Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019046156 |
Gegevens van de aanvrager: |
Wegen Antwerpen met als adres Lange Kievitstraat 111-113 bus 41 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Uitrit 13 ter hoogte van Tijsmanstunnel |
Kadastrale gegevens: |
Afd. 18, sectie B (openbaar domein) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
toegangsweg weegbrug R2 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 2 oktober 2003: stedenbouwkundige vergunning (445.818(2)) voor het bouwen van infrastructuur voor scaninstallatie (gewijzigde inplanting en gebouwen)
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing.
Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 m rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden hoofdzakelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor Zeehaven en watergebonden bedrijven, Specifiek regionaal bedrijventerrein voor afvalverwerking en recyclage en - voor de hoofdwegen - Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Over het gebied lopen overdrukken met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur, Verbinding voor fietsers, Hoogspanningsleiding en Leidingstraat.
Ten zuiden van de aanvraag, op 295 m, bevindt zich de bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur.
Binnen de straal van 500 m (op 280 m ten noorden van de aanvraag) is het GRUP Liefkenshoek spoortunnel tevens van toepassing. Hier geldt een overdruk Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Binnen de straal van 500 m (net ten zuiden van de aanvraag) is het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet-Lillo-Liefkenshoek tevens van toepassing. Hier gelden overdrukken Hoogspanningsleiding en Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag daar de werken tot het openbaar domein behoren.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De regelgeving betreffende de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een verminderde beweeglijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op een terrein ten oosten van de grensinspectiepost op rechteroever (ter hoogte van het op- en afrittencomplex aan Tijsmanstunnel) wordt een nieuwe toegangsweg aangelegd om de reeds bestaande weegbrug beter te kunnen bereiken. Momenteel is de weegbrug enkel toegankelijk komende van de N180 (Noorderlaan). Door de aanleg van de nieuwe toegangsweg zal de weegbrug tevens toegankelijk zijn vanaf de A12. De nieuwe verharding takt aan op de bestaande toegang aan Antwerpsebaan waarna het tracé vervolgens over braakliggend terrein verder loopt naar het zuiden om aan te sluiten op de huidige toegangsweg naar de weegbrug.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de wettelijke en ruimtelijke context.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe weg wordt aangelegd in asfalt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door de aanleg van de nieuwe toegangsweg zal de weegbrug makkelijker en veiliger kunnen bereikt worden.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
7 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
6 juni 2019 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |