Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019074601 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA blowUP media Belgium met als adres Leopold de Waelplaats 6 te 2000 Antwerpen en blowUP media Belgium namens Sarah Theuwis met als adres Leopold de Waelplaats 6 te 2000 Antwerpen (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Huidevettersstraat 48 te 2000 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 1725B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
reclame op een steigerdoek |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: burgerhuis in Louis-Philippestijl (ID 5043) vastgesteld als bouwkundig erfgoed;
- 30/09/2013: vergunning (20135134) voor gelijkvloerse gevelwijziging;
- 29/04/1999: vergunning (86#8720531) voor verbouwen van een winkelgevel.
Vergunde/vergund geachte toestand
- winkelhuis in neoclassicistische stijl, in gesloten bebouwing opgebouwd in drie traveeën en drie bouwlagen en een mezzanine onder het zadeldak;
- de gevel is voorzien van bepleistering met geriemde raamomlijsting en andere detailleringen;
- de vitrine is voorzien in metaal antracietkleurig schrijnwerk. De deur in het midden wordt geflankeerd door twee vitrineramen tot op vloerniveau.
Huidige toestand
- conform laatst vergund.
Gewenste toestand
- plaatsen van een tijdelijke steigerdoek tijdens het uitvoeren van gevelwerken:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een steigerdoek tijdens het uitvoeren van gevelwerken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
27 juni 2019 |
22 juli 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
voor steigerdoeken bij gebouwen gelegen in CHE-gebied geldt dat de publiciteit op deze steigerdoeken maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek mag beslaan. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek wordt voorzien van een fotosimulatie van de nieuwe toestand. De simulatie op het doek wordt volledig voorzien van reclame.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Het project valt niet onder bijlage III van het project-MER-besluit. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft geen bijkomende verharde oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een tijdelijk publicitair steigerdoek tijdens het uitvoeren van niet-vergunningsplichtige gevelwerken. Een offerte van de geplande werken werd toegevoegd aan de aanvraag. Daardoor is het plaatsen van een steigerdoek aanvaardbaar en in overeenstemming met artikel 32.5.1 van de bouwcode. Mits voldaan aan de opgestelde voorwaarde wordt het reclamedragend steigerdoek toegelaten.
Mobiliteitsimpact
Parkeerparagraaf
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is gelegen in CHE-gebied volgens het RUP Binnenstad. Op steigerdoeken aan gebouwen in CHE-gebied mag de publiciteit op de steigerdoeken maximaal 2/3de van de volledige oppervlakte van het doek te beslagen. Minimaal 1/3de van de oppervlakte van de steigerdoek dient voorzien te worden van een fotosimulatie van de nieuwe toestand.
Op de fotosimulatie die werd toegevoegd aan de aanvraag wordt het volledige steigerdoek voorzien van publiciteit. Als voorwaarde zal worden opgenomen om het steigerdoek te voorzien van een fotosimulatie van de nieuwe toestand over een oppervlakte van 1/3de van het volledige steigerdoek conform artikel 32.5.2 van de bouwcode.
Gelet op de ligging van het pand in CHE-gebied en aangezien het pand is opgenomen op de inventaris van onroerend erfgoed werd er advies gevraagd aan de dienst stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg. Zij hebben geen bezwaar tegen het plaatsen van het steigerdoek tijdens de duur van de gevelwerken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Bij het beoordelen van de aanvraag behoort het tot de autonome bevoegdheid van de vergunningverlenende overheid te oordelen of het aangevraagde verenigbaar is met een goede ruimtelijke ordening.
Publiciteit mag geen hinder veroorzaken voor de omliggende woonfuncties en het verkeer. Om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.
Duur
De publiciteit op steigerdoeken kan slechts vergund worden ten belopen van de noodzakelijke periode van de steigerwerken.Gelet op de omvang van de beschreven gevelwerken zal de periode worden beperkt tot 3 maanden. Dit wordt zo opgenomen in voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de publiciteit op het steigerdoek te beperken tot maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van het steigerdoek moet voorzien worden van een fotosimulatie van de nieuwe toestand, conform artikel 32 van de bouwcode;
2. om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.
Geldigheidsduur
3. de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek wordt beperkt tot 3 maanden na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
6 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 juni 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
26 augustus 2019 |
Verslag GOA |
6 augustus 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de publiciteit op het steigerdoek te beperken tot maximaal 2/3 van de volledige oppervlakte van het doek. Minimaal 1/3 van de oppervlakte van het steigerdoek moet voorzien worden van een fotosimulatie van de nieuwe toestand, conform artikel 32 van de bouwcode;
2. om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.
Geldigheidsduur
3. de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek wordt beperkt tot 3 maanden na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.