Terug
Gepubliceerd op 27/05/2019

2019_CBS_04439 - Campagne Sinksenfoor 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04439 - Campagne Sinksenfoor 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring 2019_CBS_04439 - Campagne Sinksenfoor 2019 - Strategisch marketing- en communicatieplan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De stad Antwerpen herneemt de campagne van 2018, en kiest na overleg met de foorbonden er voor om dit jaar met drie campagnebeelden aan de slag te gaan. Dit verhoogt de herkenbaarheid van de beelden en de associatie met de Sinksenfoor.

De stad Antwerpen stelt een activerende communicatiecampagne op om de doelgroep toe te leiden naar de foor. Actieradius is opnieuw de stad Antwerpen en de provincie Antwerpen.
De campagne is gelaagd. Bovenlokaal moet een warme, activerende boodschap goesting geven om naar de Sinksenfoor te gaan waarbij de Sinksenfoor positief afstraalt op het imago van de stad Antwerpen. Lokaal is er extra aandacht voor de buurt. Buurtbewoners worden met een bewonersbrief gestimuleerd de foor te bezoeken en geïnformeerd over het mobiliteitsplan.
Om de boodschap tot bij de doelgroep te krijgen, wordt het stedelijk outdoor netwerk ingezet, alsook de stadsmedia. De stad zet contentmarketing en perscommunicatie in om een positief verhaal te brengen rond de Sinksenfoor op Spoor Oost. Aanvullend wordt er media aangekocht voor online, pers en outdoor.

De website www.antwerpen.be/sinksenfoor informeert over bereikbaarheid, openingsuren, speciale dagen, enzovoort.

Op de evenementensite zelf zet de stad Antwerpen in op een zichtbare toegang van het terrein, signalisatie en herkenningspalen.

De campagne in het straatbeeld start op maandag 3 juni 2019. Gedurende de hele periode van de Sinksenfoor worden mediakanalen ingezet om tot de laatste dag mensen toe te leiden naar het evenement.

Naast de stad Antwerpen communiceren ook de foorbonden over de Sinksenfoor op Spoor Oost. Dit jaar wordt opnieuw ingezet op een betere afstemming en éénvormigheid van de communicatie.

Aanleiding en context

De Sinksenfoor vindt voor de vijfde keer plaats op Spoor Oost, gedurende vier weken van 8 juni 2019 tot en met 7 juli 2019. De Sinksenfoor is een kermis voor groot en klein met voor ieder wat wils. Naast allerhande attracties staat er ook een ruim aanbod aan eetkramen.
De stad Antwerpen zet opnieuw een communicatiecampagne op touw om bewoners en bezoekers warm te maken de Sinksenfoor te bezoeken.
De campagne over de Sinksenfoor van 2019 is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, goedkeurd door het college in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138). 
Het strategisch marketing- en communicatieplan voor de Sinksenfoor van 2018 werd goedgekeurd door het college van 27 april 2018 (jaarnummer 3864).

Algemene financiƫle opmerkingen

De campagne voor de Sinkenfoor is voor de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing een releaseproject en is opgenomen in de marketing- en communicatieplanning 2019, door het college goedgekeurd in de zitting van 14 december 2018 (jaarnummer 11138).

De totale campagne (creatie, media, productie en acties) wordt begroot op 50.000,00 EUR inclusief btw (functiegebied 1SSB050102A00000 en budgetplaats 5317600000). 

De aankoop van het mediaplan gebeurt via het raamcontract met Initiative, goedgekeurd in collegezitting van 26 januari 2018 (jaarnummer 696).

Er worden offertes opgevraagd voor bijkomende communicatieafgeleiden die tijdens het campagneproces wenselijk zijn. Diverse offertes voor de productie van de verschillende campagneonderdelen werden inmiddels goedgekeurd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de principes voor de campagne rond de Sinksenfoor van 2019 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.