De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van dit evenement. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren, met in het bijzonder de buurtbewoners van de Brederodewijk.
Dit evenement valt volgens het evenementenkader onder categorie 5, overige extern georganiseerde niet-winstgevende of nominatief vrijgestelde evenementen.
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed
Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.
Op 16 november 2018 diende de Unie voor Turkse Verenigingen, Brederodestraat 188, 2018 Antwerpen, vertegenwoordigd door de heer Oguz Turkmen, een aanvraag in voor de organisatie van het evenement 'Sultan Der Maanden' van 29 mei 2019 tot en met 2 juni 2019 op de parking van de Desguinlei, ter hoogte van huisnummer 238 tot 246, in de stad Antwerpen.
Sultan Der Maanden is een gratis multicultureel wijkfeest in de Brederodewijk. Het is een feest waar de hele buurt naartoe gaat en waar mensen samenkomen om te eten en te feesten. Het evenement is gratis toegankelijk. Het is een initiatief van de Unie voor Turkse Verenigingen samen met de sociale partners, handelaars, verenigingen en buurtbewoners van de wijk, met als doel de buurtbewoners bij elkaar te brengen en de iftar maaltijd samen door te brengen. Naast de muzikale activiteiten is er ook randanimatie voor jongeren en kinderen.
Het festival vindt plaats op volgende dagen en volgende uren:
De opbouw start op 28 mei 2019 om 06.00 uur en de afbraak zal voltooid zijn op 2 juni 2019 om 23.40 uur.
De offerte voor het verwijderen van de verkeersborden werd te duur bevonden door de organisator en bijgevolg dienen deze borden niet verwijderd te worden voor het evenement. De organisatie gaat rond de borden de tenten opbouwen.
Met dit evenement vallen een aantal zaken samen. Zo is er een werf die tijdens de periode van het evenement van fase wisselt. Elke vrijdag is het markt op een deel van de parking van de Desguinlei.
Tot en met 31 mei 2019 neemt de werf het grootste gedeelte van de parking in. In het weekend zou dan de fasewissel plaatsvinden tot fase 2, dat beperkt is tot een klein deel van de parking Desguinlei.
Er zijn afspraken gemaakt en de markt gaat tijdens het evenement niet door. Hiervoor is het heel erg belangrijk dat mensen daarvan op de hoogte zijn. Wekelijkse bezoekers zouden anders toch komen, met mogelijk hinderlijk zoekverkeer tot gevolg. Hiervoor moet de organisatie samen met de markt inspanningen doen zodat (potentiële) bezoekers op de hoogte zijn.
In 2018 is dit evenement voor het eerst doorgegaan. Toen was de evenementperiode beperkt tot 3 dagen. Toen werden er op het evenement 1.500 bezoekers verwacht.
De groei van het evenement is dus eerder spectaculair te noemen. Bij een dergelijke groei moet de organisator ook verantwoordelijk zijn voor het nemen van maatregelen waarbij getracht wordt de overlast voor buurtbewoners beperkt te houden en bezoekers op een goede, snelle manier naar het feest te brengen.
Er worden 5.000 personen verwacht. Er worden geen mobiliteitsmaatregelen genomen.
Er wordt verwacht dat 50% te voet komt. Dit is waarschijnlijk correct ingeschat omdat de doelgroep vooral buurtbewoners zelf zijn.
Er wordt verwacht dat 10% met de fiets komt. Dit lijkt een lage inschatting. Dit zijn 5.000 x 10% = 500 fietsen. Daarvoor is het noodzakelijk om maatregelen te nemen als het voorzien van een fietsenstalling en het inzetten van stewards die mensen aanraden de stalling te gebruiken en tegelijk toezicht houden op de fietsenstalling.
Er wordt verwacht dat 10% met het openbaar vervoer komt. De bereikbaarheid met het openbaar vervoer is goed. Misschien is het aangewezen om van de hub aan de Brederodestraat enkele wegwijzers voor voetgangers naar het terrein aan te brengen.
Er wordt verwacht dat 30% met de wagen komt. Dit lijkt hoog ingeschat. Zeker omdat het een feest voor de Brederodewijk zelf is. 30% wil zeggen dat er 5.000 x 30 % = 1.500 mensen met de wagen komen. Uitgaande van een bezettingsgraad van 2,5 à 3 personen per wagen is dit 500 à 600 wagens. Hiervoor is het nodig een oplossing te zoeken want het restant van de plaatsen op de Desguinlei is niet toereikend. Er moeten dus meer mensen naar andere vervoerswijzen worden verleid en als ze toch met de wagen komen onder andere verwezen worden naar andere parkings zoals de parking op de Konijnenwei.
De communicatie moet absoluut zijn dat de deelnemers niet met de wagen vanuit de wijk naar het evenement komen. Iedereen woont op fiets- of wandelafstand.
Met de dienst Markten en Foren werd de afspraak gemaakt dat de markt van vrijdag 31 mei 2019 uitzonderlijk niet plaats gaat vinden.
Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
Het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A). Het maximum geproduceerde geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92dB(A).Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10dB. Het waargenomen geluid 1,5 meter voor de gevels van de meest nabije woningen mag niet hoger zijn dan 70dB(A) en 80dB(C).
De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen )
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie van Sultan Der Maanden door de Unie van de Turkse Verenigingen, zoals hierboven beschreven, van 29 mei 2019 tot en met 2 juni 2019 op de parking van de Desguinlei ter hoogte van huisnummer 246 in Antwerpen goed. De Unie van de Turkse Verenigingen dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SB/BOF | om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B900722 |
LP/OO/E | om de Desguinlei (parking) parkeervrij te maken van 28 mei 2019 om 06.00 uur tot 02 juni 2019 om 23.40 uur |