Overeenkomstig artikel 26 van de wet van 26 april 2002 bepaalt de gemeenteraad dat de betrekkingen die bij een arbeidsovereenkomst kunnen worden ingevuld en welke zijn uitgevoerd in het raam van de betrekking die als tijdelijke, bijzondere of deeltijdse opdracht worden beschouwd.
Het IDC gaat met de nieuwe visie over leiderschap een grote uitdaging aan. Het IDC bestaat actueel slechts uit twee fulltime equivalenten (FTE) en dient uitgebreid te worden met een extra FTE.
In zijn/haar hoedanigheid van organisatiecoach, zal deze werknemer duidelijk omschreven werk uitvoeren.
De opdracht ziet er als volgt uit:
- het (mee) uitwerken van de structuur van de modules voor het traject versterkend leiderschap;
- het uitwerken van lespakketten die deze trajecten ondersteunen;
- het trainen van de leden van de netwerken (incompany training);
- het geven van coaching en het uitvoeren van intervisie.
Daarmee kunnen niet enkel de doelstellingen worden behaald inzake versterkend leiderschap maar ook de ambities rond Het Nieuwe Werken verder gerealiseerd worden zonder extra middelen te moeten vrijmaken voor externe partners.
Om voor deze aanwerving budget te compenseren, zal een bestaande functie hiertoe worden geheroriënteerd. Het betreft de functie van projectverantwoordelijke rekrutering, goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 juni 2016 (jaarnummer 361). Aangezien de taskforce eigen werving reeds geruime tijd loopt, is de nood aan een extra recruiter momenteel minder prioritair ten opzichte van de nood aan een organisatiecoach. De functie is actueel niet ingevuld en biedt dus de opportuniteit om anders ingevuld te worden in functie van de organisatienoden.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus.
Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten.
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Leidinggevenden hebben een cruciale rol in de organisatie. Ze zijn verantwoordelijk voor het leiding geven aan de gewenste verandering. Ze worden geacht het voorbeeld te zijn voor hun medewerkers, hen te ondersteunen en waar nodig ook op te treden als medewerkers zich niet ontwikkelen in de gewenste richting.
Het is de verantwoordelijkheid van Politiezone Antwerpen om de huidige en toekomstige leidinggevenden hier maximaal in te ondersteunen. Politiezone Antwerpen kiest dan ook resoluut om te investeren in leadership en leadership development, na jaren van investering in structuren en technologie. In dat kader werd een traject rond versterkend leiderschap uitgebouwd en ingebed binnen het Intern Development Centre (IDC). Daarbij wordt de focus gelegd op het coachen van de leidinggevenden door een intern netwerk dat geleid wordt door een organisatiecoach.
De bijzondere rekenplichtige van politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten van de weddekredieten van de politiebegroting 2019.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed dat de functie van projectverantwoordelijke rekrutering die eerder werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 mei 2016 (jaarnummer 361) niet meer zal worden ingevuld.
De gemeenteraad keurt goed dat de vacature wordt open verklaard voor een expert organisatiecoach. Het betreft een contractuele betrekking als bijzonder tijdelijke opdracht buiten kader.
De bijzondere rekenplichtige van politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wedden en toelage van één personeelslid Niveau A: A31 |
Jaarwedde aan 100% |
budgetplaats: 60030 |
NVT |