Comedy Festival Antwerpen
Met het projectvoorstel Comedy Festival Antwerpen willen de indieners een Antwerps comedyfestival organiseren van 26 tot 29 september 2019, om het innovatieve en creatieve karakter van de stad in de kijker te zetten. Zowel lokaal, nationaal als internationaal talent zal op het podium te zien zijn. Het programma bestaat naast optredens uit workshops, filmvertoningen, panelgesprekken, debatten en een expo. Comedy is een populair genre en door de afwezigheid van andere comedyfestivals in de wijde omgeving van Antwerpen, kan Antwerpen hiermee een unieke marketingtroef aanboren en verankeren. De return voor de stad zal bestaan uit de aanwezigheid van (betalende) festivalbezoekers met hotelovernachtingen en arrangementen, persaandacht en mediadeals.
Op basis van het positieve advies van de jury oordeelt het college dat het project Comedy Festival Antwerpen voldoet aan de vereisten om in aanmerking te komen voor een toelage van het stadsmarketingfonds.
Stakeholderevent 'Kabelbaan over de Schelde'
Het projectvoorstel Stakeholderevent 'Kabelbaan over de Schelde' bestaat uit twee delen: een haalbaarheidsstudie en een evenement. Met de studie willen de indieners het potentieel onderzoeken van een kabelbaan over de Schelde als innovatieve mobiliteitsoplossing en landmark voor Antwerpen. De resultaten van de studie willen ze vervolgens bekendmaken tijdens een stakeholderevent voor bezoekers, bewoners, bedrijven en brains. Het doel van dit evenement is het publiek te enthousiasmeren voor het project en Antwerpen te profileren als stad die voortdurend op zoek is naar innovatieve oplossingen.
Het college beslist om het positieve juryadvies voor het project Stakeholderevent 'Kabelbaan over de Schelde' niet te volgen. Het project past niet in de stedelijke doelstellingen en zou de reeds bestaande afspraken en plannen rond mobiliteit en stadsontwikkeling kunnen doorkruisen.
Evaluatie werking en reglement stadsmarketingfonds
Conform artikel 35 van het reglement wordt de werking van het fonds één jaar na de inwerkingtreding geëvalueerd. In de evaluatie worden onder andere de volgende aspecten bekeken: criteria van het fonds, procedure en administratieve opvolging. De resultaten van de evaluatie zullen worden voorgelegd aan het college, en aan de gemeenteraad waar van toepassing.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 263) keurde de gemeenteraad het reglement van het stadsmarketingfonds goed.
Op 26 november 2018 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad het budget 2019 goed.
De stad Antwerpen heeft de ambitie om de stad Antwerpen nationaal en internationaal op de kaart te zetten als een aantrekkelijke stad voor (potentiële) bewoners, bezoekers, bedrijven en brains. Om deze ambitie te realiseren, wil de stad Antwerpen maximaal samenwerken met alle partijen binnen en buiten de stad Antwerpen die daartoe een positieve bijdrage kunnen leveren (stakeholders). Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten van stakeholders te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede marketingplan, bijdragen aan de nationale en internationale positionering van Antwerpen.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het reglement van het stadsmarketingfonds goed.
Op 26 november 2018 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad het budget 2019 goed. Hierin wordt een toelage van 350.000,00 EUR voorzien voor de vzw Stadsmarketing en Toerisme. Via deze toelage worden de positief geadviseerde projecten van het stadsmarketingfonds uitbetaald.
Op 29 april 2019 (jaarnummer 299) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 en budgetwijziging 2019 goed.
Op 18 februari 2019 vond een juryzitting plaats in het kader van het stadsmarketingfonds. Tijdens deze juryzitting werden 8 ingediende projecten beoordeeld. De jury werd samengesteld conform artikel 18 van het reglement van het stadsmarketingfonds.
De projecten werden beoordeeld op de volgende criteria, conform artikel 25, 26 en 27 van het reglement:
Volgende projecten kregen positief advies van de jury:
Conform artikel 20 van het reglement worden de positief geadviseerde projecten voorgelegd aan het college voor het finale besluit.
Op 26 november 2018 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad het budget 2019 goed. Hierin wordt een toelage van 350.000,00 EUR voorzien voor de vzw Stadsmarketing en Toerisme. Via deze toelage worden de positief geadviseerde projecten van het stadsmarketingfonds uitbetaald.
Het totaal van de positief beoordeelde projecten bedraagt na dit beoordelingsmoment 77.000,00 EUR.
Voor uitgaven op exploitatiebudget is de procedure voor het uitbetalen van toelagekredieten op het exploitatiebudget van toepassing, zoals goedgekeurd door het college in de zitting van 27 november 2015 (jaarnummer 9823).
De toelagen zullen enkel uitbetaald worden als er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het college neemt kennis van het advies van de jury van 18 februari 2019 in het kader van het stadsmarketingfonds.
Het college keurt het project Comedy Festival Antwerpen, en hieraan gekoppeld de uitbetaling van een toelage voor een bedrag van 77.000,00 EUR aan vzw Stadsmarketing en Toerisme, goed.
Het college keurt de weigering van de betoelaging van het project Stakeholderevent 'Kabelbaan over de Schelde' goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
vzw Stadsmarketing en Toerisme Grote Markt 1
|
77.000,00 EUR | budgetplaats: 5317005000 budgetpositie: 649434 functiegebied: 1SSB060302A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1900 |
4505095781 |
dienst | taak |
OS/marketing | om de werking van het stadsmarketingfonds na één jaar te evalueren en om indien nodig het reglement aan te passen |