Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019020012 |
Gegevens van de aanvrager: |
VZW STEINERSCHOOL ANTWERPEN BASISSCHOLEN met als adres Volkstraat 40 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lamorinièrestraat 233 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 6sectie F nrs. 1349G22 en 1349T22 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
inrichten van een tijdelijke school |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05 augustus 1938: toelating (18#10832) voor het bouwen van een bergplaats aan het huis;
- 14 september 2009: vaststelling van een herenhuis in neorégencestijl (ID 7086) als bouwkundig erfgoed.
Vergunde toestand
- pand in halfopen bebouwing met een souterrain en twee bouwlagen onder mansardedak;
- eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van ca. 1225,00 m²;
- kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk 12,00 en 16,50 m;
- gevelafwerking:
- losstaand bijgebouw van ca. 20,00 m² achteraan het perceel;
- bijgebouw achteraan het perceel met een oppervlakte van ca. 45,00m².
Huidige toestand
- de monumentale trap behorende tot het terras (achtergevel) werd verwijderd;
- de berging achteraan het perceel werd uitgebreid tot een groter bijgebouw;
- het gebouw staat leeg en wordt niet gebruikt.
Gewenste toestand
- inrichting van een tijdelijke school (gemeenschapsvoorziening);
- volume hoofdgebouw wijzigt niet.
Inhoud van de aanvraag
- tijdelijke functiewijziging naar een school voor een periode van twee jaar;
- voorzien van een buitentrap ter verbinding van terras en tuin (achtergevel);
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 april 2019 |
10 mei 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
12 april 2019 |
16 april 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
12 april 2019 |
18 april 2019 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid |
12 april 2019 |
25 april 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 april 2019 |
23 april 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
12 april 2019 |
17 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De nieuwe buitentrap aan de achterzijde voldoet niet aan de wetgeving toegankelijkheid. Om een vlot gebruik van de trap te garanderen is het aangewezen om conform de bepalingen in artikel 20 de trap zo te detailleren dat een veilig en vlot gebruik mogelijk is. Een afwijking kan daarom niet gemotiveerd worden. Hiervoor worden dan ook voorwaarden opgenomen in deze vergunning. Gelet op de tijdelijkheid van de functie (slechts 2 jaar) kan in alle redelijkheid wel een afwijking toegestaan worden op de verplichting om naast de trap ook een helling of lift te plaatsen, zoals bepaald in artikel 18 van de verordening. Deze eis staat niet in verhouding tot het tijdelijk karakter van het publiek gebruik.
Functionele inpasbaarheid
Het inrichten van een school is verenigbaar en functioneel inpasbaar in de hoofdzakelijke woonomgeving van de Lamorinièrestraat. Deze school is reeds vergund in het aanpalende gebouw dat ingrijpend wordt verbouwd. Door tijdens de verbouwingswerken de school in het buurgebouw te situeren, blijft de impact op de omgeving quasi ongewijzigd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.
Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit: “De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van een eengezinswoning naar een school. Er worden 2 kleuterklassen en 5 lagere school klassen voorzien. Voor basisonderwijs wordt een norm van 0.75ppl/leslokaal voorzien: - 7 x 0.75 = 5.25 De werkelijke parkeerbehoefte is 5.”
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er zijn geen parkeerplaatsen op het terrein (de garage op het terrein zal gebruikt worden als schuilplaats bij regen).
In de beschrijvende nota wordt opgemerkt dat de parkeerplaatsen van de school op het aanpalende terrein (Lamorinièrestraat 231) tijdens de verbouwingswerken kunnen blijven gebruikt worden. Het is echter onduidelijk of dit over bruikbare vergunde parkeerplaatsen gaat.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
De aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte maar de plaatsen kunnen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden:
- De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Het is onmogelijk om parkeerplaatsen in het gebouw te voorzien zonder de erfgoedwaarde te schaden. - Het inrichten van parkeerplaatsen op het perceel in open lucht kan niet op een kwalitatieve en veilige wijze gecombineerd worden met de functie van de buitenruimte als toegang en speelruimte voor de schoolkinderen. De grootte van het perceel laat het inrichten van parkeerplaatsen niet toe zonder de veiligheid in gedrang te brengen. Wegens het tijdelijk karakter van de functiewijziging is dit aanvaardbaar. Een afwijking van artikel 30 kan gemotiveerd worden.
|
Fietsvoorzieningen:
Overeenkomstig artikel 29 van de bouwcode dienen er voldoende fietsenstallingen te voorzien, overeenkomstig de functie en de grootte. De behoefte voor dit project wordt vastgelegd op 51 fietsenstallingen:
Er zijn voldoende plaatsen aanwezig op de speelplaats. Deze plaatsen moeten wel overdekt en afsluitbaar zijn, wat als voorwaarde bij deze vergunning wordt opgenomen.
Cultuurhistorische aspecten
Vermits het pand is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 28 november 2014, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
Door de stedelijke dienst monumentenzorg worden geen bezwaren geformuleerd voor het plaatsen van de nieuwe buitentrap.
Als voorwaarde bij deze vergunning wordt wel uitdrukkelijk opgelegd om geen wijzigingen aan te brengen aan de bestaande interieurinrichting, inclusief binnenschrijnwerk en stucwerk, zoals ook bepaald in artikel 5 van de bouwcode. Het interieur dient gevrijwaard te worden, ingrepen die een impact hebben op de erfgoedwaarde van het pand moeten teruggekoppeld worden met de stedelijke dienst monumentenzorg.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid - visueel-vormelijke elementen
De werken aan het bestaande gebouw zijn beperkt tot het toevoegen van een extra buitentrap. Deze verhoogt het gebruiksgemak en de toegankelijkheid van het gebouw. Rekening houdend met de tijdelijkheid van de inrichting, laat de bestaande indeling van het gebouw een voldoende kwalitatief gebruik toe als school.
Op basis van de foto’s en de eenvormige uitvoering van het bijgebouw achter in de tuin, kan redelijkerwijs uitgegaan worden dat de grotere uitvoering van dit gebouw dateert uit een periode dat deze wijziging niet vergunningsplichtig was. Het gebouw wordt als compleet bouwvolume vergund geacht als tuinberging. De tijdelijke omvorming als deel van de speelruimte bij de school is functioneel aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gezien het tijdelijk karakter wordt er geen radiodekking opgelegd voor de hulpdiensten. Mochten de gebouwen alsnog langer dan 24 maanden gebruikt worden, dan dient deze beslissing door de ASTRID-veiligheidscommissie herbekeken te worden.
In verband met de luchtkwaliteit en geluidshinder werd gunstig advies gegeven door de stedelijke dienst EMA, ‘energie en milieu Antwerpen’.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de fietsstalplaatsen moeten overdekt zijn;
3. de nieuwe buitentrap moet uitgevoerd worden conform de bepalingen van artikel 20 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
4. maximaal behoud van alle aanwezige interieurelementen, inclusief binnenschrijnwerk en stucwerk.
5. de vijf noodzakelijk parkeerplaatsen dienen ten allen tijde beschikbaar te zijn voor de school op het aanpalende terrein (Lamorinièrestraat 231) tijdens de verbouwingswerken
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 15 juli 2021 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
19 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
11 juni 2019 |
Verslag GOA |
20 mei 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de fietsstalplaatsen moeten overdekt zijn;
3. de nieuwe buitentrap moet uitgevoerd worden conform de bepalingen van artikel 20 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid;
4. maximaal behoud van alle aanwezige interieurelementen, inclusief binnenschrijnwerk en stucwerk.
5. de vijf noodzakelijk parkeerplaatsen dienen ten allen tijde beschikbaar te zijn voor de school op het aanpalende terrein (Lamorinièrestraat 231) tijdens de verbouwingswerken
Geldigheidsduur
De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 15 juli 2021 in stand blijven. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.