Het Masterplan Kinderopvang heeft als doel om relatieve zekerheid te verschaffen aan organisatoren van kinderopvang die investeren in kinderopvang in de stad Antwerpen:
Een opname in het Masterplan Kinderopvang met het oog op het bekomen van de kinderopvangtoelage is enkel mogelijk in het jaar dat er een positief locatieadvies geldt voor de cluster waarin het project gerealiseerd zal worden.
Een opname in het Masterplan Kinderopvang met het oog op het bekomen van werkingsmiddelen trap 2 is enkel mogelijk wanneer er nog een tekort is aan inkomensgerelateerde kinderopvang in de cluster waarin het project gerealiseerd zal worden. Een opname is enkel mogelijk wanneer de realisatietermijn ligt tussen de 1 en 3 jaar én wanneer het project of minstens 18 nieuwe plaatsen creeërt of extra kindplaatsen creeërt binnen een huidig opvanginitiatief zodat het minstens 18 kindplaatsen groot is.
Praktisch:
De stad Antwerpen kampt met een tekort aan kinderopvang voor kinderen van 0 tot 3 jaar. Om het aantal kindplaatsen uit te breiden neemt de stad Antwerpen haar regierol op en stimuleert ze de private kinderopvangsector.
Wanneer Kind en Gezin een uitbreidingsronde organiseert voor werkingsubsidies geeft het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) van de stad Antwerpen advies met een puntenbeoordeling van de organisatoren die zich kandidaat stellen. Tekorten in de stad worden in kaart gebracht per cluster (samengesteld uit één of meerdere wijken) en de meeste punten gaan naar projecten die zich bevinden in een cluster met de hoogste nood.
Deze werkwijze geeft echter onzekerheid voor organisatoren van kinderopvang die willen investeren in grotere projecten met een langere realisatietijd. Het is immers mogelijk dat in een cluster met een hoge nood aan kinderopvang, deze nood binnen een aantal jaar weggewerkt is. De organisator riskeert dan - ondanks de grote investering - weinig kans te maken op de werkingssubsidies van Kind en Gezin.
Daarom werkt het LOK sinds 2015 met een Masterplan Kinderopvang. Organisatoren kinderopvang met een project op lange termijn kunnen vragen opgenomen te worden in dit Masterplan, op voorwaarde dat er een tekort is in de cluster waar ze wensen op te starten en ze nieuwe plaatsen bijcreëren. De punten die het LOK zou geven aan dit project blijven behouden bij toekomstige uitbreidingsronden van Kind en Gezin. Op deze manier krijgen deze organisatoren relatieve zekerheid dat ze voor hun toekomstig project werkingsmiddelen krijgen van Kind en Gezin.
Ook de dienst Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs/Regie Kinderopvang houdt rekening met het clustersysteem en het Masterplan Kinderopvang. Op basis hiervan worden locatieadviezen gegeven aan potentiële starters in de kinderopvang.
Het Masterplan Kinderopvang werd herwerkt en uitgebreid, onder andere naar aanleiding van de aanpassing aan het toelagereglement drie werkingstoelages voor kinderopvang van 0-3 jaar, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 juni 2019 (jaarnummer 04769), waar de locatieadviezen kinderopvang vanaf 1 oktober 2019 een prominente rol zullen spelen: organisatoren van kinderopvang zullen enkel een werkingstoelage (kinderopvangtoelage en presubsidiëring) kunnen genieten wanneer zij beschikken over een positief locatieadvies. Dit locatieadvies en bijgevolg het recht op de kinderopvangtoelage is maar één jaar geldig. Ook hier rijst de vraag welke relatieve zekerheid de stad Antwerpen kan inbouwen indien een organisator van kinderopvang meer dan één jaar tijd nodig heeft om zijn of haar project te realiseren.
Het herwerkte Masterplan Kinderopvang werd op 11 juni 2019 voorgelegd aan het Lokaal Overleg Kinderopvang. Het Lokaal Overleg Kinderopvang adviseerde gunstig. Het nieuwe Masterplan Kinderopvang ligt ter goedkeuring voor.
Het college keurt het Masterplan Kinderopvang goed.