Terug
Gepubliceerd op 27/05/2019

2019_CBS_04461 - District Antwerpen. Lange Sint-Annastraat. Wegeniswerken. SWOU11888 - Aangepaste projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04461 - District Antwerpen. Lange Sint-Annastraat. Wegeniswerken. SWOU11888 - Aangepaste projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2019_CBS_04461 - District Antwerpen. Lange Sint-Annastraat. Wegeniswerken. SWOU11888 - Aangepaste projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Lange Sint-Annastraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied omvat de Lange Sint-Annastraat in de universiteitsbuurt.

Planningscontext

De Lange Sint-Annastraat is gelegen in het RUP studentenhuisvesting, RUP binnenstad en GRUP afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen. Het maakt deel uit van het beeldkwaliteitsplan Campus.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht:

Karakter

Er zijn veel relicten, stadsgezichten en monumenten in en rondom de Lange Sint-Annastraat.

Gebruik

Op de hoek met de Sint-Jacobsmarkt is er een medisch centrum. In de straat zelf bevindt zich de studentenadministratie van de universiteit. De straat ligt midden in de studentenbuurt, er is dus veel passage en gebruik door jongeren. De Ossenmarkt, aan het einde van de straat richting Korte Winkelstraat is een populaire uitgaansplek. Op de hoeken aan de Ossenmarkt zijn er handelspanden.

Groen

Er is geen groen in de straat, enkel zicht op een boom van de Ossenmarkt.

Mobiliteit

Er is gemengd verkeer in de straat, enkelrichting voor gemotoriseerd verkeer en dubbelrichting voor de fietsers, er wordt langs één zijde geparkeerd. De zichtbaarheid komende vanuit de Korte Sint-Annastraat is zeer slecht. De stoepen zijn op sommige plaatsen veel te smal, met als minimumbreedte 1.09m.

Techniek

De riolering en verlichting zijn verouderd.

Algemene randvoorwaarden

  • maatgevend gebruik en inrichting woonerf;
  • aansluiten op plateau Ossenmarkt mee woonerf maken;
  • aansluiten op het nieuw ontwerp Sint-Jacobsmarkt;
  • draaicirkels brandweer.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • woonerf maximum 20km/u;
  • voorrang van rechts;
  • gemengd verkeer;
  • (langs)parkeren in afgebakende parkeervakken voorzien van de letter ‘P’;
  • twee parkeerplaatsen voor mindervaliden ter hoogte van huisnummer 40;
  • enkelrichting van Sint-Jacobsmarkt naar Korte Winkelstraat, uitgezonderd voor fietsers.

Ambitie

Een aangename woonerf creëren die kwaliteit en comfort biedt aan voetgangers en deel uitmaakt van een autoluwe binnenstad.

Concept

Bij de heraanleg van straten staat veiligheid, comfort en aandacht voor alle deelnemers aan het verkeer centraal. Hiertoe wordt het openbaar domein gebruiksvriendelijk ingericht voor alle gebruikers, mobiel of minder mobiel, met inachtname van het STOP-principe. 

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • De Lange Sint-Annastraat wordt ingericht als woonerf. Het woonerf start aan de hoek met de Sint-Jacobsmarkt. De straat wordt enkelrichting van Sint-Jacobsmarkt richting Korte Winkelstraat, uitgezonderd voor fietsers.
  • de zichtbaarheid vanuit de korte Sint-Annastraat wordt verbeterd;
  • in de straat wordt een asverschuiving voorzien zoals vereist is voor een woonerf;
  • doordat de straat een woonerf wordt, komt er meer ruimte vrij in de straat voor obstakels, langs de gevelzijdes, zoals straatmeubilair;
  • er is ook ruimte voor parkeerplaatsen;
  • op minimum drie meter van de gevel zullen enkele bomen van 1e of 2e grootteorde komen;
  • het plateau dat van aan de Ossenmarkt tot aan de Van Boendalestraat loopt wordt meegenomen als woonerf. In de volgende fase zal onderzocht worden welke ingrepen nodig zijn om dit deel om te vormen tot woonerf. Omdat het plateau recent aangelegd werd, zal dit zo efficiënt en kostenbewust mogelijk gebeuren.

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 19 plaatsen in de bestaande toestand naar 12 plaatsen in de nieuwe toestand. Omdat we hier voor een woonerf kiezen en we daarvoor asverschuivingen creëren, verliezen we parkeerplaatsen.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. In de nieuwe toestand zijn er 4 bomen van 1e of 2e grootteorde voorzien, in de bestaande toestand staan er geen bomen. De inplanting van de bomen wordt nog verder onderzocht in functie van de beschikbare ondergrondse ruimte en nutsleidingen. Verdere maatregelen voor ontharden en vergroenen worden uitgewerkt in het definitieve ontwerp.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Lange Sint-Annastraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. 

In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege Antwerpen 1 oktober 2018 723
advies coördinatieoverleg openbaar domein 11 februari 2019 ---
aangepaste projectdefinitie en concept goedkeuring districtscollege Antwerpen 6 mei 2019 287

Op 1 oktober 2018 (jaarnummer 723) keurde het districtscollege van Antwerpen de projectdefinitie en het concept goed voor de wegeniswerken in de Lange Sint-Annastraat, district Antwerpen, op voorwaarde dat in het voorontwerp:

  • de voetpaden worden ingetekend met een breedte van 1m80;
  • de plannen voor riolering helder worden gemaakt.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone opnieuw onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. De projectdefinitie en het concept werd aangepast en voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Het districtscollege van Antwerpen keurde op 6 mei 2019 (jaarnummer 287) de aangepaste projectdefinitie en het concept goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020101PA3433.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

11 februari 2019: het coördinatieoverleg geeft gunstig advies op voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:

  • scenario 2 verder uitgewerkt en onderzocht wordt, op welke manier (minimaal of maximaal) de Korte Winkelstraat tot woonerf kan omgevormd worden (scenario) en deze oplossingen aan het district voor te leggen in functie van uitbreiding van het project.
    In de volgende fase wordt onderzocht met welke ingrepen we het plateau kunnen omvormen tot woonerf. Op deze manier maken we het leesbaar voor de gebruiker;
  • onderzocht wordt of binnen het woonerf een extra asverschuiving mogelijk is en het aantal parkeerplaatsen gemaximaliseerd kan worden.
    In de volgende fase wordt dit bekeken, al impliceert een extra asverschuiving vaak dat er parkeerplaatsen opgeofferd worden. Er zal gezocht worden naar een oplossing zonder verder parkeerverlies;
  • er onderzocht wordt of in het woonerf nog ruimte is voor straatmeubilair, fietsbeugels en speelmogelijkheden.
    Dit wordt in het ontwerp bekeken en er wordt gestreefd naar gebruikersruimte;
  • bomen minimum 3 meter van de gevels blijven en de boomkeuze in overleg met Stadsbeheer/Groen gebeurt.
    Daar wordt zeker rekening mee gehouden en overleg met de groendienst wordt ingepland;
  • er onderzocht wordt dat de boom ter hoogte van de Korte Sint-Annastraat kan opgeschoven worden, zodat deze in het verlengde van de straat komt.
    Dit wordt bekeken in het ontwerp;
  • de nodige obstakelvrije manoeuvres van brandweer en Stadsbeheer/Stadsreiniging in beeld worden gebracht.
    Deze worden op de plannen getekend en de plannen worden voorgelegd aan brandweer;
  • er geen extra parkeerplaatsen worden geschrapt.
    In een volgende fase wordt dit meegenomen en hanteren we dit principe tijdens het ontwerpen;
  • de nutsvoorzieningen in beeld worden gebracht en onderzocht wordt of de nutsleidingen verlegd worden, indien dit een probleem vormt voor de aanplanting van de bomen.
    Nutsplannen zijn opgevraagd en worden onder het ontwerp gelegd en bekeken.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd
1SAN020101PA3433 - AN_Lange Sint-Annastraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de aangepaste projectdefinitie en het concept (8 april 2019) voor de wegeniswerken in de Lange Sint-Annastraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20190211_11888_COD.pdf
  • 20190408_11888_PD.pdf