Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019030753 |
Gegevens van de aanvrager: |
BV FEB247 BV met als adres Tramsingel 23 bus A16 te 4814AB Breda (Nederland) |
Ligging van het project: |
Frankrijklei 26 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 11S2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie van kantoor naar fitnessruimte |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23 juni 1994: vergunning (86#931508) voor een appartementsgebouw.
Laatst vergunde toestand
- meergezinswoning in gesloten bebouwing bestaande uit 9 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag;
- de achterzijde grenst aan de Kipdorpvest met 5 bouwlagen onder een plat dak;
- het perceel is volledig onderkelderd met 2 ondergrondse lagen voorzien als parking;
- gelijkvloers bestaande uit 3 handelsruimten, waarvan 2 ontsloten vanaf de Frankrijklei en doorlopend naar de Kipdorpvest, en een derde ontsloten vanaf de Kipdorpvest;
- 1ste verdieping met duplex van de 2 handelsruimtes aan de Frankrijklei en appartementen langs de Kipdorpvest;
- alle bovenliggende verdiepingen zijn voorzien van appartementen.
Bestaande toestand
- conform laatst vergunde toestand;
- de handelsruimten gericht naar de Frankrijklei werden omgevormd naar kantoorruimten.
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van handelsruimte 2 naar fitnessruimte met aanhorigheden op gelijkvloers en duplex.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
3 april 2019 |
26 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
3 april 2019 |
12 april 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
3 april 2019 |
9 april 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
3 april 2019 |
10 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: algemene voorschriften, culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
er is geen vrije en vlakke draairuimte met een diameter van 150 cm voorzien in het inkomsas aan de zijde Frankrijklei en in de gang naar het aangepaste sanitair;
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het voorzien van een fitness op gelijkvloers en 1ste verdieping is in overeenstemming met de toegelaten bestemmingen op het perceel volgens het ruimtelijke uitvoeringsplan en is verenigbaar met de bovenliggende woonfuncties.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat louter een functiewijzing naar fitness met aanhorigheden. Er wordt geen uitbreiding van het volume voorzien. Het voorstel voorziet een open plan en voldoende hoge plafonds waardoor het gebruikscomfort van de functie wordt gegarandeerd.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag bevat geen gegevens over de gevels. Elke wijziging aan de buitengevels, inclusief het voorzien van zaak-gebonden publiciteit zal worden uitgesloten uit de vergunning.
Het voorzien van zaak-gebonden publiciteit zal onderdeel moeten uitmaken van een afzonderlijke aanvraag.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het voorstel voorziet geen inpandige fietsenstalplaatsen ondanks voorgestelde functiewijziging. Dit is in strijd met artikel 29 van de bouwcode. Het volgende werd opgenomen in het advies van de dienst stadsontwikkeling/mobiliteit: “… Aangezien er geen bijkomende informatie wordt aangeleverd over het aantal bezoekers / personeel, baseren we ons op de norm voor fietsenstallingen uit de bouwcode voor diensten en horeca. Voor personeel moeten 3 stalplaatsen worden voorzien (413m² x 0.6/100m² = 2,5 = 3), voor bezoekers moeten 8 stalplaatsen worden voorzien (413m² x 2/100m² = 8.2 = 8). In totaal moeten 11 (3 + 8 = 11) inpandige fietsenstallingen voorzien worden.” Bij het verlenen van de vergunning zal in voorwaarden worden opgenomen dat er inpandig 11 fietsenstalplaatsen voorzien moeten worden voor personeel en bezoekers conform artikel 29 van de bouwcode. Er zal eveneens worden opgenomen in voorwaarden dat de fitnessruimte in beide gevels steeds zichtbaar moet zijn vanaf de openbare weg conform artikel 12 van de bouwcode.
De aanvraag wijkt af van een aantal bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Gelet op de oppervlakte van de publiek toegankelijke delen zullen bij het verlenen van de vergunning een aantal voorwaarden worden opgenomen zodat voldaan wordt aan de verordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Ui het advies van de dienst stadsontwikkeling/mobiliteit: “ De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar fitness. De ruimte is momenteel ingericht als kantoor, maar is vergund als handelsruimte. De bovenliggende verdiepingen en naastliggende handelsruimtes blijven ongewijzigd De fitness ligt in het centrum van de stad. De bezoekers van deze fitness zullen buurtbewoners zijn die niet met de auto naar de fitness komen. Eventuele bezoekers met de auto kunnen parkeren in de publieke parkings in de omgeving.”
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 – 0 = 0
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0 Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het voorzien van 11 inpandige fietsenstalplaatsen voor bezoekers en personeel conform artikel 29 van de bouwcode;
3. de fietsenstalling zo te voorzien dat de fitnessruimte steeds zichtbaar is vanaf het openbaar domein in beide gevels conform artikel 12 van de bouwcode;
4. een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
5. alle deuren naar de sanitaire voorzieningen en de deur van de inkomsas te voorzien van een vrije doorgangshoogte van minstens 2,09 meter en een doorgangsbreedte van minstens 90 cm;
6. een vrije en vlakke draaicirkel van 150 cm te voorzien in het inkomsas aan de Frankrijklei en in de gang voor het aangepast sanitair;
7. de deuren naar aangepaste sanitaire voorzieningen naar buiten te laten open draaien;
8. minstens 1 aangepast toilet te voorzien op het gelijkvloers conform de bepalingen van artikel 12, 30, eerste lid en artikel 31, 1° en 2° van de verordening toegankelijkheid;
9. minstens 1 aangepaste doucheruimte te voorzien op het gelijkvloers conform de bepalingen van artikel 12, 30, tweede en derde alinea, artikel 31, 1° en 3° en artikel 31/1 van de verordening toegankelijkheid.
Uitsluitingen
Elke wijziging aan de buitengevel inclusief het voorzien van zaak-gebonden publiciteit.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
11 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
3 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
2 juni 2019 |
Verslag GOA |
17 mei 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het voorzien van 11 inpandige fietsenstalplaatsen voor bezoekers en personeel conform artikel 29 van de bouwcode;
3. de fietsenstalling zo te voorzien dat de fitnessruimte steeds zichtbaar is vanaf het openbaar domein in beide gevels conform artikel 12 van de bouwcode;
4. een afvalberging te voorzien conform artikel 26 van de bouwcode;
5. alle deuren naar de sanitaire voorzieningen en de deur van de inkomsas te voorzien van een vrije doorgangshoogte van minstens 2,09 meter en een doorgangsbreedte van minstens 90 cm;
6. een vrije en vlakke draaicirkel van 150 cm te voorzien in het inkomsas aan de Frankrijklei en in de gang voor het aangepast sanitair;
7. de deuren naar aangepaste sanitaire voorzieningen naar buiten te laten open draaien;
8. minstens 1 aangepast toilet te voorzien op het gelijkvloers conform de bepalingen van artikel 12, 30, eerste lid en artikel 31, 1° en 2° van de verordening toegankelijkheid;
9. minstens 1 aangepaste doucheruimte te voorzien op het gelijkvloers conform de bepalingen van artikel 12, 30, tweede en derde alinea, artikel 31, 1° en 3° en artikel 31/1 van de verordening toegankelijkheid.
Uitsluitingen
Elke wijziging aan de buitengevel inclusief het voorzien van zaak-gebonden publiciteit.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.