Doelstelling:
Informerende campagne. Wist je dat Politiezone Antwerpen je snel en efficiënt kan verder helpen via de 24/7 online dienstverlening en het afsprakensysteem?
Doelgroep:
De campagne is gericht op alle inwoners van de stad Antwerpen, inclusief de districten. 55-plussers zijn minder vertrouwd met online aangifte doen en zullen eerder de Blauwe Lijn bellen.
Ook niet-Antwerpenaars kunnen terecht bij het e-loket van Politiezone Antwerpen voor feiten die ze tijdens hun bezoek aan de stad Antwerpen ervaren hebben.
Kernboodschap:
Aangifte doen?
www.blauweloket.be
of 0800 123 12
Gebruik noodnummer 101 alleen als elke seconde telt.
Mediamix:
Het mediaplan wordt uitgerold twee fases om de boodschap voldoende te kunnen herhalen, en de campagne kunnen uitrollen van 20 augustus tot ongeveer 10 november.
Politie Antwerpen wil een klantgericht korps zijn dat zich richt op zijn kerntaak: veiligheid. Om dit te realiseren werden sinds 2015 enkele aanpassingen in de dienstverlening doorgevoerd.
Dit houdt in dat de politie niet meer op kantoor wacht tot klanten zich aandienen, maar meer aanwezig is op straat of de naar de klant gaat door de geoptimaliseerde werking. Tegelijkertijd worden hierbij tijdbesparende alternatieven aangeboden aan burgers om in contact met politie te komen, en dit wel volgens een 24/7-model.
In 2017 werd het Blauwe Loket gelanceerd: een online tool waarmee je op elk moment van de dag van thuis uit aangifte kan doen of meldingen kan maken van niet-acute zaken zoals bijvoorbeeld fietsdiefstal of vandalisme. Daarnaast wordt de Blauwe Lijn 24/7 bemand door medewerkers die “niet-dringende” vragen kunnen beantwoorden. Om wachttijden in de kantoren te vermijden werd een afsprakensysteem ingevoerd in alle politiekantoren: je kan online (via het Blauwe Loket of de Blauwe Lijn) een afspraak maken in het kantoor van je keuze waardoor je op dat gekozen moment meteen kan worden geholpen zonder lange en onvoorspelbare wachttijden.
Sinds 2015 hebben diverse campagnes telkens een ander aspect van deze dienstverlening in de kijker geplaatst. Evaluatie leert dat er nog marge is om burgers het Blauwe Loket beter te leren kennen, en ze zich nog niet genoeg bewust zijn van de mogelijkheid om te werken op afspraak.
De campagne van 2019 zal daarom vooral deze twee aspecten van de dienstverlening benadrukken, om zo de bekendheid hiervan te vergroten.
De campagne voor Dienstverlening 2019 is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).
De totale campagne (creatie, media, productie en uitvoering van de acties) wordt begroot op 100.000,00 EUR inclusief btw afkomstig van het communicatiebudget van Politiezone Antwerpen.
De middelen zijn voorzien op functiegebied 1SVG081005A00000, budgetplaats 5312000000 en budgetpositie 6141.
De aankoop van het mediaplan zal gebeuren via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696), door middel van nog op centrale collegelijst goed te keuren bestelbonnen 4005357371 en 4005357370.
Het college keurt de principes voor de communicatiecampagne PZA Dienstverlening 2019 goed.