Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05467 - Campagne Bollekesfeest 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05467 - Campagne Bollekesfeest 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring 2019_CBS_05467 - Campagne Bollekesfeest 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Om zoveel mogelijk mensen uit te nodigen voor het Bollekesfeest, organiseert Ondernemen en Stadsmarketing zoals elk jaar een activerende campagne.

De focus van de campagnecreatie ligt ook dit jaar op het tonen van de belangrijkste aspecten van het Bollekesfeest: muzikaal programma, culinair festival (eten en drinken) en ook (kinder)animatie.

Voor de brede communicatie worden drie campagnebeelden ingezet: één beeld voor elke pijler van het Bollekesfeest: eten, podium en kinderanimatie. Op plaatsen waar de ontvanger meer tijd heeft om de info van de affiche tot zich te nemen, plaatsen we een teasend lijstje met enkele onderdelen uit het programma en de website.

Doelstellingen:

  • 200.000 bezoekers, verspreid over 3 dagen;
  • stijging van bezoekers in leeftijdscategorie 36-45 jaar;
  • traffic naar www.bollekesfeest.be;
  • maximale bezetting van activiteiten met inschrijving (wandelingen, havenrondvaart, stadsrally).

Kernboodschap:

Kom van 16 tot 18 augustus 2019 naar het Bollekesfest en geniet er met volle teugen van het supergezellige, gratis stadsfestival in de historische binnenstad.

Doelgroep:

  • alle inwoners van stad Antwerpen, inclusief de districten;
  • bezoekers uit Vlaanderen;
  • met focus op leeftijdsgroep van 30 tot 50 jaar;
  • met gerichte inzet op een jonger publiek met specifieke programma-elementen (muziek/artiesten);
  • met aandacht voor buitenlandse bezoekers die dat weekend in de stad Antwerpen zijn.

Tone of voice:

Deze campagne moet vooral uitnodigend zijn, moet de sfeer en de gezelligheid van het Bollekesfeest uitstralen.

Mogelijke campagnemix:

Eigen media:

  • affichage: abribus, mupi, canvas, Agrafa-kaders;
  • vlaggen citydressing;
  • schermen stadhuis;
  • spot Cartoons;
  • www.bolleksfeest.be;
  • website(s): antwerpen.be, visitantwerpen.be (Bollekesfeest.be);
  • social media kanalen (Stad Antwerpen & Visit): Facebook, Twitter, Instagram;
  • A-blad;
  • ATV;
  • nieuwsbrieven antwerpen.be, A-kaart;
  • medewerkersluik antwerpen.be;
  • publieksschermen Den Bell;
  • schermen bezoekerscentra Visit.

Aangekocht mediaplan:

  • affichage: indoorkaders horeca Agrafa;
  • print: advertenties Gazet van Antwerpen en Metro;
  • online: snapchat story, video YouTube, video gva.be, video hln.be.


Aanleiding en context

Het Bollekesfeest werd voor het eerst georganiseerd in 2007 en is ook in 2019 hét zomerevenement van de stad Antwerpen. Van een louter culinair festival op de Grote Markt is het Bollekesfeest de voorbije jaren geëvolueerd naar een groot zomers stadsfestival, met ook muziekoptredens en randanimatie (ook voor kinderen). Dit jaar vindt de 13de editie van Bollekesfeest plaats.

Het Bollekesfeest is een evenement waar iedereen aan den lijve ondervindt dat Antwerpen een bruisende stad is en zich kan onderdompelen in wat Antwerpen te bieden heeft. Zo biedt het evenement al sinds het begin een platform aan de Antwerpse streekproducten, in samenwerking met de vzw Antwerpse Streekproducten. Duvel-Moortgat is met het Antwerpse Bolleke al vanaf de start de primaire partner, wat zich onder meer uit in de naam van het evenement.

De campagne voor Bollekesfeest 2019 is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

De aankoop van het mediaplan voor Bollekesfeest 2019 gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium nv, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

Algemene financiële opmerkingen

De communicatiecampagne voor het Bollekesfeest 2019 is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedgekeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

De totale campagne (creatie, media, productie) wordt begroot op 80.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317600000).

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Mediabrands Belgium NV, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696). 

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
7 - Sterk bestuurde stad
1SSB05 - Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
1SSB0501 - Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
1SSB050102 - Alle communicatie-initiatieven van de groep stad Antwerpen zijn op elkaar afgestemd (releaseplan)
7 - Sterk bestuurde stad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes van de campagne voor het Bollekesfeest 2019 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.