Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
20 maart 2019 |
9 april 2019 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
20 maart 2019 |
5 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
20 maart 2019 |
25 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) |
20 maart 2019 |
26 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Naar aanleiding van de vergunning met dossiernummer 2017269 afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 7 juli 2017 (jaarnummer 06084), voor de heraanleg van de Kroonstraat werd volgende voorwaarde toegevoegd: “een laad- en loszone met tijdsvenster voorzien aan de bouwhandel die gelegen is Kroonstraat 6-8 en deze door middel van signalisatie aanbrengen deels op voetpad, deels op rijweg”. Na besprekingen met de eigenaar van de bouwhandel werd beslist de leveringen met kleinere vrachtwagens uit te voeren zodat inpandig geladen en gelost kan worden. Hierdoor vervalt de nood voor een laad- en loszone in dit straatdeel. In voorliggende aanvraag wordt de Kroonstraat vanaf het kruispunt met de Sint-Erasmusstraat tot aan het kruispunt met de Turnhoutsebaan heraangelegd. Ter hoogte van de inrit van de bouwhandel wordt een fundering voorzien afgestemd op zwaar verkeer. Verder wordt de locatie van de bomen afgestemd op een goede toegankelijkheid van de inritten en wordt meer groen voorzien in de voetpaden. De verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit wordt verbeterd voor bewoners en bezoekers door het verbreden van de voetpaden en dwarsverbindingen beter zichtbaar te maken.
Visueel-vormelijke elementen
De gebruikte materialen zijn inpasbaar in de omgeving. Er wordt meer groen aangeplant wat het leefklimaat ten goede komt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door het verbreden van de stoep en het aanleggen van een verhoogd fietspad ter hoogte van het kruispunt met de Turnhoutsebaan verhoogt de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op bestratingswerken.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
28 maart 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
26 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
24 juni 2019 |
Uiterste beslissingsdatum |
1 september 2019 |
Verslag GOA |
10 mei 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
28 maart 2019 |
26 april 2019 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019013130 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Kroonstraat ZN te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 24 sectie A nr. 0 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
heraanleggen wegenis |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Laatst vergunde toestand
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Gewijzigde bestratingswerken van de Kroonstraat vanaf het kruispunt met de Sint-Erasmusstraat tot aan het kruispunt met de Turnhoutsebaan:
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' als ongegrond te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Kroonstraat tussen de Sint-Erasmusstraat en de Tunrhoutsebaan onder volgende voorwaarde: