De nodige budgetten zullen binnen de reguliere werking van de bevoegde stedelijke bedrijfseenheden worden voorzien. AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen voorziet budget voor de haalbaarheidsstudie van de parking.
Masterplan Scheldekaaien
In 2005 keurde de Vlaamse Regering het geactualiseerde Sigmaplan goed, waarin bepaald wordt dat de waterkering ter hoogte van Antwerpen van 8,35 meter TAW (Tweede Algemene Waterpassing) tot 9,25 meter TAW wordt opgehoogd om de stad Antwerpen in de toekomst te blijven beschermen tegen overstromingen.
Op 9 juli 2010 (jaarnummer 8556) keurde het college het Masterplan Scheldekaaien goed. Het Masterplan Scheldekaaien vormt het richtinggevend document voor alle uitvoeringsprojecten bij de heraanleg van de Scheldekaaien. In het Masterplan Scheldekaaien wordt de zone van het Bonapartedok en het Loodswezen beschouwd als scharnierpunt tussen de centrale kaaizone en het Eilandje.
Principeovereenkomst Scheldekaaien
Op 20 september 2010 (jaarnummer 1134) en op 20 december 2010 (jaarnummer 1713) keurde de gemeenteraad de principeovereenkomst Scheldekaaien goed. De principeovereenkomst regelt de samenwerking tussen de stad Antwerpen en Waterwegen en Zeekanaal nv, thans De Vlaamse Waterweg nv (DVW), met het oog op de inrichting van de Scheldekaaien conform het Masterplan Scheldekaaien. De partijen maken onder meer afspraken met betrekking tot de verdeling van kosten en nieuwe opbrengsten.
Loodswezensite 1997-2018: Antwerpen, Vlaanderen, Antwerpen
Het Vlaams Gewest kende in 1997 aan de stad Antwerpen een concessie toe op de Scheldekaaien voor een periode van 100 jaar. Deze concessie heeft echter geen betrekking op het kaaigedeelte ter hoogte van het Loodswezen.
Dezelfde concessie bepaalde dat de Loodswezensite door de stad Antwerpen aan het Vlaams Gewest verkocht werd in 2004. De Vlaamse diensten die hier gehuisvest waren, verhuisden echter in september 2017 naar de Imalso-site op Linkeroever. In het kader van deze verhuisbeweging kreeg Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) van de Vlaamse Regering de opdracht om de Loodswezensite te valoriseren.
Leegstandsbeheer
Door de verhuis van de Vlaamse diensten naar de Imalso-site kwam het loodsengebouw, de boeienloods en aanhorigheden leeg te staan vanaf eind september 2017. AG VESPA doet sedert de verwerving aan leegstandsbeheer op de site en zorgde voor een tijdelijke inhuurneming van de boeienloods, magazijnen en Loodswezen.
Monument en memoriaal Tweede Wereldoorlog
Op 29 maart 2019 (jaarnummer 2856) besliste het college een geïntegreerd namenmonument te willen realiseren voor de herdenking van alle slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog op een centrale plaats in Antwerpen. Het monument geeft een eigen plek aan de verschillende slachtoffergroepen uit Wereldoorlog II. De kaaien tussen de site Loodswezen, Margueriedok en het Noorderterras werd daarbij als zoekzone gedefinieerd. Het monument en memoriaal zullen via een wedstrijdformule op internationaal niveau uitgewerkt worden.
Om tot een haalbaar stadsproject op deze plek te komen, kadert voorliggend besluit de verschillende onderdelen van de gebiedsontwikkeling Loodswezensite en geeft inzicht in het verdere plan van aanpak vanuit een zo integraal mogelijke projectbenadering passend binnen het Masterplan Scheldekaaien.
De gebiedsontwikkeling van de Loodswezensite omvat verschillende onderdelen. Hieronder wordt de stand van zaken van de onderdelen aangeduid om verder tot een obstakelvrije gebiedsontwikkeling te komen. De volgorde van de onderdelen is chronologisch en vormt zo het stappenplan.
STAP 1: De kaaimuurstabilisatie (2019-2022 )
De Vlaamse Waterweg nv startte in januari 2019 met de renovatie van de kaaimuur ter hoogte van het Loodswezen. De eerste fase van deze werken wordt uitgevoerd vanaf de Bonapartesluis tot voorbij het Margueriedok. Deze werken duren vermoedelijk tot medio 2020. De tweede fase van de werken volgt aansluitend en zou tot medio 2022 duren. Deze werken starten aan het Margueriedok richting Noorderterras, waar ze aansluiten op de dan reeds uitgevoerde kaaimuurstabilisatiewerken meer ten zuiden. Tijdens deze werken wordt vrijwel het hele gebied als werfzone gebruikt. Tijdens de werken aan de kaaimuur in de periode tot medio 2020 zijn restauratiewerken aan het Loodswezen en de Boeienloods niet wenselijk omwille van mogelijke stofschade en interferentie.
STAP 2: Archeologisch onderzoek
De kaaizone aan het Loodswezen bevat archeologische relicten. Voorafgaand aan de werken aan het openbaar domein zullen archeologen, in opdracht van de stad Antwerpen, onderzoek uitvoeren. Het archeologisch vooronderzoek op een aantal door de stadsarcheologen geselecteerde plekken wordt uitgevoerd parallel met en tijdens de duur van de werken aan de kaaimuur.
STAP 3: De restauratie en herbestemming van het Loodswezen en de Boeienloods
De gebouwen op de site die beschermd zijn, het Loodswezen en de Boeienloods, zullen gerestaureerd worden en een rendabele invulling moeten krijgen, in de tijd zoveel mogelijk aansluitend op de realisatie van de kaaimuurstabilisatie op de site. AG VESPA zal op zoek gaan naar de meest geschikte partner om het Loodswezen en de Boeienloods te restaureren en te herbestemmen, passend binnen het Masterplan Scheldekaaien. AG VESPA zal daartoe in eerste instantie een marktverkenning organiseren waarbij ze de haalbaarheid (inhoudelijk en financieel) zal aftoetsen en input zal verzamelen voor het verdere traject, op basis van volgende ambities die in de marktverkenning werden meegegeven.
Via de marktverkenning informeert AG VESPA ook naar voorstellen met betrekking tot de oprichting van een kleinschalig nieuwbouwvolume op de site binnen de volgende krijtlijnen:
STAP 4: Afbraak twintigste eeuwse bebouwing
De afbraak van de twintigste eeuwse bebouwing is binnen het Masterplan Scheldekaaien het uitgangspunt bij de verdere ontwikkeling van de site. De afbraak van deze gebouwen biedt de mogelijkheid om deze vrijgekomen ruimte mee te integreren in het openbaar domein. Onder een deel van deze gebouwen kan ook een ondergrondse parking gerealiseerd worden.
STAP 5: De ondergrondse parking
Een ondergrondse parking is wenselijk om de bovengrondse parkeerplaatsen van vandaag te compenseren. De parking moet enerzijds als bestemmingsparking dienen voor functies op de toekomstige Loodswezensite en anderzijds deels als buurtparking voor de wijk ‘historische binnenstad’, deels als publieke rotatieparking en mogelijk als bestemmingsparking voor het stadhuis, de Hofstraat en de Havenkapiteindienst. Voor de bouw en exploitatie van de ondergrondse parking zal vermoedelijk een externe partner gezocht worden.
De locatie van de parking en het mogelijk aantal parkeerplaatsen zal verder bestudeerd moeten worden in een vooronderzoek, waarbij men zoveel als mogelijk rekening houdt met de gekende randvoorwaarden; technisch (Waaslandtunnel, ruien, ondergrondse infrastructuur, archeologie), juridisch (gewestplanbestemmingen), haalbaarheid (aantal parkeerplaatsen, nood aan buurtparkeren en aandeel rotatie) en voorziene ontsluiting en te verwachten belasting op de kaaiweg. In een aantal scenario's wordt in beeld gebracht in welke aantallen en kostprijs per parkeerplaats dit resulteert. Vandaag telt de parking Noorderterras 200 parkeerplaatsen (gratis) voor de stad Antwerpen (stadhuis, Hofstraat, havenkapitein, politie), 70 parkeerplaatsen (gratis) voor bewoners en een saldo van 282 parkeerplaatsen voor publieke rotatie. De huidige toestand telt dus in totaal 552 parkeerplaatsen op parking Noorderterras.
De effectieve realisatie van de parking kan ten vroegste starten na de realisatie van de kaaimuur en de afbraak van (een deel van) de twintigste eeuwse bebouwing op de site.
Een toekomstige exploitant van het Loodswezen en de Boeienloods zal, overeenkomstig de nieuwe invulling/functie en de desbetreffende bepalingen in de bouwcode, het benodigde aantal parkeerplaatsen moeten afnemen mits betaling van een vergoeding.
STAP 6: Aanleg openbaar domein, integratie verhoogde waterkering en monument-memoriaal
Na de stabilisatie van de kaaimuur en de aanleg van de ondergrondse parking vindt de bouw van de verhoogde waterkering tezamen met de heraanleg van het openbaar domein van de kaaien plaats. Het monument- memoriaal voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog zal ook onderdeel uitmaken van de nieuwe integrale landschapsaanleg op de kaaien.
Verhoogde waterkering
Net zoals voor de andere delen van de Scheldekaaien is De Vlaamse Waterweg nv verantwoordelijk voor de realisatie van een verhoogde waterkeringsmuur op de Loodswezensite. De verhoogde waterkeringsmuur zal na realisatie een hoogte van 2,25 m boven het maaiveld meten.
Om de monumenten te vrijwaren voor overstroming zal de verhoogde waterkeringsmuur geïntegreerd worden in het landschap aan de voorzijde van het Loodsengebouw, namelijk tussen het Loodswezen en de Schelde. Dit zal een effect hebben op de visuele relatie tussen gebouw en Schelde, maar is te verantwoorden door de bescherming van het erfgoed en de investeringen die de conservatie van dit patrimonium met zich meebrengen en de beheerbaarheid die vanuit De Vlaamse Waterweg nv nodig is .
Hoe de inpassing van deze waterkeringsmuur in het projectgebied precies zal gebeuren, is onderdeel van het toekomstige ontwerptraject van het openbaar domein dat gevoerd zal worden in samenwerking met De Vlaamse Waterweg nv.
Het openbaar domein
Voor de heraanleg van het openbaar domein staan de stad Antwerpen en AG VESPA in. Het Masterplan Scheldekaaien vormt hiervoor het kader. De beoogde beeldkwaliteit, die ook reeds op de vandaag aangelegde zones toegepast werd, wordt daarbij doorgetrokken. AG VESPA zal voor het openbaar domein een ontwerpopdracht uitschrijven.
Een doorlopende wandeling langs het water, een verhoogd toegangsplein en een getijdentuin vormen vaste onderdelen van het nieuwe openbaar domein die hun oorsprong vinden in het Masterplan Scheldekaaien. Recent kwam daar de integratie van een memoriaal-monument voor Wereldoorlog II bij.
Aandachtspunten gebiedsontwikkeling Loodswezensite
Om de verschillende onderdelen van de gebiedsontwikkeling Loodswezensite met elkaar te verzoenen binnen de vooropgestelde timing (met onder meer de realisatie van het memoriaal tegen 2024), dienen volgende kritische punten in rekening gebracht te worden:
Daarbij is het belangrijk om te duiden dat, om de beoogde realisatie van het monument en memoriaal tegen 2024 te bewerkstelligen, een beslissing omtrent de integratie van een ondergrondse parking in het projectgebied zich opdringt. Een ondergrondse parking op de Loodswezensite moet verder onderzocht worden, waarbij de meest geschikte locatie, de grootte en de ontsluiting nog moet bepaald worden. Er zijn daarbij duidelijke verschillen (technisch en juridisch) tussen het noordelijk en het zuidelijk deel van het projectgebied voor de realisatie van een parking.
In dit besluit wordt daartoe een opdracht gegeven aan AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen om, in samenspraak met AG VESPA, de haalbaarheidsstudie rond de parking op te starten en daarvoor de nodige budgetten te voorzien.
Het college keurt het plan van aanpak voor de gebiedsontwikkeling Loodswezen goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG | Haalbaarheidsstudie parking op Loodswezensite ism AG VESPA opstarten |
AG VESPA | Regie Scheldekaaien en gebiedsontwikkeling Loodswezen |
AG VESPA - CS - SC | Gezamenlijke projectvoorbereiding van de verschillende projectonderdelen ifv gebiedsontwikkeling en locatieaanduiding monument |
AG VESPA - CS - SC | Projectleiding realisatie monument/ memoriaal |
AG VESPA | Communicatietraject memoriaal en gebiedsontwikkeling Loodswezen op elkaar afstemmen. |