Terug
Gepubliceerd op 19/08/2019

2019_CBS_06612 - Omgevingsvergunning - OMV_2019053439. Nassaubrug ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 14/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Fons Duchateau, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06612 - Omgevingsvergunning - OMV_2019053439. Nassaubrug ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_06612 - Omgevingsvergunning - OMV_2019053439. Nassaubrug ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019053439

Gegevens van de aanvrager:

BVBA BAKKERIJ DELLAFAILLE met als adres Villerslei 23 te 2900 Schoten

Ligging van het project:

Nassaubrug ZN te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2sectie B nr. 55/8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van het voormalig bedieningshuisje tot bakkerswinkel (= handelsfunctie)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          4/10/2013: vergunning (20133807) voor een functiewijziging en het plaatsen van een podium

-          13/09/1996: beschermd als monument Nassaubrug bedieningshuis

Vergunde en huidige toestand

-          bedieningshuisje;

-          rechthoekig gebouwtje met één bouwlaag;

-          gevelbekleding bestaat uit natuursteen;

-          vensters met mat glas.

Gewenste toestand

-          bakkerijwinkel;

-          rechthoekig gebouwtje met één bouwlaag;

-          gevelbekleding bestaat uit natuursteen;

-          vensters met helder glas;

-          gevelreclame.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van bedieningshuis naar een bakkerswinkel;

-          vervangen van het matte glas door helder glas;

-          uitvoeren van interne inrichtingswerkzaamheden;

-          voorzien van zaakgebonden publiciteit aan de 4 gevels.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

16 mei 2019

17 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

16 mei 2019

7 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

16 mei 2019

16 mei 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

16 mei 2019

5 juni 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 mei 2019

28 mei 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

16 mei 2019

11 juni 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

16 mei 2019

12 juni 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor publiek domein-art. 7.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het  ruimtelijk uitvoeringsplan

-          Artikel 7: Zone voor Publiek Domein:

de handelsfunctie is in strijd met de bestemmingszone.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Artikel 18: Niveauverschillen:

niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden door ofwel een trap in combinatie met een helling ofwel een trap in combinatie met een lift ofwel een helling in combinatie met een lift.

Het niveauverschil aan de inkomdeur wordt niet op dergelijke manier overbrugd.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 29: Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

de aanvraag voorziet niet in het nodige aantal fietsstalplaatsen;

  • artikel 33: Zaakgebonden publiciteit: niet alle reclame op de gevels bestaat uit losse letters.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met de geldende bestemmingsvoorschriften van RUP Eilandje die deze zone bestemt als een zone voor publiek domein. Een handelsfunctie is hier niet toegelaten. Echter op basis van art.4.4.6. van de codex ruimtelijke ordening kan een afwijking worden toegestaan waarin gesteld wordt dat er kan worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften, voor zover de betrokken handelingen worden geadviseerd vanuit het beleidsveld onroerend erfgoed, hier het geval.

Het niveauverschil aan in- en uitgang wordt, afwijkend aan de verordening toegankelijkheid, niet door een helling overbrugt. Hier kan een afwijking op worden toegestaan omdat de ingreep die nodig is om te voldoen aan de verordening niet in verhouding staat tot het resultaat. In het advies van het agentschap onroerend erfgoed  werd een afweging gemaakt tussen het behoud van de erfgoedwaarden en de toegankelijkheid. Zij gaven hierin een gunstig advies.

 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is gelegen op de commerciële verbindingsas tussen Falconplein, Van Schoonbekeplein, Nassaustraat en Montevideowijk. Er is voldoende passage op deze as voor het commercieel functioneren, zij het seizoensgebonden, van deze onderneming.  Het pand is bovendien gelegen binnen het afgebakende strategische horecagebied Eilandje. De verkoop van bakkersartikelen (voornamelijk take-out) op deze kleine oppervlakte zal ook deels een horeca-functie hebben. Vanuit de dienst OS/BI wordt bijgevolg een gunstig advies gegeven voor deze functie op deze locatie.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar bakkerswinkel.

 

Gezien de beperkte oppervlakte (< 50m²) en de ligging in het centrum van de stad moeten geen parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen:

De bouwcode legt op dat er bij handelszaken fietsenstalling moeten voorzien worden. Gezien de beperkte handelsoppervlakte kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat er geen fietsenstallingen voorzien moeten worden. Dit wordt eveneens bevestigd in het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit.

 

Laden en lossen:

Laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden van de voetgangerszone.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het vervangen van de matte beglazing door heldere beglazing. Verder wordt er op de gevel publiciteit aangebracht door middel van belettering op de attiek. Dit gevelopschrift in losse letters houdt voldoende rekening met het historische pand en de verhouding tot het gebouw. Bijkomend wordt er op de vier zijden een bord voorzien met logo. Op de oost- en westgevel wordt dit voorzien achter of in het gevelvlak onder de halfronde boog. Op de noord- en zuidgevel worden deze borden voorzien op het gevelvlak tussen de ramen, wat strijdig is met artikel 33 ‘Zaakgebonden publiciteit’ van de bouwcode. Rekening houdend met de erfgoedwaarde en de overige aangebrachte publiciteit is er geen reden om een afwijking op dit artikel toe te staan. De twee panelen zullen worden uitgesloten van vergunning.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag betreft een bedieningshuis aan de zuidzijde van de Nassaubrug. Het is ontworpen in art-nouveaustijl en dateert van 1902. Het is in onbruik sinds eind 1974. Het betreft een rechthoekig gebouwtje van één bouwlaag, bekleed met natuursteen en voorzien van karakteristieke boogvormige muuropeningen en een zware kroonlijst op art-nouveau-getinte consoles onder attiek met golvend verloop. Het fraaie gebombeerde dak is verdwenen.

Door het agentschap onroerend erfgoed wordt een voorwaardelijk gunstig advies gegeven voor de functie- en gevelwijziging.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van het agentschap onroerend erfgoed dienen strikt te worden nageleefd;

3.      Laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden van de voetgangerszone.

 

Uitsluitingen

4.      De ovalen publiciteitsborden op de noord- en zuidgevel worden uitgesloten van vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 april 2019

Volledig- en ontvankelijk

16 mei 2019

Start openbaar onderzoek

24 mei 2019

Einde openbaar onderzoek

22 juni 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 augustus 2019

Verslag GOA

9 augustus 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 mei 2019

22 juni 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van het agentschap onroerend erfgoed dienen strikt te worden nageleefd;

3.      Laden en lossen moet gebeuren binnen de venstertijden van de voetgangerszone.

 

Uitsluitingen

4.      De ovalen publiciteitsborden op de noord- en zuidgevel worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.