Terug
Gepubliceerd op 27/05/2019

2019_CBS_04428 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 31 mei 2019 - Operaplein - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04428 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 31 mei 2019 - Operaplein - Goedkeuring 2019_CBS_04428 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Aper'eau - 31 mei 2019 - Operaplein - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich voornamelijk tot alle Antwerpenaren. Het is een gezellig evenement waar een divers doelpubliek samenkomt.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 6 (winstgevend).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

 

Aanleiding en context

Op 23 augustus 2018, diende Apereau bvba, Leopold De Waelstraat 28 in Antwerpen, vertegenwoordigd door Michiel Nicolai, een aanvraag in voor de organisatie van het festival Aper'eau op 31 mei 2019 op het Operaplein in Antwerpen.

Aper'eau wordt jaarlijks georganiseerd in de stad Antwerpen.

De organisatie verwacht bij elke editie ongeveer 2.000 bezoekers. De edities starten om 17.00 uur en eindigen om 23.59 uur. De opbouw start telkens om 6.00 uur op de dag van het evenement. De afbraak van het evenement eindigt telkens om 6.00 uur de volgende dag. 

Aper'eau is een gratis afterwork openlucht aperitief op unieke stadshoekjes in de Antwerpse binnenstad met als missie het samenhorigheidsgevoel onder de Antwerpenaren te versterken en de stad te promoten als woon- en werkomgeving. 

De organisatie vraagt aan de stad Antwerpen logistieke ondersteuning op vlak van afvalcontainers. Dit wordt toegestaan mits betaling.

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor inname van het openbaar domein wordt er een retributiebedrag van 350,00 EUR aangerekend aan de organisatoren.
Voor het gebruik van afvalcontainers zal er 544,00 EUR (inclusief btw) aangerekend worden.

Adviezen

SW/ Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig advies

Beperkte mobiliteitsimpact.

Aandachtspunt: drinken en rijden gaat niet samen.

BZ/ District Antwerpen Gunstig advies
Milieuvergunningen Gunstig advies

CB - toelating muziekactiviteit - Vlarem hoofdstuk 6.7

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

  • het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 90 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;
  • het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;
  • op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.
    Dit houdt in dat:
  1. de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);
  2. de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;
  3. de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;
  4. de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.
  • het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
  • de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

  • het aandeel van zware bastonen (gemeten twee meter vóór de luidsprekers) dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB;
  • de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);
  • de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.
Stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enzovoort)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Ondernemen en stadsmarketing/Evenementen Gunstig advies
Lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig onder voorwaarden

LP/OO-1905310-GW-2019 INTERN 1
Bijlage C: Specifieke voorwaarden
31/05/2019 DIENSTNOTA 002 A
Organisator dient zich te houden aan volgende opgelegde
voorwaarden :
Indien er elektronische versterkte muziek wordt gespeeld in openlucht dient men rekening te
houden met het einduur dat de muziek dient te worden stopgezet.
Zijnde van vrijdag tem zaterdag: tussen 23 uur en 23.59 uur dient er te
worden afgbouwd met het oog op definitieve stopzetting om 23.59 uur.

SW/ B&O Interventies Gunstig onder voorwaarden

Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of stadsmeubilair.

Brandweer/risicobeheer/preventie Gunstig advies

gunstig met standaardvoorwaarden

MV Bevolkingszorg Gunstig advies

Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.

OS Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits er geen gratis dranken of voedsel worden uitgedeeld.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Apereau bvba van de editie van Aper'eau, zoals hierboven beschreven, op 31 mei 2019 op het Operaplein in Antwerpen, goed. Apereau bvba dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan: 

SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal

om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B902751

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Verkooporder
retributie inname openbaar
domein voor evenementen en
manifestaties
Apereau BVBA
Leopold De Waelstraat 28
2000 Antwerpen
ondernemingsnummer: BE0426772185
350,00 EUR budgetplaats: 5318100000
budgetpositie: 7006010
functiegebied: 1SBR070201A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1900
 1004044969
leveren van de afvalcontainers
tegen betaling volgens
orderbevestiging B902751
544,00 EUR

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 7006005
functiegebied:1SBR070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma:1SA050719
budgetperiode: 1900

verkooporder zal
worden
opgemaakt nadat
het evenement
heeft
plaatsgevonden
op basis van de
aangevraagde
materialen en
eventuele
interventies