Terug
Gepubliceerd op 14/06/2019

2019_CBS_04254 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2019013130. District Borgerhout. Kroonstraat ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04254 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2019013130. District Borgerhout. Kroonstraat ZN - Goedkeuring 2019_CBS_04254 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2019013130. District Borgerhout. Kroonstraat ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

20 maart 2019

9 april 2019

Gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 maart 2019

5 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

20 maart 2019

25 maart 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

20 maart 2019

26 maart 2019


Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

  • de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
  • de eigen aard van het betrokken gebied;
  • de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
  • Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
    (Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
    Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Naar aanleiding van de vergunning met dossiernummer 2017269 afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 7 juli 2017 (jaarnummer 06084), voor de heraanleg van de Kroonstraat werd volgende voorwaarde toegevoegd: “een laad- en loszone met tijdsvenster voorzien aan de bouwhandel die gelegen is Kroonstraat 6-8 en deze door middel van signalisatie aanbrengen deels op voetpad, deels op rijweg”. Na besprekingen met de eigenaar van de bouwhandel werd beslist de leveringen met kleinere vrachtwagens uit te voeren zodat inpandig geladen en gelost kan worden. Hierdoor vervalt de nood voor een laad- en loszone in dit straatdeel. In voorliggende aanvraag wordt de Kroonstraat vanaf het kruispunt met de Sint-Erasmusstraat tot aan het kruispunt met de Turnhoutsebaan heraangelegd. Ter hoogte van de inrit van de bouwhandel wordt een fundering voorzien afgestemd op zwaar verkeer. Verder wordt de locatie van de bomen afgestemd op een goede toegankelijkheid van de inritten en wordt meer groen voorzien in de voetpaden. De verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit wordt verbeterd voor bewoners en bezoekers door het verbreden van de voetpaden en dwarsverbindingen beter zichtbaar te maken.

Visueel-vormelijke elementen
De gebruikte materialen zijn inpasbaar in de omgeving. Er wordt meer groen aangeplant wat het leefklimaat ten goede komt.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door het verbreden van de stoep en het aanleggen van een verhoogd fietspad ter hoogte van het kruispunt met de Turnhoutsebaan verhoogt de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op bestratingswerken.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

20 maart 2019

Start openbaar onderzoek

28 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

26 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

24 juni 2019

Uiterste beslissingsdatum

1 september 2019

Verslag GOA

10 mei 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 maart 2019

26 april 2019

1

0

0

0


Bespreking van de bezwaren

  1. Hinder: het bezwaar dat door deze werken de aansluiting van de Sint-Erasmusstraat op de Kroonstraat onvermijdelijk zeer lang onbruikbaar zal zijn waardoor het in- en uitrijden onmogelijk zal zijn. Daardoor kunnen kleinhandelszaken niet meer bevoorraad worden, worden de garages onbruikbaar en zal de huisvuilophaling grondig verstoord geraken. Als alternatief kan een tijdelijke in- en uitrit mogelijk worden gemaakt via de Reuzenpoort.
    Beoordeling:
    Het klopt dat de Sint-Erasmusstraat tijdelijk niet bereikbaar zal zijn voor voertuigen. Bij werken kan er steeds hinder worden verwacht vandaar dat wordt getracht de uitvoering te beperken in tijd zodat de overlast beperkt blijft. De tijdelijke hinder is geen reden om de aanvraag te weigeren.
    Het is niet aan te raden de Reuzenpoort tijdelijk als in- en uitrit te gebruiken. De doorgang is zeer smal en de Turnhoutsebaan is hierop niet voorzien. Deze doorgang blijft uitsluitend toegankelijk voor voetgangers en fietsers.
    Het bezwaar is ongegrond.
  2. Verlichting: het bezwaar dat tijdens eerder uitgevoerde werken een verlichtingsarmatuur werd verwijderd en niet werd teruggeplaatst.
    Beoordeling:
    Het verwijderen van het verlichtingsarmatuur gebeurde naar aanleiding van een aanvraag uit 2013 betreffende het verbouwen van een school tot 7 sociale wooneenheden en maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag. Uw klacht werd doorgegeven aan de dienst openbaar domein.
    Het bezwaar is ongegrond.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2019013130

Gegevens van de aanvrager:

stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Kroonstraat ZN te 2140 Borgerhout  (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 24 sectie A nr. 0

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen wegenis

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 07 juli 2017: vergunning (2017269) voor heraanleggen en rioleringswerken Kroonstraat. 

Laatst vergunde toestand

  • bestratings- en rioleringswerken Kroonstraat. 

Bestaande toestand

  • de Kroonstraat heeft enkelrichtingsverkeer vanaf de Turnhoutsebaan, uitgezonderd fietsers;
  • het straatdeel tot de Sint-Erasmusstraat wordt gekenmerkt door een smal wegprofiel met verspringende gevellijn, met scheve en smalle voetpaden;
  • parkeren is niet toegestaan;
  • het kruispunt met de Van Leentstraat heeft een plateau in de zijstraat;
  • de Sint-Erasmusstraat is aangelegd als woonerf. 

Inhoud van de aanvraag
Gewijzigde bestratingswerken van de Kroonstraat vanaf het kruispunt met de Sint-Erasmusstraat tot aan het kruispunt met de Turnhoutsebaan:

  • langs de zijde van de even huisnummers wordt een ruim voetpad aangelegd in grijze betonstraatstenen waar straatgroen en straatmeubilair wordt geplaatst;
  • de gekozen boomsoort sluit aan op deze van de rest van de Kroonstraat: Corylus of hazelaar;
  • ter hoogte van de inrit van de bouwhandel komt een fundering afgestemd op zwaar verkeer, er wordt geen laad- en loszone aangelegd;
  • langs de zijde van de oneven huisnummers is het voetpad ongeveer 1,80 meter breed, ter hoogte van plaatselijke versmallingen wordt een minimale breedte van 1,50 meter aangehouden, uitgevoerd in grijze betonstraatstenen;
  • de rijweg wordt aangelegd met zwarte bitumineuze verharding;
  • aansluitend op het verhoogde kruispunt met de Turnhoutsebaan wordt een kort verhoogd fietspad ingericht;
  • het verkeersplateau aan het kruispunt met de Van Leentstraat, aangelegd met antraciet betonstraatstenen, wordt uitgebreid tot in de Kroonstraat.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'zaak van de wegen' als ongegrond te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en de inrichting van de Kroonstraat tussen de Sint-Erasmusstraat en de Tunrhoutsebaan onder volgende voorwaarde:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 2019700_advies_brandweer.pdf
  • BA_10030_straat_L.pdf
  • BA_10030_straat_O_B.pdf
  • BA_10030_straat_O_N.pdf
  • BA_10030_straat_I_B.pdf
  • BA_10030_straat_I_N.pdf
  • BA_10030_straat_NUTS_B.pdf
  • BA_10030_straat_NUTS_N.pdf
  • BA_10030_straat_P_B.pdf
  • BA_10030_straat_P_N.pdf
  • BA_10030_straat_S_B.pdf
  • BA_10030_straat_S_N.pdf