Terug
Gepubliceerd op 27/05/2019

2019_CBS_04459 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04459 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2019_CBS_04459 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

De afdeling Mobiliteit en het studiebureau Arcadis kwamen tijdens een werkgroep voor de nieuwe verkeerscentrale samen tot de conclusie dat er een veiligere lichtenregeling kan bereikt worden met volgende ingrepen:

  • vanwege de beperkte ruimte kunnen ter hoogte van het kruispunt Kielsbroek geen drie voorsorteringsrijstroken worden gerealiseerd om deze regeling conflictvrij te maken. Om toch een conflictvrije regeling te realiseren, wordt de linkse afslaande beweging (u-turn) die zeer weinig voorkomt, gesupprimeerd en enkel een rechtdoor en rechtsaf rijstrook voorzien. De links afslaande beweging kan verderop worden gemaakt; 
  • vanwege de huidige positie van de haltehaven dient de bus in de nieuwe situatie een volledige rijstrook te overbruggen. Het in- en uitrijden van de halte kan hierdoor worden verhinderd door wachtende voertuigen waardoor de halte meer oostelijk wordt verplaatst, net voor de rechtse afslagstrook. De bushalte wordt in de parkeerzone geïntegreerd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Aanleiding en context

De Emiel Vloorsstraat in de districten Antwerpen en Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 november 2016 (jaarnummer 9694);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kiel-Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

In het kader van de nieuwe verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC) wordt voor elk lichtengeregeld kruispunt binnen de stad Antwerpen een nieuwe lichtenregeling opgemaakt, voor een periode van zes maanden. Het uitgangspunt hierbij is steeds een maximaal conflictvrije regeling.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Hoboken, advies van 18 maart 2019 (jaarnummer 34) Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege van Hoboken geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Emiel Vloorsstraat, mits de bus niet op de rijweg halteert en op voorwaarde dat bij negatieve evaluatie de proefopstelling onmiddellijk verwijderd wordt.

De afdeling mobiliteit heeft in overleg met de verschillende betrokken diensten de bushalte terug in de parkeerzone geïntegreerd. Vanwege de huidige positie van de haltehaven dient de bus in de nieuwe situatie de volledige rechtse afslagstrook te overbruggen. Het in- en uitrijden van de halte kan hierdoor worden verhinderd door wachtende voertuigen waardoor de halte meer oostelijk wordt verplaatst, net voorbij de rechtse afslagstrook.  


Verkeerspolitie, advies van 4 februari 2019 Gunstig advies
Districtscollege Antwerpen, advies van 11 februari 2019 (jaarnummer 72) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Emiel Vloorsstraat goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190514_BT_NT.pdf