Terug
Gepubliceerd op 27/05/2019

2019_CBS_04244 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2019024690. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04244 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2019024690. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_04244 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Ongunstig advies - OMV_2019024690. Adolf Greinerstraat 10, 14, 139. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2019024690

Gegevens van de aanvrager:

NV UMICORE met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Gegevens van de exploitant:

NV UMICORE met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 243E3, 244/2 , 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F

Inrichtingsnummer:

20180124-0100

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een plein met stockageboxen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/12/2006: vergunning (3225#168) voor het plaatsen van een geluidswal;

-          27/02/2015: vergunning (20143040) voor het uitbreiden van een geluidswal met +/-15.300 m² en hiervoor +/- 900 m² te ontbossen;

-          02/06/2017: vergunning (2017391) uitbreiden van een vergunde geluidswal met de daarbij noodzakelijke verdere ontbossing van het industriële terrein

-          31/01/2019: vergunning (20183629) voor het ontbossen van een bosrand aan beide zijden van reeds bestaande en vergunde geluidsmuur.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          de laatst vergunde toestand heeft betrekking op het uitbreiden aan beide zijden van een vergunde geluidswal op de site Hoboken van Umicore.

Huidige toestand

-          industrieterrein op de site van Umicore.

Gewenste toestand

-          betonplein met stockageboxen.

Inhoud van de aanvraag

-          aanleggen van een betonplein met stockageboxen;

-          er wordt één grote box voorzien voor het plaatsen van breekinstallatie waar de slakken worden afgebroken;

-          het betonplein heeft een oppervlakte van 15.150 m²;

-          er worden 32 boxen gebouwd met een oppervlakte van 236,4 m², ze hebben een achterwand van 4 meter hoog en zijwanden van 3 meter;

-          vellen van bomen voor de constructiezone (ontbossen van 1.3891 m²);

-          voorzien van een wegenis met een oppervlakte van 4.180 m².

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

De inrichting beschikt over een vergunning in 2014 verleend door de deputatie en in beroep bevestigd door de Vlaamse minister van Leefmilieu met als vervaldatum 17 april 2034 (MLAV1-2013-520, AMV/00070/1073/B).

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat het aanleggen en inrichten van een verharde zone voor de opslag van afvalstoffen/grondstoffen en slakken en het gebruik van een breekinstallatie.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

2.2.2.f)2°

opslag en mechanische behandeling van niet-gevaarlijke afvalstoffen van meer dan 100 ton;

verplaatsing

van opslag

2.2.2.g)2°

opslag en mechanische behandeling van gevaarlijke afvalstoffen van meer dan 100 ton;

verplaatsing van opslag

2.2.5.a)3°

opslag en fysisch-chemische behandeling van niet gevaarlijke slibs van meer dan 25 ton;

verplaatsing van opslag

2.2.5.b)2°

opslag en fysisch-chemische behandeling van gevaarlijke slibs van meer dan 1 ton;

verplaatsing van opslag

2.2.5.e)3°

opslag en nuttige toepassing - opslag en fysisch-chemische behandeling, al of niet in combinatie met een mechanische behandeling, van andere niet gevaarlijke afvalstoffen met een opslagcapaciteit van meer dan 25 ton;

verplaatsing van opslag

2.2.5.f)2°

opslag en nuttige toepassing - opslag en fysisch-chemische behandeling, al of niet in combinatie met een mechanische behandeling, van andere gevaarlijke afvalstoffen met een opslagcapaciteit van meer dan 1 ton;

verplaatsing van opslag

2.4.5.

tijdelijke opslag van gevaarlijke afvalstoffen inafwachting van behandeling;

verplaatsing van opslag

17.2.2.

VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden gelijk aan of groter dan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 6, delen 1 en 2, kolom 3, bij dit besluit, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel als vermeld in noot 4 bij bijlage 6, deel 1 en deel 2;

verplaatsing van opslag

17.3.2.3.3°

brandgevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen niet vermeld in rubriek 17.3.2.1. en 17.3.2.2. met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton;

verplaatsing van opslag

17.3.4.3°

bijtende vloeistoffen en vaste stoffen - opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS05 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton;

verplaatsing van opslag

17.3.5.3°

opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS06 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 5 ton;

verplaatsing van opslag

17.3.6.3°a)

opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering, gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 100 ton;

verplaatsing van opslag

17.3.7.3°

opslagplaatsen voor vloeistoffen en vaste stoffen die op lange termijn gezondheidsgevaarlijk zijn (gevarenpictogram GHS08) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 50 ton;

verplaatsing van opslag

17.3.8.3°

opslagplaatsen voor het aquatisch milieu gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS09) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 200 ton;

verplaatsing van opslag

23.3.1°d)

opslag van kunststoffen en van voorwerpen uit kunststoffen, met uitzondering van de opslag, vermeld in rubriek 41 en 48, met een capaciteit van als de inrichting volledig is gelegen in een industriegebied meer dan 800 ton in openlucht;

verplaatsing van opslag

30.1.3°

inrichtingen voor het mechanisch behandelen van minerale producten met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW.

verplaatsing van vermogen

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

17 april 2019

17 april 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

Sectorale wetgeving

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het aanleggen van een betonplein met stockageboxen voor afvalstoffen, grondstoffen, tussenproducten en slakken. Het betreft de verplaatsing van een reeds vergunde opslag elders op de bedrijfssite. Door de opslag over meerdere boxen te verspreiden kan de inzet ervan in de productie beter beheerst worden. Deze aanvraag beoogt dus een logistieke vereenvoudiging. Er wordt tevens 1 box voorzien voor het plaatsen van een reeds vergunde breekinstallatie om slakken te breken. Gezien de aanvraag het verplaatsen betreft van reeds vergunde bedrijfsactiviteiten op een bestaand bedrijventerrein is de aanvraag inpasbaar in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Ruimtegebruik

Er wordt vastgesteld dat het resterende boscomplex op het bedrijventerrein, aansluitend bij het boscomplex van fort 8, stelselmatig verder wordt aangesneden door opeenvolgende aanvragen voor een omgevingsvergunning. Door de aanleg van een betonplein met stockageboxen wordt de oppervlakte van het resterende boscomplex nog verder verkleind. Open ruimte binnen stedelijke gebieden is belangrijk voor de opvang van de gevolgen van de klimaatverandering. Daarom moet zorgvuldig worden omgegaan met nog onbebouwde gebieden en moet in eerste instantie het ruimtelijk rendement binnen het bestaande ruimtebeslag verhoogd worden. Vooraleer onbebouwde delen van het bedrijventerrein aan te snijden dient onderzocht te worden of de reeds bestaande verharde en bebouwde delen van het bedrijventerrein verder kunnen geïntensifieerd worden.

Omwille van bovenstaande redenen wordt het aanleggen van een betonplein met stockageboxen in het boscomplex ongunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Deze aanvraag werd ter advies voorgelegd aan:

-        Stedelijke dienst verantwoordelijk voor groen. Zij geven volgend advies:

“Het resterende bos moet optimaal worden bewaard en beschermd tijdens de werken. De nieuwe bosrand moet dus na de ingreep ongeschonden zijn (geen stamschade, geen afgebroken takken,...). Het verdwijnen van bos dient binnen het stadsgewest gecompenseerd te worden. Dit kan ook door aankoop gronden waar dan bomen worden aangeplant die daarna door natuurpunt in beheer worden genomen.”

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Umicore wenst op haar site in Hoboken een nieuwe verharde zone in te richten (Vianova) gesitueerd ter hoogte van de geluids/slakkenwal voor de opslag van afvalstoffen, grondstoffen en tussenproducten in 32 open betonnen boxen en een aparte grotere box voor de opslag van slakken. Ook de bestaande breekinstallatie zal op de nieuwe locatie worden ingezet.

 

De wijzigingen hebben geen impact op de vergunde hoeveelheden of installaties, het gaat enkel om een verplaatsing van opslag- en breekactitiviteiten die nu elders op het bedrijfsterrein plaatsvinden. Door de realisatie van het Vianova-project wordt het mogelijk de opslag over meerdere boxen te spreiden en kan de inzet ervan in de productie beter beheerst worden. Op de nieuw in te richten locatie zal maximaal 50.000 ton materiaal in kleinere boxen worden opgeslagen en 19.000 ton slakken in de grotere box. Ook de breker is reeds vergund en aanwezig op de site. Deze zal arme slakken breken tot de kleinere fracties (Betogrind en Betozand). Het nieuwe stockageplein wordt aan de oostkant begrensd door een (vergunde) geluidswal van 25 m hoog. Om geluidsoverlast van de breker te milderen zal, in afwachting van een beslissing omtrent de vergunningsaanvraag (Wal-noord), de box van de breker voorzien worden van verplaatsbare geluidsschermen. Deze verhogen de wanden van de box van 4 m naar 8 m.

 

Ook nu is ontbossing nodig om het project te realiseren, dit keer gaat het om bijna 14.000 m². Uit het dossier is niet op te maken of een alternatieve locatie binnen de begrenzing van de bedrijfsterreinen van het bedrijf is onderzocht en haalbaar is, zodat het bestaande bos niet hoeft gekapt te worden. Wel is boscompensatie voorzien via Natuurpunt in Mechelen (mogelijk wordt deze locatie vervangen door een site in Zottegem) en Meerhout.

 

De geplande werken hebben geen invloed op de vergunde opslagcapaciteit, de vergunde capaciteiten en activiteiten nemen niet toe, ze blijven ongewijzigd. Enkel de locatie binnen het bedrijfsterrein wordt gewijzigd.

 

Advies van het college

Het aanleggen van een betonplein met stockageboxen in het boscomplex wordt ongunstig geadviseerd gezien eerst dient onderzocht te worden of de reeds bestaande verharde en bebouwde delen van het bedrijventerrein niet verder kunnen geïntensifieerd worden. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

3 april 2019

Start openbaar onderzoek

13 april 2019

Einde openbaar onderzoek

12 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

23 mei 2019

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 april 2019

12 mei 2019

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens het openbaar onderzoek werd een brief ontvangen van Elia Asset nv. Met deze brief reageert Elia Asset op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. Men heeft geen bezwaar tegen het gevraagde project, maar wijst op de van kracht zijnde veiligheidsvoorschriften in de nabijheid van de ondergrondse hoogspanningskabels en optische vezelverbindingen.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een ongunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.