Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019040677 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA EVARES met als adres Rubenslei 34 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Korte Gasthuisstraat 21-25 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nrs. 1718C en 1741C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
renoveren van bestaande gevel en plaatsen van zaakgebonden publiciteit |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21 november 1952: vergunning (18#30019) voor winkelhuizen - kantoren en garage bouwen;
- 05 maart 1954: vergunning (18#31803) voor burelen, winkelcomplex en garages;
- 13januari 1956: vergunning (18#34873) voor binnenveranderingen;
- 29 maart 2019: vastgesteld als bouwkundig erfgoed.
Vergunde/vergund geachte toestand
- winkelcomplex met burelen en garages;
- de gesloten bebouwing aan de Korte Gasthuisstraat telt twee bouwlagen met een gevelafwerking uit baksteenmetselwerk en witte natuursteen.
Huidige toestand
- idem vergunde toestand;
- teruggetrokken zwarte ingangspoort naar de garage;
- verlicht groen kruis van een apotheker aan de voorgevel.
Gewenste toestand
- metselwerk op verdieping wit schilderen in combinatie met zwart schrijnwerk;
- plaatsen van 2 inwendig verlichte banners op de verdieping met opschrift “ NIEUWE GAANDERIJ”;
- voorzien van een aluminium bekleding met publiciteit op de middelste kolom op het gelijkvloers;
- voorzien van zwarte brievenbussen en zwart schilderen van plafond in de nis naar de garage;
- voorzien van een apothekerskruis.
Inhoud van de aanvraag
- renoveren en wijzigen van de voorgevel van de “Nieuwe Gaanderij” in de Korte Gasthuisstraat;
- plaatsen van zaak-gebonden publiciteit.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
7 mei 2019 |
7 juni 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
De bakstenen in de voorgevel waren niet bedoeld om beschilderd te worden.
De centrale natuurstenen kolom op het gelijkvloers bekleden met de aluminium bekleding van de insprong is niet constructief verantwoord.
De banieren van 4 meter hoogte kunnen bezwaarlijk in verhouding worden genoemd met de maat van het gebouw van twee bouwlagen hoog in een winkel-wandelstraat.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De functie van de winkelgaanderij blijft behouden. Deze functie is inpasbaar in de omgeving en in overeenstemming met de toelaatbare bestemmingen volgens het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan het bouwvolume, noch aan de indeling van de winkelruimten.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Aangezien het pand is gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en is opgenomen op de inventaris van bouwkundig erfgoed werd er advies gevraagd aan de dienst stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg.
De beoordeling in dit advies luidt als volgt: “De gevel aan de zijde van de Korte Nieuwstraat is in tegenstelling tot de gevel aan de Huidevettersstraat niet symmetrisch van opbouw. Het aanbrengen van brievenbussen en het zwart schilderen van de inrit naar de ondergrondse garage is dan ook aanvaardbaar. Hierdoor komt de nadruk meer te liggen op de toegang naar de galerij.
De kolom die wordt ingepakt in zwarte aluminium staat ook op het oorspronkelijke bouwplan. Het inpakken ervan verstoort dan ook de samenhang tussen omlijsting en de rest van de gevel. Het is wel aanvaardbaar een paneel te voorzien tegen deze kolom waarop de huurders worden weergegeven zodat het materiaalgebruik nog zichtbaar blijft.
Het schilderen van de rode baksteen om zo meer in harmonie te zijn met het straatbeeld is vanuit erfgoed zeker geen voorwaarde. De witte stad waarnaar gerefereerd wordt, dateert uit de 19e eeuw en betreft 19e eeuwse panden (al dan niet met oudere kern) en is dus zeker geen motivatie om de rode baksteen te schilderen. Bijkomend wordt het contrast tussen de witte natuursteen en de geschilderde baksteen zeer klein, terwijl dit nu duidelijk aanwezig is en dateert uit de bouwfase van het gebouw. Het reinigen van de voorgevel en het opnieuw herstellen van het (rode) voegwerk zal de uitstraling van het pand ten goede komen en de horizontaliteit ervan benadrukken zoals op ook het oorspronkelijke bouwplan zichtbaar is. Vanuit erfgoedoogpunt is het schilderen van de gevel dan ook niet aanvaardbaar.
Het plaatsen van de banieren verstoort de horizontaliteit van deze gevel. Door de afmetingen van de banieren te beperken en deze uit te lijnen met de vensteropeningen blijft de horizontaliteit gegarandeerd. Dit zal dan ook als voorwaarde worden opgelegd.”
Het uitsluiten van het schilderen van de bakstenen in de voorgevel zal niet worden voorgesteld.
Door het schilderen gaat inderdaad het contrast tussen de natuursteen en het gevelmetselwerk verloren, wat eigen is aan de architectuur van het gebouw. Echter genuanceerd contrast kan ook worden bekomen door schilderwerk.
Daarenboven is een verbouwing van de bouwlaag en het toevoegen van eventueel bijkomende bouwlagen aan deze zijde stedenbouwkundig aanvaardbaar is.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de banieren 2,20m hoog te voorzien en uit te lijnen met de boven- en onderzijde van de raamopeningen op de verdieping;
Uitsluitingen
2. de bekleding op centrale natuurstenen kolom op het gelijkvloers.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
9 april 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
6 juli 2019 |
Verslag GOA |
21 juni 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de banieren 2,20m hoog te voorzien en uit te lijnen met de boven- en onderzijde van de raamopeningen op de verdieping;
Uitsluitingen
2. de bekleding op centrale natuurstenen kolom op het gelijkvloers.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.