Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019046527 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Lhamo Xiongtai met als adres Van Wesenbekestraat 67 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Driekoningenstraat 18 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 21sectie B nr. 188Y6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
gelijkvloers om te vormen van café naar restaurant en het uitbreiden van bovenliggende eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03 mei 1961: toelating (957#464) voor veranderingswerken.
Vergunde/vergund geachte toestand
- een rijwoning opgetrokken met drie vloerniveaus onder een schuin dak;
- op het gelijkvloers is een café met achterliggend een woonkamer met keuken en aansluitend een open koer, achteraan het perceel werd een berging voorzien;
- de eerste verdieping heeft een bouwdiepte van circa 8,26 meter;
- er is onvoldoende concrete informatie bekend van de bovenliggende bouwlagen om hiervan een correcte beschrijving te kunnen samenstellen;
- de gevels van de woning zijn geschilderd met op het gelijkvloers een houten beplating.
Huidige toestand
- een rijwoning opgetrokken met drie vloerniveaus onder een schuin dak;
- het gelijkvloers is een restaurant met achterliggend een keuken en aansluitend een open koer, achteraan het perceel werd een berging voorzien;
- interne, niet-constructieve wijzigingen, zoals het samenvoegen van de woonkamer bij de keuken en het toevoegen van een inkomsas;
- deze open koer is deels overkapt met een luifel;
- op de bovenliggende bouwlagen bevindt zich een eengezinswoning;
- de gevels van de woning zijn afgewerkt met een witte gevelbepleistering met op het gelijkvloers een houten beplating in een grijze kleur.
Gewenste toestand
- het omvormen van het gelijkvloerse café naar restaurant;
- de bestaande luifel te verwijderen en deze te vervangen door een kleinere luifel;
- het uitbreiden van de eerste verdieping tot op dezelfde bouwdiepte als de rechter buur;
- het optrekken van het hoofdvolume zodat er een volwaardige bouwlaag onder het schuine dak ontstaat;
- dakterrassen aanleggen achteraan de eerste – en tweede verdieping;
- met betrekking tot de nieuwe oppervlakte van de zelfstandige woning boven het handelsgelijkvloers zijn volgende gegevens beschikbaar:
Inhoud van de aanvraag
- toevoegen van een luifel achteraan het restaurant;
- uitbreiden van de bovenliggende woonentiteit achteraan op de eerste verdieping;
- vervangen van het schuine dak door een volwaardige bouwlaag;
- aanleggen van dakterrassen achteraan de eerste en tweede verdieping.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1 Grotesteenweg, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 9 november 1994. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c1 voor woningen.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het café werd omgevormd naar een restaurant. Het beschikbare oppervlakte van de gelijkvloerse functie (horeca) werd niet gewijzigd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Aan de koer wordt een beperkte luifel toegevoegd van 1m50 diepte. Dit is aanvaardbaar.
De open ruimte voorzien als terras voor de reca in de hoek van dit binnengebied is echter niet wenselijk gelet op de hinder die dit met zich meebrengt voor de omwonenden.
De eerste verdieping wordt uitgebreid tot een bouwdiepte van 13,14 meter, dit is gelijk de bouwdiepte van de rechterbuur. De daklaag wordt verhoogd tot een volwaardige bouwlaag met schuin dak en een bouwdiepte van 8,26 meter. Achteraan de verdiepingen werd een dakterras voorzien binnen een gabaritlijn van 45° vertrekkend van de bouwdiepte ter hoogte van de perceelgrens. De kroonlijst hoogte verhoogt van 9,12 meter tot 10,47 meter en de nokhoogte wordt verhoogt van 11,55 meter tot 12,60 meter. Gelet op de bebouwing in de omgeving is dit aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De gelijkvloerse gevel blijft ongewijzigd. De verhoogde voorgevel wordt voorzien in witte bepleistering met lichtgrijs pvc schrijnwerk, conform de onderliggende verdieping. De nieuwe kroonlijst sluit aan bij de kroonlijsthoogte van de linkerbuur. Dit is in harmonie met het huidige straatbeeld. De materialisatie van de nieuwe kroonlijst werd niet op de plannen verduidelijkt. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.
De achtergevel wordt voorzien in witte bepleistering met lichtgrijs pvc schrijnwerk en balustrades in grijs aluminium. Gelet op de stedelijke context van het binnengebied is dit aanvaardbaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het inkomsas te voorzien van een vlotte en vrije draairuimte van 1,50 meter en naast beide deuren langs de krukzijde een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm;
2. het platte dak van de uitbreiding te voorzien als groendak;
3. de nieuwe kroonlijst op vlak van materialisatie uit te voeren gelijk aan de bestaande kroonlijst;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
5. het voorzien van een reca-terras in de open ruimte.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
11 april 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
10 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
9 juli 2019 |
Verslag GOA |
17 juni 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het inkomsas te voorzien van een vlotte en vrije draairuimte van 1,50 meter en naast beide deuren langs de krukzijde een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm;
2. het platte dak van de uitbreiding te voorzien als groendak;
3. de nieuwe kroonlijst op vlak van materialisatie uit te voeren gelijk aan de bestaande kroonlijst;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
5. het voorzien van een reca-terras in de open ruimte.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.