Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019051543 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA BND Invest met als contactadres Quinten Matsijslei 42 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
De Manstraat 1 te 2100 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 29sectie A nr. 598R31 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van voorgevelwijzigingen: isoleren en bekleden, en het aantal woonentiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/01/1938: vergunning (329#16308) voor een verbouwing;
- 16/09/1963: vergunning (627#22088) voor een voorgevelverandering;
- 24/04/2018: proces-verbaal (20154643) voor het uitvoeren en wijzigen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 2 zonder omgevingsvergunning;
- 18/12/2018: proces-verbaal (20155573) voor stilleg werken in uitvoering zonder vergunning;
- 10/07/2019: proces-verbaal (20156575) voor het uitvoeren van voorgevelwerken zonder omgevingsvergunning.
Vergunde toestand
- hoekpand opgevat als een meergezinswoning van 4 bouwlagen onder een plat dak;
- op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een winkel, waarvan de gevel in 1963 verbouwd werd, en het portiek met een inkomdeur gesupprimeerd werd;
- per verdieping bevinden zich telkens 2 keukens en 5 kamers (3 verdiepingen);
- de gevels zijn opgebouwd uit rode gevelsteen, gelijkvloerse pui voorzien van lichtgrijze, verglaasde gevelsteen;
- het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in metaal (vermoedelijk witgeschilderd);
- de plint is voorzien in blauwe hardsteen.
Huidige toestand
- op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een wassalon (diensten), vergund als winkel (handel);
- op de verdiepingen bevindt zich telkens één woonentiteit met 2 slaapkamers;
- er zijn gevelwerken in uitvoering;
- op de gelijkvloerse, eerste en tweede verdieping werd isolatie aangebracht. Op de derde verdieping is de gevel, ter hoogte van De Manstraat reeds geïsoleerd, ter hoogte van de Ter Couwelaarlei moet de isolatie nog worden aangebracht ( vaststelling foto’s aanvraagdossier);
- de blauwe steen, onder de ramen van de gelijkvloerse verdieping werd verwijderd.
- het schrijnwerk in de volledige voorgevel werd reeds gewijzigd. Dit zowel qua indeling, materiaal (pvc) als kleur (lichtgrijs).
Gewenste toestand
- regulariseren van de functiewijziging van handel naar dienstverlening op de gelijkvloerse verdieping met interne wijzigingen;
- regulariseren van het wijzigen van de interne indeling en het verminderen van het aantal woonentiteiten op de verdiepingen;
- regulariseren van de voorgevelwerken (isolatie – vervlakking – gevelkleur);
- regulariseren van nieuwe ramen en deuren op alle verdiepingen (lichtgrijs pvc).
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gelijkvloerse verdieping van handel (winkel) naar diensten (wassalon);
- het regulariseren van de verdiepingen met 15 kamers en 6 keukens naar 3 woonentiteiten;
- isoleren en bepleisteren van de voorgevel, antraciet geschilderd;
- het regulariseren van nieuwe ramen en deuren op alle verdiepingen (lichtgrijs pvc).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
27 juni 2019 |
24 juli 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
7 augustus 2019 |
8 augustus 2019 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen |
27 juni 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) |
7 augustus 2019 |
7 augustus 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
1. Bij gevels met decoratieve elementen is het niet toegelaten om bepleistering, al dan niet in combinatie met buitenisolatie aan te brengen op voorgevels: de volledige gevel werd reeds tijdens deze vergunningsaanvraag voorzien van gevelisolatie en pleister. Hierbij ging de gevelgeleding voorzien van erkers, consoles en andere geveldetaillering verloren achter het isolatiepakket.
4. Het materiaalgebruik van alle onderdelen van een gebouw moet duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn. Omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde moet de lichte kleurstelling van bepleisterde en geschilderde gevels bewaard of hersteld worden. De gevelafwerking in een donkere kleurstelling, namelijk antracietgrijs beantwoordt niet aan dit artikel;
1. Het gelijkvloers moet aan de straatzijde een levendige functie bevatten zoals in dit geval wonen of dienstverlening (wassalon). De raamopening aan de De Manstraat werd echter voorzien van matte beglazing/sticker, waardoor de levendige functie en het contact met de straat verdwijnt. Bovendien werd er een nieuwe (niet constructieve) wand geplaatst die voor de raamopening eindigt;
2. openingen voor daglichttoetreding dienen doorzichtig te zijn. Het raam dat toegang geeft tot de bovenliggende woningen is doorschijnend, maar niet doorzichtig en voldoet bijgevolg niet aan dit artikel;
3. Functies anders dan wonen zoals dienstverlening (wassalon), dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is. Er werden twee bergingen voorzien, die toegankelijk zijn via de (nieuwe) gang die zich achter het wassalon bevindt. Deze bergingen werden echter niet specifiek als afvalberging benoemd;
Bij een functiewijziging wordt er een minimum van 20% procent open ruimte per perceel opgelegd. Hier is echter niet aan voldaan. In specifieke gevallen is het niet mogelijk om aan deze voorwaarde te voldoen, zoals bij kleinere hoekpercelen, minder dan 20 meter diep aan beide straatkanten. Een afwijkingsmogelijkheid via Artikel 3 behoort in dit geval tot de mogelijkheden;
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft geen bijkomende verharde oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het wijzigen van de gelijkvloerse winkel (handel) naar wassalon (diensten) is aanvaardbaar, met oog op de ligging in een dense woonwijk.
De indeling op de verdiepingen (15 kamers en 6 keukens) wordt reeds beschouwd als meergezinswoning. Dus een verbouwing naar 3 appartementen wijzigt de functie als meergezinswoning niet, en de impact op de omgeving vermindert positief.
Wel wordt opgemerkt dat geen milieuvergunning werd bekomen voor het wassalon. Vanuit milieukundig standpunt wordt als voorwaarde opgelegd:
“Principieel is er geen bezwaar tegen de functiewijziging. Uit het dossier blijkt dat de activiteiten al gestart werden. De uitbating omvat ook ingedeelde inrichtingen of activiteiten waarvoor nog een melding of vergunningsaanvraag dient te gebeuren. De exploitant dient zich onmiddellijk in regel te stellen door een melding of vergunningsaanvraag te doen voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten.”
Mobiliteitsimpact
Parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
De aanvraag voorziet geen fietsstalplaatsen bij de appartementen. Echter is het principe van een meergezinswoning reeds vergund zonder fietsstalplaatsen, en zijn er geen bijkomende woonunits, waardoor fietsstalplaatsen niet in voorwaarden kunnen opgelegd worden.
Wel wordt aangeraden om in de ruimte links die grens aan de inkomhal tot de appartementen voldoende bruikbare fietsstallingen te voorzien.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid – woninggrootte
De 15 kamers en 6 keukens worden gewijzigd naar 3 appartementen. Geen van de woonunits beschikt over een buitenruimte. Maar omdat dit een hoekpand is, en omdat het principe van de meergezinswoning zonder buitenruimtes reeds vergund is, is een afwijking op de verplichte buitenruimte per woonunit aanvaardbaar.
Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner, om voldoende wooncomfort te bieden. Een oppervlakte kleiner dan 110 m² biedt onvoldoende woonkwaliteit voor een drieslaapkamerappartement, tussen 80 en 110m² is maximaal een tweeslaapkamerappartement toegestaan.
Deze tweeslaapkamerappartementen zijn +/- 80m², en voldoen dus aan de nieuwe normen om voldoende woonkwaliteit te garanderen. Bovendien zijn ook de indeling, lichtinval, verluchting en leef- en gebruikskwaliteit aanvaardbaar.
Daarbij wordt wel opgemerkt dat de aanvraag dateert van voor de invoering van de nieuwe oppervlaktenormen, maar nu wel reeds voldoet aan de nieuwe normen wat positief is.
Visueel-vormelijke elementen
De destijds vergunde gevel bestond uit een combinatie van baksteen, geglazuurde tegels, en een sobere ornamentiek. Dit is typerend voor dergelijke gevels in deze omgeving. De onvergunde gevelwijziging (isoleren, bepleisteren, en schilderen in antracietgrijs) werd tijdens de werken stilgelegd, zoals beschreven in de PV’s van 2018 en 2019.
Bij nazicht van de aanvraag blijkt te weinig info beschikbaar. Er wordt opgemerkt dat de verticale snedes, de gevelplannen, de foto’s van de uitvoering, en de info in het PV elkaar tegenspreken.
De snedes van de laatst vergunde, bestaande en gewenste toestand zijn alle identiek: de erkers blijven zichtbaar, en de muurdiktes zouden ongewijzigd blijven. Echter op de voorgevelplannen van de bestaande toestand is te zien dat de erkers verdwenen zijn. Op de voorgevelplannen van de gewenste toestand blijken de erkers dan weer ongewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde voorgevelplannen. Op de foto’s van de uitvoering en uit het PV van 2018 blijkt vervolgens dat het gevelvlak van de erkers en het overige gevelvlak in één lijn werden doorgetrokken en de erkers dus verdwenen zijn.
Daarbij werd volgens het PV reeds 12cm isolatie en een bijkomende laag pleisterwerk aangebracht. De plannen spreken echter enkel over 12cm zonder meer. Het is dus niet duidelijk of de totale dikte voldoet aan de vereiste dikte van exact 14cm.
Ook is onduidelijk welke oorspronkelijke ornamentiek blijft behouden. Het symmetrische architraaf met 4 consoles en horizontale belijning bovenaan de gevel is zichtbaar op de foto’s maar niet op de gevelplannen, de dieperliggende gedecoreerde entablementen onderaan de ramen op de verdiepingen zijn reeds opgevuld met isolatie, de volledige erkers zijn onduidelijk, en de steunconsoles onder de erkers werden verwijderd op zowel de plannen als de foto’s.
Wat betreft de kroonlijsten is onduidelijk of de vergunde uitkragende kroonlijst bovenaan de gevel na de werken blijft overkragen, waardoor de bekroning van de gevel dreigt te verdwijnen. Daarbij blijken de onder- en bovenlijsten aan de erkers behouden te blijven. Maar doordat de erkers verdwenen zijn, is de relatie tussen de lijsten en de gevels verdwenen.
Ook wordt opgemerkt dat de volledige gevel in één materiaal uitgevoerd wordt. Maar dat is atypisch voor dergelijke gevels in deze wijken van Deurne. Typerend is eerder één geheel met gebruik van verschillende materialen (vaak rode of gele baksteen, geglazuurde tegels, accenten in pleister, beton en/of verf).
Uit de aanvraag blijkt wel dat de gevel in slechte staat was. Bovendien was hij niet aangepast aan hedendaagse energiedoelstellingen, en de ornamentering is niet erg waardevol. Daarom is herbekleden van de gevel aanvaardbaar.
Het voorzien van een nieuwe plint onderaan de gevel is aanvaardbaar.
Schilderwerken zijn als principe ook aanvaardbaar, omdat geschilderde voorgevels in de omgeving vaak voorkomen. Maar om de opwarming van de gevel en daarmee ook de stedelijke opwarming te beperken, is het donkere antracietgrijs niet aanvaardbaar. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd om de gevel in wit of lichtgrijs te schilderen.
Isoleren en bepleisteren van de gevel is ook aanvaardbaar, zo ook het verdwijnen van de ornamentiek, zoals de 4 consoles onder het architraaf, de entablementen, en de consoles onder de erkers. Maar omwille van de onduidelijke gegevens in de aanvraag wordt als voorwaarde opgelegd dat de totale dikte isolatie en gevelbekleding exact 14cm moet bedragen, zodat aanpalende gevels naadloos kunnen aansluiten, een evenwichtig straatbeeld gegarandeerd blijft, en de inname van het openbaar domein aanvaardbaar blijft.
Wel wordt opgemerkt dat het verdwijnen van de erkers zorgt voor een onaanvaardbare vervlakking van het gevelbeeld. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd om het principe van de erkers te behouden. Daarbij wordt opgelegd om de erkers eveneens te isoleren en te bepleisteren, met eenzelfde dikte van exact 14cm, en te schilderen in dezelfde kleur als de rest van de gevel. Met oog op een aanvaardbare afwerking/bekroning wordt als bijkomende voorwaarde opgelegd om boven- en onderaan de erkers telkens een uitkragende lijst te voorzien, vergelijkbaar met de huidige lijsten. Ter bekroning van het gevelbeeld wordt ook opgelegd om de bestaande horizontale kroonlijst te verbreden, zodat de overkraging ongeveer evenveel uitkraagt als in de laatst vergunde toestand. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan artikel 11 van de bouwcode.
De ramen werden reeds in lichtgrijs pvc voorzien, wat aanvaardbaar is.
De overige gevelwerken zijn aanvaardbaar, mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot –
Het raam links aan de gelijkvloerse inkomdeur naar de appartementen is volledig geblindeerd. Met oog op voldoende contact tussen binnen en buiten is dit niet aanvaardbaar. Bovendien wordt vermoed dat het raam niet open kan en onvoldoende lichtinval garandeert, wat onaanvaardbaar is voor de leefbaarheid binnenskamers.
Daarbij is op de foto’s en de plannen te zien dat inpandig een (onvergunde) muur werd opgetrokken waarvan de kopse kant temidden voor het raam staat. Dit is geen goede inrichting, kan het contact tussen binnen en buiten extra verstoren, en kan ook eventueel onderhoud aan het raam belemmeren.
Bijkomend wordt opgemerkt dat de nieuwe muur dient als wand van een nieuwe gang naar enkele bergingen achteraan. Deze gang is slechts 70cm breed, wat erg smal is om de bergingen vlot te bereiken.
Daarbij wordt opgemerkt dat het wassalon niet over een verplichte afvalberging van minstens 4m² beschikt.
Als principe zijn de nieuwe binnenmuur en de gang aanvaardbaar.
Maar met oog op voldoende afvalberging wordt opgelegd om één van de bergingen achteraan in te richten met een voldoende verluchte afvalberging van minstens 4m², conform bouwcode artikel 26.
Met oog op een voldoende brede gang naar de nieuwe afvalberging, en met oog op een aanvaardbare aansluiting aan het raam vooraan, wordt opgelegd om de nieuwe binnenmuur (gedeeltelijk) te verplaatsen, zoals in rood aangeduid op de plannen.
Met oog op voldoende licht en lucht wordt bijkomend opgelegd om het raam naast de inkomdeur tot de appartementen te voorzien van een opendraaiend raam en helder glas, conform bouwcode artikel 12 en 24.
Bijkomend werd de volledige gevel reeds voorzien van nieuwe ramen. Die op de verdiepingen zijn aanvaardbaar. Maar die in het wassalon kunnen niet open, waardoor onvoldoende verluchting wordt gegarandeerd. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd om voldoende ramen in het wassalon open te laten draaien, conform bouwcode artikel 24.
Veiligheid in het algemeen
De voorwaarden van de brandweer worden opgelegd bij de vergunning.
Mits voldaan aan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. de gevel moet in wit of lichtgrijs geschilderd worden, conform bouwcode artikel 11;
4. de totale dikte van isolatie en gevelbekleding (pleisterwerk) moet exact 14cm bedragen;
5. het principe van de erkers moet behouden blijven. De reeds vergunde erkers moeten identiek bekleed worden als de rest van de gevel, met exact 14cm isolatie en gevelbekleding (pleisterwerk), en identieke schilderafwerking;
6. ter afwerking/bekroning van de erkers moet boven- en onderaan een uitkragende lijst voorzien worden, vergelijkbaar met de reeds vergunde lijsten;
7. ter afwerking/bekroning van het gevelbeeld moet de reeds vergunde kroonlijst verbreed worden, zodat de overkraging ongeveer evenveel uitkraagt als in de laatst vergunde toestand;
8. één van de berging op het gelijkvloers achteraan moet ingericht worden als correct verluchte afvalberging van minstens 4m², conform bouwcode artikel 26;
9. met oog op een voldoende brede gang naar de afvalberging, en met oog op een aanvaardbare aansluiting aan het raam vooraan, moet de nieuwe binnenmuur (gedeeltelijk) verplaatst worden, zoals in rood aangeduid op de plannen;
10. met oog op voldoende licht en lucht wordt bijkomend opgelegd om het raam naast de inkomdeur tot de appartementen te voorzien van een opendraaiend raam en helder glas, conform bouwcode artikel 12 en 24;
11. met oog op voldoende verluchting moeten voldoende ramen in het wassalon opendraaien, conform bouwcode artikel 24;
12. vanuit milieukundig standpunt moet de exploitant zich onmiddellijk in regel stellen door een melding of vergunningsaanvraag te doen voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 juni 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 juni 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
26 augustus 2019 |
Verslag GOA |
9 augustus 2019 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. de gevel moet in wit of lichtgrijs geschilderd worden, conform bouwcode artikel 11;
4. de totale dikte van isolatie en gevelbekleding (pleisterwerk) moet exact 14cm bedragen;
5. het principe van de erkers moet behouden blijven. De reeds vergunde erkers moeten identiek bekleed worden als de rest van de gevel, met exact 14cm isolatie en gevelbekleding (pleisterwerk), en identieke schilderafwerking;
6. ter afwerking/bekroning van de erkers moet boven- en onderaan een uitkragende lijst voorzien worden, vergelijkbaar met de reeds vergunde lijsten;
7. ter afwerking/bekroning van het gevelbeeld moet de reeds vergunde kroonlijst verbreed worden, zodat de overkraging ongeveer evenveel uitkraagt als in de laatst vergunde toestand;
8. één van de berging op het gelijkvloers achteraan moet ingericht worden als correct verluchte afvalberging van minstens 4m², conform bouwcode artikel 26;
9. met oog op een voldoende brede gang naar de afvalberging, en met oog op een aanvaardbare aansluiting aan het raam vooraan, moet de nieuwe binnenmuur (gedeeltelijk) verplaatst worden, zoals in rood aangeduid op de plannen;
10. met oog op voldoende licht en lucht wordt bijkomend opgelegd om het raam naast de inkomdeur tot de appartementen te voorzien van een opendraaiend raam en helder glas, conform bouwcode artikel 12 en 24;
11. met oog op voldoende verluchting moeten voldoende ramen in het wassalon opendraaien, conform bouwcode artikel 24;
12. vanuit milieukundig standpunt moet de exploitant zich onmiddellijk in regel stellen door een melding of vergunningsaanvraag te doen voor de ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.