Terug
Gepubliceerd op 19/08/2019

2019_CBS_06671 - Campagne Winter in Antwerpen 2019 - Parcours luisterverhaal - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 14/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Fons Duchateau, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06671 - Campagne Winter in Antwerpen 2019 - Parcours luisterverhaal - Goedkeuring 2019_CBS_06671 - Campagne Winter in Antwerpen 2019 - Parcours luisterverhaal - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De hoge appreciatiecijfers van de deelnemende bezoekers in de Voetgangerstunnel tijdens de vorige editie en de nog ruime groeimarge in bereik, leidde ertoe dat we voor Winter in Antwerpen 2019 het potentieel van het luisterverhaal verder willen benutten en meer mensen willen laten kennismaken met dit Antwerps verhaal.

Het succesvolle luisterverhaal verder laten renderen tijdens de Winter in Antwerpen 2019 kan met onderstaande ideeën:

  • via een gratis wandelparcours (maximum twee kilometer) met zeven stops op en langs de site van Winter in Antwerpen maken gezinnen met kinderen kennis met het luisterverhaal dat online gratis te downloaden is;
  • bij elke stop krijgen de deelnemers een stukje van het luisterverhaal te horen of te lezen en moeten ze een aanwijzing rond het luisterverhaal verdienen door middel van kleine opdrachten.  Door de opdrachten te vervullen, kunnen ze de woordpuzzel oplossen en een beloning in de wacht slepen.

Om dit parcours aan te kleden en voldoende stopping power te geven, recuperen we een aantal elementen van de vorige editie: glijbaan, geluids-periscopen, staart-decorstuk en levensgrote puzzel.

Aanvullend wil de stad Antwerpen een aantal externe productiepartners vragen bij het uitwerken van extra materiaal om elke stop inhoudelijk en visueel aan te kleden. Zo zijn extra geluidsfragmenten, 3D-video animatie en decorstukken hiervoor noodzakelijk.  

Naast het online aanbieden van het parcoursplan, voorziet de stad ook verdeelpunten op de site zelf waarvoor wordt samenwerkt met de verschillende consessiehouders, dit om zoveel mogelijk contactkansen te realiseren bij de beoogde doelgroep.

De stad Antwerpen wil zo awareness en interesse in het luisterverhaal én Winter in Antwerpen creëren bij een breed publiek van gezinnen met kinderen.

Aanleiding en context

Om in te spelen op de gezelligheid van de eindejaarsfeesten sluit de stad Antwerpen het jaar steeds af met een sterke winterprogrammatie. De Winter in Antwerpen start op 7 december 2019 en loopt tot 5 januari 2020. De Winter in Antwerpen belooft opnieuw een gezellig stadsfestival te worden dat een bezoek meer dan waard is. De stad Antwerpen zet in op de bestaande troeven van het evenement en voegt dit jaar een nieuw, onderscheidend element toe. Een interactieve wandeling op basis van het luisterverhaal 'Brieven aan Bijou'.

Op Winter in Antwerpen van 2018 konden bezoekers kennis maken met het luisterverhaal ‘Brieven aan Bijou’. Via hoofdtelefoons werd het luiterverhaal aangeboden in de Voetgangerstunnel, als een verwijzing naar het verhaal dat zich deels afspeelt diep onder het Scheldewater.

De stad Antwerpen creëert voor de editie van 2019 een gratis wandelparcours met verschillende stops. Op en langs de site van Winter in Antwerpen maken gezinnen met kinderen zo kennis met het luisterverhaal.

De interactieve wandeling kadert in het project Winter in Antwerpen 2019 en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

Algemene financiële opmerkingen

De interactieve wandeling rond het luisterverhaal behoort tot de campagne Winter in Antwerpen 2019. Deze campagne is een releaseproject voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing. De uitwerking van het luisterverhaal tijdens de Winter in Antwerpen 2019 (creatie, productie en opvolging) wordt begroot op 50.000,00 EUR inclusief btw. Dit bedrag komt van het releasebudget (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317600000, budgetpositie 6141) van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing.

Diverse offertes voor de productie en creatie van de verschillende campagneonderdelen worden aangevraagd.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de creatie van de interactieve wandeling in functie van het luisterverhaal tijden de Winter in Antwerpen 2019 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.