Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
1 maart 2019 |
28 mei 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
1 maart 2019 |
25 maart 2019 |
Gunstig |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn |
1 maart 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 8 – zone voor publiek domein – (Pu).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De aanvraag betreft de heraanleg van de Korte- en de Lange Koepoortstraat. De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
De beide straten blijven enkelrichting uitgezonderd voor fietsers. In het ontwerp is rekening gehouden met de mogelijkheid dat de wijkcirculatie in de toekomst kan veranderen. Het in- en uitrijden van de zijstraten is hier dan ook mogelijk in beide rijrichtingen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De Lange Koepoortstraat en de Korte Koepoortstraat zijn uitlopers van het kernwinkelgebied Centrum Antwerpen. Het district Antwerpen richt de publieke ruimte opnieuw in om meer en betere ruimte te creëren voor de bewoners, handelaars en gebruikers van de straat.
Door de Lange Koepoortstraat in te richten als woonerf krijgen voetgangers meer ruimte en wordt de straat opnieuw een aangename en aantrekkelijke winkelstraat.
Door de rijbaanverharding van de Korte Koepoortstraat te vernieuwen, zal het comfort van alle gebruikers van de straat verbeteren.
Het ontwerp van de nieuwe straten werd opgemaakt op basis volgende uitgangspunten:
Visueel-vormelijke elementen
Het woonerf Lange Koepoortstraat wordt uitgevoerd in gebouchardeerde mozaïekkeien. Ook de parkeerstroken worden in dit materiaal uitgevoerd, hetzij in een legpatroon haaks op de rijbaan. Er zullen in de Lange Koepoortstraat, daar waar mogelijk, bomen aangeplant worden. Er is gekozen voor verschillende boomsoorten van verschillende grootteorde:
In de Korte Koepoortstraat worden de straatkeien in de rijbaan vervangen door een bitumineuze verharding.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van de straten in een gebied met historische, culturele en esthetische waarde, dient de impact van de wijzigingen op de erfgoedwaarde van de omgeving beoordeeld te worden. Vanuit standpunt erfgoed is er geen bezwaar tegen de vooropgestelde heraanleg van de straten.
Archeologie
Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven 300 m² (3 219 m²) en ingreep in de bodem groter dan 100 m² (bomen alleen zijn al 160 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd door de dienst archeologie van de stad Antwerpen ingediend op 12 juni 2018 en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 28 juni 2018. Het bijhorende programma van maatregelen (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/7706) geeft het terrein vrij voor verder archeologisch onderzoek. Er dient geen archeologisch onderzoek te gebeuren.
Gezien de locatie van het projectgebied in de historische binnenstad, kunnen alsnog bij het graven van de boomputen archeologisch relevante sporen aan het licht komen. Deze dienen onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet, 2 juli 2013, artikel 5.1.4) gemeld te worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 februari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
1 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
11 maart 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
9 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
24 juni 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
13 augustus 2019 |
Verslag GOA |
27 mei 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
11 maart 2019 |
9 april 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018094421 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lange Koepoortstraat - Korte Koepoortstraat te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1 sectie A nr. 0 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen van de Lange- en Korte Koepoortstraat |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Korte Koepoortstraat (deel) en aan de Lange Koepoortstraat onder volgende voorwaarden: