Het ereloon van de notaris wordt gedragen door het OCMW.
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b)
Beheer stedelijk bedrijfsvastgoed
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en –advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Erfpacht stad Antwerpen - OCMW
Met akten van 1 juni 1935 en 23 maart 1936 gaf het OCMW het domein Peerdsbos tot 30 juni 2034 in erfpacht aan de stad Antwerpen tegen een symbolische vergoeding.
De gemeenteraad besliste op 17 december 2007 (jaarnummer 2475) de erfpacht van het Peerdsbos te beëindigen voor de percelen die het OCMW zou verkopen aan het Agentschap Natuur en Bos.
De gemeenteraad besliste op 14 december 2009 (jaarnummer 1926) de erfpacht te beëindigen voor de percelen van het domein die het OCMW zou verkopen aan het Provinciebestuur.
De stad Antwerpen stond op het domein een aantal terbeschikkingstellingen toe waaronder een sportconcessieovereenkomst aan de vzw Educa Sport.
De gemeente Brasschaat toonde interesse in de aankoop van het terrein.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn besliste op 25 februari 2019 (jaarnummer 14) principieel akkoord te gaan met de verkoop aan de gemeente Brasschaat van drie percelen van het Peerdsbos. De percelen zijn kadastraal gekend als Brasschaat, 2de afdeling, sectieI, nummers 496b, 497h en 497e.
Met het oog op de verkoop moet de erfpacht tussen de stad Antwerpen en het OCMW voor de percelen in kwestie in onderling overleg worden beëindigd.
De betrokken gronden en het kleedkamergebouw waren tot 1 oktober 2014 in concessie gegeven aan de vzw Educa Sport die de infrastructuur gebruikte voor jeugdtrainingen van voetbalclub RFCA. Na het stopzetten van deze concessie heeft de dienst Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs/Sport te kennen gegeven dat zij deze buiten het grondgebied van de stad Antwerpen gelegen infrastructuur niet meer wenst te gebruiken voor de doelstelling sport.
De actuele waarde van de erfpacht werd door door een beëdigd landmeter-schatter van onroerende goederen vastgesteld op 150.000 euro. Omwille van de integratie stad-OCMW betaalt OCMW Antwerpen aan de stad Antwerpen geen vergoeding voor de vervroegde beëindiging van de erfpacht.
Na overleg tussen vertegenwoordigers van het OCMW en van de dienst Vastgoed/Contractenbeheer wordt voorgesteld de erfpacht voor de percelen kadastraal gekend als Brasschaat, 2de afdeling, sectie I, nummers 496b, 497h en 497e te beëindigen in onderling overleg op basis van volgende voorwaarden.
De stad Antwerpen zal het goed volledig ontruimen en in goede staat ter vrije beschikking stellen van het OCMW uiterlijk bij het verlijden van de authentieke akte.
De kosten voor het verlijden van de authentieke akte worden gedragen door het OCMW.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt de beëindiging in onderling overleg goed van de erfpacht met het OCMW voor de percelen kadastraal gekend als Brasschaat, 2de afdeling, sectie I, nummers 496b, 497h en 497e op basis van volgende voorwaarden:
Het OCMW betaalt de stad Antwerpen geen vergoeding voor de vervroegde beëindiging.
De stad Antwerpen zal het goed volledig ontruimen en in goede staat ter vrije beschikking stellen van het OCMW uiterlijk bij het verlijden van de authentieke akte.
De kosten voor het verlijden van de authentieke akte worden gedragen door het OCMW.
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.