90 m.
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en woonkwaliteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil tussen de 2 gelijkvloerse handelsruimtes dient met een helling te worden overbrugd, conform artikel 18 van de verordening inzake toegankelijkheid;
3. indien geopteerd wordt om de verflagen van de voorgevel te verwijderen, dient er voorafgaand kleuronderzoek te gebeuren. De resultaten daarvan moeten worden bezorgd aan de stedelijke dienst monumentenzorg: monumentenzorg@antwerpen.be;
4. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan dit potentieel komen inschatten: archeologie@antwerpen.be;
5. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
6. het mat glazen scherm op de perceelsgrens (op niveau +2) dient te worden opgetrokken tot een hoogte van 1,90m;
7. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 juli 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
2 augustus 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 oktober 2019 |
Verslag GOA |
16 september 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het niveauverschil tussen de 2 gelijkvloerse handelsruimtes dient met een helling te worden overbrugd, conform artikel 18 van de verordening inzake toegankelijkheid;
3. indien geopteerd wordt om de verflagen van de voorgevel te verwijderen, dient er voorafgaand kleuronderzoek te gebeuren. De resultaten daarvan moeten worden bezorgd aan de stedelijke dienst monumentenzorg: monumentenzorg@antwerpen.be;
4. de bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan dit potentieel komen inschatten: archeologie@antwerpen.be;
5. de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
6. het mat glazen scherm op de perceelsgrens (op niveau +2) dient te worden opgetrokken tot een hoogte van 1,90m;
7. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.