Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019050452 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA Yayla met als adres Brederodestraat 193 te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: |
BVBA Yayla met als adres Brederodestraat 193 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Bernardsesteenweg 858-864 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 36 sectie B nr. 212E9 |
Inrichtingsnummer: |
20190415-0042 (Milieu) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. Kleinhandelsactiviteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
inrichten en exploiteren van een decoratie- en meubelzaak, aanvraag kleinhandelsactiviteiten en wijziging gevelpubliciteit |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/08/2005: vergunning (3225#213) voor het omvormen van een werkplaats tot verkoopsruimte met parking;
- 28/4/1994: vergunning (1006#18665) voor de voorgevel.
Vergunde en huidige toestand
- gebouw begrensd door 2 straten: Sint-Bernardsesteenweg en Aartselaarstraat;
- doe-het-zelf-zaak (= handelsfunctie) op het gelijkvloers;
- gebouw van 2 bouwlagen onder plat dak;
- Sint-Bernardsesteenweg:
- Aartselaarstraat:
Gewenste toestand
- gebouw begrensd door 2 straten: Sint-Bernardsesteenweg en Aartselaarstraat;
- meubel – en decoratiezaak (= handelsfunctie) op het gelijkvloers;
- gebouw van 2 bouwlagen onder plat dak;
- vergunning voor kleinhandelsactiviteit;
- Sint-Bernardsesteenweg:
- Aartselaarstraat:
Inhoud van de aanvraag
- het bekomen van een vergunning voor kleinhandelsactiviteiten;
- het aanpassen van de reclamepanelen aan de nieuwe naam van de vergunde handelszaak.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
In 2005 nam het college akte van de exploitatie van een bouwmarkt in de magazijnen op naam van Brico De Leeuw (AN2005/143).
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens; |
12 autovoertuigen of aanhangwagens, andere dan personenwagens |
17.3.5.1°b) |
opslagplaatsen voor giftige vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS06) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 10 kg tot en met 200 kg, wanneer (deels) gelegen in ander gebied dan industriegebied; |
100,00 kg |
17.4. |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; |
4.500,00 kg |
19.6.2°a) |
opslagplaatsen voor hout (hout, houtschors, riet, vlas (houtachtig gedeelte), stro of soortgelijke producten), met uitzondering van deze bedoeld onder rubriek 48 en rubriek 19.8, met een capaciteit van meer dan 20 ton tot en met 100 ton of meer dan 40 tot en met 200 m³ in een lokaal; |
199,00 m³ in een lokaal |
33.4.2°a) |
opslag van papierdeeg, papier, karton en van waren uit papier en karton in ander dan industriegebied, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, met een capaciteit van meer dan 10 ton tot en met 20 ton in een lokaal. |
19,00 ton in een lokaal |
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Deze omgevingsvergunningsaanvraag voor kleinhandelsactiviteiten heeft betrekking op de inplanting van een Decomarket-filiaal aan de Sint-Bernardsesteenweg 864 te 2660 Hoboken. Het pand is eigendom van ANIL NV met maatschappelijke zetel te Brederodestraat 193, 2018 Antwerpen. Decomarket is een nieuwe speler in het retaillandschap, zij beschikken sinds een aantal jaren over een webshop maar vandaag wensen zij hun eerste fysieke winkel te openen om zo verder te blijven groeien in België. De locatie waar zij hun winkel wensen te exploiteren, bestaat uit een handelsruimte met parking bereikbaar via de Aartselaarstraat 248. Voorheen baatte Brico De Leeuw hier een winkel uit waarbij zij een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd hadden voor de omvorming van de toenmalige werkplaats tot een handelsruimte met parking (collegebesluit van 12 augustus 2005, jaarnummer 2005.0034). Een sociaaleconomische vergunning werd door de vorige uitbater niet aangevraagd.
Met voorliggend dossier wordt een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten gevraagd voor het oprichten van een handelszaak in interieurdecoratiematerialen aan de Sint-Bernardsesteenweg 858-864, 2660 Hoboken. De aanvrager, Yayla bvba, vraagt voor haar winkel (met uithangbord Decomarket) met interieurdecoratiematerialen een nettohandelsoppervlakte van 1.400 m² voor de verkoop van de categorie andere producten.
De gevraagde locatie bestaat uit een handelsruimte op de gelijkvloerse verdieping met parking voor de klanten. De terreinoppervlakte bedraagt 2.523 m². De handelsruimte heeft een bruto verkoopoppervlakte van 2.200 m² en er zijn 12 parkeerplaatsen beschikbaar voor de klanten. Verder is er een fietsenstalling voorzien met plaats voor 10 fietsen.
Decomarket biedt een assortiment aan voor interieurdecoratie in de brede zin van het woord. Enerzijds vindt men er vloer- en muurbekleding zoals laminaat, tegels, verf of behangpapier. Anderzijds bieden zij eveneens verschillende soorten meubelen voor de woonkamer of badkamer. Tenslotte vindt men er ook een breed gamma aan verlichting en andere woonaccessoires. Zij richten zich tot een breed publiek dat op zoek is naar exclusieve artikelen voor de woning. In de eerste plaats is Decomarket voornamelijk een online webshop. De webshopproducten worden geadverteerd en gepromoot op verschillen online kanalen zoals Google Ads, Facebook ads, … Klanten kunnen, met de komst van de eerste fysieke winkel, de producten eerst in de showroom komen bekijken waarbij zij door een professioneel team begeleid worden.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Innoveren en Ondernemen |
10 mei 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Agentschap Wegen en Verkeer |
10 mei 2019 |
31 mei 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
10 mei 2019 |
21 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
de publiciteit komt tot op de perceelgrens waar dat een afstand van minstens 60 cm vereist is.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- artikel 33: Zaak-gebonden publiciteit: de publiciteit komt tot op de grens met het aanpalende perceel waar een afstand van minstens 60 cm vereist is. Als voorwaarde wordt gesteld dat de publiciteit een afstand van minstens 60 cm ten opzichte van de grens met het aanpalende perceel dient te respecteren, zowel langs de Sint-Bernardsesteenweg als de Aartselaarstraat.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarde is de aanvraag in overeenstemming met de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat geen functiewijzing.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De exploitant wenst in de bedrijfsgebouwen aan de Sint-Bernardsesteenweg 858-864 te Hoboken een nieuwe detailhandel voor meubels en decoratie in te richten. De gebouwen hebben een oppervlakte van circa 2.200 m² en strekken zich uit tussen de Sint-Bernardsesteenweg (hoofdingang) en de Aartselaarstraat (toegang parking en leveranciers).
De ingedeelde inrichtingen en activiteiten zijn allen ingedeeld als derde klasse. Het betreft het opslaan van 100 kg thinners en verfverdunners, 4.500 kg verven op waterbasis, 199 m³ hout (meubelen, laminaat) en 19 ton papier (behangpapier). De opslag van de gevaarlijke producten dient te gebeuren boven een inkuiping om het risico op bodemverontreiniging te beperken.
Voorgaande exploitatie in het bedrijfsgebouw zorgde voor problemen met de mobiliteit en verkeersveiligheid op de Sint-Bernardsesteenweg. De nieuwe exploitant omschrijft in zijn aanvraag maatregelen om de potentiële hinder (mobiliteit, verhoogde veiligheidsrisico’s, parkeerproblemen) maximaal te voorkomen. Ten eerste wordt langs de Sint-Bernardsesteenweg enkel toegang voorzien voor personen, niet langer voor voertuigen. Voor voertuigen worden inpandig 12 parkeerplaatsen voorzien aan de Aartselaarstraat. Een fietsenstalling voor 10 fietsen is eveneens voorzien in de ruimte ter hoogte van de Aartselaarstraat.
Momenteel zijn de parkeerplaatsen schuin ingepland, zodat de wagens achterwaarts het pand zouden moeten verlaten. De parkeerplaatsen moeten zo voorzien worden dat zowel voorwaarts in als uit de parking gereden kan worden. Voor het stallen van de voertuigen wordt rubriek 15.1.1° gevraagd. Deze rubriek is enkel van toepassing op ‘andere dan personenwagen’. Gelet op de aard van de winkel en het type voorziene parkeerplaatsen, gaat het hier wel over personenwagens of niet bedrijfseigen bestelwagens en is de rubriek dus niet van toepassing. Er wordt geen akte van genomen.
In het advies van de dienst mobiliteit wordt opgemerkt dat de opstelling van de fietsenstalling niet veilig is. Bij de herinrichting van de parking dient een veilige locatie gezocht te worden.
Daarnaast voorziet de exploitant in de Smallandlaan 35 te Hoboken een magazijn waar de meubelen en andere verkochte producten met grote vrachtwagens geleverd kunnen worden, zonder verkeershinder te veroorzaken. Van hieruit plant de exploitant dan de winkel met kleine bestelwagens te bevoorraden. Het bevoorraden van de winkel zal plaatsvinden buiten de spitsuren en tijdens de schooluren, om zoveel mogelijk hinder te voorkomen en risico’s te vermijden. De leveringen aan de winkel zullen steeds gebeuren via de Aartselaarstraat. Klanten zullen gekochte goederen kunnen ophalen in het magazijn in de Smallandlaan.
Het bevoorraden van de winkel via bestelwagens buiten de spitsuren, zal risico’s op overlast sterk beperken. Afhankelijk van de grootte van de bestelwagens, zal het echter moeilijk zijn om inpandig te keren, waardoor achterwaarts in- of uit de parkeerplaats gereden zal worden. De exploitant zorgt ervoor dat dit steeds begeleid wordt door een medewerker om dit vlot en veilig te laten verlopen.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
Volgens het gewestplan van Antwerpen behoort het project tot woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, evenals handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf en dienen in overeenstemming te zijn met de planologische bestemming en met de onmiddellijke omgeving.
De uitbater neemt geen ‘green fields’ in om zijn uitbating op te starten. Er wordt geen nieuwe bebouwing gecreëerd of bijkomende verlinting in de hand gewerkt. Decomarket vestigt zich in een bestaande stedenbouwkundig vergunde handelsruimte voorheen ingevuld door een doe-het-zelfzaak. Het is daarom een duurzame vorm van her ingebruikname van winkelvastgoed.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met een hoge bevolkingsdichtheid op wandel- en fietsafstand. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. Het oprichten van een handelszaak met interieurdecoratiematerialen op een locatie waar voorheen een doe-het-zelfzaak zaak gevestigd was behoudt (deels) en verruimt (deels) het bestaande aanbod voor de lokale consument.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Deze handelszaak richt zich op grootschalige kleinhandel in geconcentreerde vorm. De handelsruimte wordt ingevuld met een enseigne dat nog niet aanwezig is in Hoboken en die complementair is aan het recreatief winkelen in het centrum van Antwerpen. Bovendien is er, gezien het assortiment, nood aan een grote ruimte die moeilijk te vinden is in het centrum van de stad.
Het pand is niet gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied. De Beleidsnota Detailhandel stelt echter dat in tweede instantie, vooral voor dit type van volumineuze goederen, een locatie aan een invalsweg of multimodaal knooppunt binnen woongebied gunstig te beoordelen is. De Sint-Bernardsesteenweg voldoet hieraan: er zijn ook al een aantal andere handelszaken verweven met de bestaande bewoning (Gamma, Colruyt, Aldi,…).
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
De beoordeling van de duurzaamheid van de mobiliteit gebeurde in het advies van de dienst mobiliteit, dat mee in overweging werd genomen bij de beoordeling van de stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de publiciteit moet een afstand van minstens 60 cm ten opzichte van de grens met het aanpalende pand respecteren, zowel langs de Sint-Bernardsesteenweg als de Aartselaarstraat.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits naleving van de algemene, sectorale en bijzondere voorwaarden wordt het risico op en de mate van hinder als aanvaardbaar beoordeeld.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens; |
zonder voorwerp |
17.3.5.1°b) |
opslagplaatsen voor giftige vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS06) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 10 kg tot en met 200 kg, wanneer (deels) gelegen in ander gebied dan industriegebied; |
100,00 kg |
17.4. |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; |
4.500,00 kg |
19.6.2°a) |
opslagplaatsen voor hout (hout, houtschors, riet, vlas (houtachtig gedeelte), stro of soortgelijke producten), met uitzondering van deze bedoeld onder rubriek 48 en rubriek 19.8, met een capaciteit van meer dan 20 ton tot en met 100 ton of meer dan 40 tot en met 200 m³ in een lokaal; |
199,00 m³ in een lokaal |
33.4.2°a) |
opslag van papierdeeg, papier, karton en van waren uit papier en karton in ander dan industriegebied, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, met een capaciteit van meer dan 10 ton tot en met 20 ton in een lokaal. |
19,00 ton in een lokaal |
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
het bevoorraden van de winkel mag enkel inpandig plaatsvinden via de Aartselaarstraat met bestelwagens; |
2. |
het in- en uitrijden van de parkeerplaats door de bestelwagens gebeurt onder begeleiding van medewerker zodat dit steeds vlot en veilig kan verlopen; |
3. |
leveringen in de Aartselaarstraat moeten plaatsvinden buiten de spitsuren en buiten de uren van het schoolverkeer; |
4. |
de interne circulatie wordt aangepast zodat de bezoekers de inpandige parkeerplaats vooruit op- en af kunnen rijden; |
5. |
de opslag van de gevaarlijke producten dient te gebeuren boven een inkuiping om het risico op bodemverontreiniging te beperken. |
6. |
de 10 fietsenstallingen moeten opgesteld worden zodat ze niet aangereden kunnen worden. Het moet duidelijk zijn dat ook fietsers binnen moeten rijden om te parkeren. |
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot het oprichten van een handelszaak in interieurdecoratiematerialen met 1.400 m² nettohandelsoppervlakte aan de Sint-Bernardsesteenweg 858-864, 2660 Hoboken. De totale nettohandelsoppervlakte dient gebruikt te worden voor de verkoop van andere producten (categorie 4 conform artikel 3 van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 april 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
10 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
9 juli 2019 |
Verslag GOA |
20 juni 2019 |
naam GOA |
Bieke Geypens en Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de publiciteit moet een afstand van minstens 60 cm ten opzichte van de grens met het aanpalende pand respecteren, zowel langs de Sint-Bernardsesteenweg als de Aartselaarstraat.
Bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
het bevoorraden van de winkel mag enkel inpandig plaatsvinden via de Aartselaarstraat met bestelwagens; |
2. |
het in- en uitrijden van de parkeerplaats door de bestelwagens gebeurt onder begeleiding van medewerker zodat dit steeds vlot en veilig kan verlopen; |
3. |
leveringen in de Aartselaarstraat moeten plaatsvinden buiten de spitsuren en buiten de uren van het schoolverkeer; |
4. |
de interne circulatie wordt aangepast zodat de bezoekers de inpandige parkeerplaats vooruit op- en af kunnen rijden; |
5. |
de opslag van de gevaarlijke producten dient te gebeuren boven een inkuiping om het risico op bodemverontreiniging te beperken. |
6. |
de 10 fietsenstallingen moeten opgesteld worden zodat ze niet aangereden kunnen worden. Het moet duidelijk zijn dat ook fietsers binnen moeten rijden om te parkeren. |
Brandweervoorwaarden
de standaardvoorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
17.3.5.1°b) |
opslagplaatsen voor giftige vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS06) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 10 kg tot en met 200 kg, wanneer (deels) gelegen in ander gebied dan industriegebied; |
100,00 kg |
17.4. |
opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kilogram, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; |
4.500,00 kg |
19.6.2°a) |
opslagplaatsen voor hout (hout, houtschors, riet, vlas (houtachtig gedeelte), stro of soortgelijke producten), met uitzondering van deze bedoeld onder rubriek 48 en rubriek 19.8, met een capaciteit van meer dan 20 ton tot en met 100 ton of meer dan 40 tot en met 200 m³ in een lokaal; |
199,00 m³ in een lokaal |
33.4.2°a) |
opslag van papierdeeg, papier, karton en van waren uit papier en karton in ander dan industriegebied, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, met een capaciteit van meer dan 10 ton tot en met 20 ton in een lokaal. |
19,00 ton in een lokaal |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 28 juni 2019 voor onbepaalde duur.