Terug
Gepubliceerd op 19/08/2019

2019_CBS_06604 - Omgevingsvergunning - OMV_2019073588. Manebruggestraat 225. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 14/08/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Fons Duchateau, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_06604 - Omgevingsvergunning - OMV_2019073588. Manebruggestraat 225. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_06604 - Omgevingsvergunning - OMV_2019073588. Manebruggestraat 225. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019073588

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jeroen Demulder met als contactadres Manebruggestraat 225 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Manebruggestraat 225 te 2100 Deurne  (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31sectie B nr. 366B2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          01/07/1999: vergunning (629#2842) voor het verbouwen van een rijwoning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak.

 

Huidige toestand

 

-          eengezinswoning bestaande uit twee bouwlagen onder een plat dak;

-          gelijkvloerse perceelbrede uitbreiding onder schuin dak;

-          aanbouw op de eerste verdieping tegen de rechter perceelgrens.

 

Gewenste toestand

 

-          eengezinswoning met 1 slaapkamer bestaande uit twee bouwlagen onder een zadeldak en een NVO van circa 146 m²;

-          gelijkvloerse perceelbrede uitbreiding onder schuin dak;

-          aanbouw op de eerste verdieping tegen de rechter perceelgrens.

 

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          omvormen van het plat dak naar een zadeldak;

-          herinrichten van de woning en aanpassen van de verticale circulatie;

-          de voorgevel blijft ongewijzigd met uitzondering van de toevoeging van het zadeldak.

 

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

27 juni 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)

 
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)


De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 (goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014) en herzien op 1 maart 2018.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de centrale keuken en eetplaats krijgen onvoldoende licht. Daarnaast wordt er volgens de snede een kamer onder het zadeldak ingericht, waaruit blijkt dat hier geen natuurlijk daglicht wordt voorzien;
  • Artikel 27 Open ruimte: de voortuin zijn vrij van constructies enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten. De voortuin is aangelegd met dolomiet;
  • Artikel 43 Septische putten: er is geen septische put voorzien.
     

Sectorale wetgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Het project valt niet onder bijlage III van het project-MER-screeningsbesluit. Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een bestaande eengezinswoning. Deze functie blijft behouden is dan ook functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde toestand ongewijzigd blijven.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Op het bestaande bouwvolume wordt een zadeldak toegevoegd, waardoor de totale bouwhoogte 12,05 m bedraagt. De gewenste bouwhoogte sluit aan op de bestaande bouwhoogte van de linker woning, ook voorzien van een zadeldak. Het plaatsen van een zadeldak is hier stedenbouwkundig verantwoord. De bouwdiepte van de aanvraag wijzigt niet.

De voortuin is nagenoeg volledig voorzien in dolomiet. Dolomiet wordt als een verharding beschouwd waardoor de voortuin strijdig is met artikel 27 van de bouwcode. Voor de voorliggende aanvraag bedraagt de maximale verharding in de voortuin een toegangspad naar de voordeur met een breedte van maximaal 1,50 m. De resterende ruimte dient groen aangelegd te worden. Het maximaal vergroenen van de voortuin wordt als voorwaarde in de vergunning opgenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wijzigt door het gevelvlak op te trekken tot op een gelijkaardige hoogte van de linker kroonlijst (7,67 m). Het op te trekken deel wordt in dezelfde gevelsteen uitgevoerd dan in de bestaande toestand, namelijk een gevelsteen met een rood/bruine kleurtint, wat aanvaardbaar is.

Echter wordt de voorgevel op de nieuwe plannen niet voorzien van een kroonlijst. Iedere woning in de omgeving van de aanvraag is voorzien van een kroonlijst. Het ontbreken van een kroonlijst wordt als niet kenmerkend beschouwd in het straatbeeld van de Manebruggestraat. Bijgevolg wordt opgelegd in voorwaarden om de voorgevel te voorzien van een duidelijk, kenmerkende kroonlijst in een duurzaam materiaal, zoals hout, aluminium of pvc, en in een neutrale kleur, zoals een grijs-, wit- of bruintint. De kroonlijst dient zich in te passen in de omgeving en aan te sluiten op de kroonlijst van de linker woning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De keuken en eetplaats in het midden van de woning ontvangen onvoldoende daglicht, waardoor de woonkwaliteit en het gebruiksgenot in het gedrang komen. In de laatst vergunde toestand werd de voorste ruimte gekoppeld aan de middelste ruimte door een opening (dubbele deur), waardoor voldoende daglicht tot in de middelste ruimte kon binnentreden. Omdat voldoende daglicht van belang is in een keuken/ eetplaats wordt in voorwaarde opgelegd om een opening (doorgang) te plaatsen tussen de voorste ruimte (bureau) en middelste ruimte (keuken/ eetplaats). Deze opening (doorgang) dient minimaal 1,56 m breed te zijn, net zoals in de laatst vergunde toestand en net zoals de opening tussen keuken/ eetplaats en zithoek, conform artikel 24 van de bouwcode.

Volgens de doorsnede wordt er op de daklaag een kamer voorzien. Echter is de daklaag niet voorzien van raamopeningen waardoor daglicht en lucht niet kan binnentreden in de ruimte en de kwaliteit ondermaats is als verblijfruimte. Het voorzien van eender welke verblijfsruimte in deze daklaag kan zonder het binnentreden van voldoende daglicht en lucht niet worden aanvaard. In voorwaarde wordt opgenomen om geen verblijfruimte te voorzien in de daklaag. De daklaag zonder raamopeningen kan hoogstens een berging of zolder bevatten, conform artikel 24 van de bouwcode.

In de laatst vergunde toestand is er achteraan een septische put aanwezig. Deze septische put werd niet opgetekend in de voorliggende aanvraag. De voorliggende aanvraag dient echter wel in een septische put te voorzien met een minimale inhoud van 2.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode. Dit wordt in voorwaarde opgenomen in de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de voorgevel voorzien van een kroonlijst, aansluitend op de kroonlijst van de linkerbuur en in een duurzaam materiaal (hout/aluminium/pvc en in een passende kleur (grijs-, wit- of bruintint);

2.      een opening (doorgang) van 1,56 m breed voorzien tussen de voorste ruimte (bureau) en de middelste ruimte (keuken/ eetplaats) conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      de daklaag zonder raamopeningen mag niet als verblijfsruimte worden ingericht conform artikel 24 van de bouwcode;

4.      de voortuin groen aanleggen, behoudens de strikt noodzakelijke toegang, conform artikel 27 van de bouwcode;

5.      een septische put voorzien met een minimale inhoud van 2.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 juni 2019

Volledig- en ontvankelijk

27 juni 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 augustus 2019

Verslag GOA

8 augustus 2019

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de voorgevel voorzien van een kroonlijst, aansluitend op de kroonlijst van de linkerbuur en in een duurzaam materiaal (hout/aluminium/pvc en in een passende kleur (grijs-, wit- of bruintint);

2.      een opening (doorgang) van 1,56 m breed voorzien tussen de voorste ruimte (bureau) en de middelste ruimte (keuken/ eetplaats) conform artikel 24 van de bouwcode;

3.      de daklaag zonder raamopeningen mag niet als verblijfsruimte worden ingericht conform artikel 24 van de bouwcode;

4.      de voortuin groen aanleggen, behoudens de strikt noodzakelijke toegang, conform artikel 27 van de bouwcode;

5.      een septische put voorzien met een minimale inhoud van 2.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.