Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Ferdinand Coosemanstraat, Bindstraat en Walemstraat zijn lokale straten.
Inleiding
Het projectgebied omvat Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat, Walemstraat (tussen Ferdinand Coosemansstraat en Berthoutstraat).
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Groen
Mobiliteit
Techniek
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
De straten worden aangename, groene woonstraten met compacte, overzichtelijke kruispunten om de verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit te verbeteren.
Voortraject
Voorliggend concept werd voorafgegaan door volgend voortraject:
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Profielen
Verkeersremmers
Alternerend parkeren met segmenten tussen de 75 à 100 m. Ter hoogte van de schoolomgeving dichter bij elkaar in functie van verkeersveiligheid.
Groen
Maximaliseren van het aantal bomen. Er worden 37 nieuwe bomen voorzien op basis van de concepttekening.
Deze worden hoofdzakelijk voorzien ter hoogte van het begin en aan het einde van de parkeerstroken.
De bestaande bomen worden geïntegreerd waar mogelijk. Op basis van de concepttekening zal één boom gerooid worden ten behoeve van de circulatie van de brandweer.
De bestaande geveltuinen worden behouden en geïntegreerd in het plan. De buurt zal actief bevraagd worden of er interesse is voor nieuwe geveltuinen.
Schoolomgeving
Extra afscherming ter hoogte van schoolomgeving: zitbanken, fietsenstalling, ruimte voor vlaggenmast en dergelijke.
Breedste voetpaden zijn aan de zijde schoolomgeving in Ferdinand Coosemansstraat. Laad en loszone (15m) is in conflict met asverschuivingen schoolomgeving. Dit wordt in de vervolgfase verder onderzocht.
Materialen
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 91 plaatsen in bestaande toestand naar 80 plaatsen in de nieuwe toestand. Het verminderde aantal parkeerplaatsen is te wijten aan de integratie van verkeersremmende maatregelen.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. De zeven bestaande bomen worden behouden, één bestaande te rooien en 37 nieuwe bomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Ferdinand Coosemansstraat, Bindstraat en Walemstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 7 juni 2017 | 120 |
principebeslissing | goedkeuring districtscollege | 24 januari 2018 | 22 |
adviezen | coördinatieoverleg openbaar domein | 8 april 2019 |
Het districtscollege van Berchem wenst het structureel probleem met de riolering en de slechte staat van de straat aan te pakken en een veilige schoolomgeving te creëren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SBE020402A00000.
8 april 2019
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de voorgestelde projectdefinitie op voorwaarde dat:
- gekozen wordt voor formaten 22*11 met betrekking tot langwerpige betonstraatstenen (voorkeur = elleboog of eventueel visgraatverband);
Wordt opgenomen in de volgende fase.
- voldoende gefundeerd in functie van overrijdbaarheid;
Wordt opgenomen in de volgende fase.
- voldoende rekening gehouden wordt met de bochtstralen die de voertuigen van Stadsreinigingsdienst nodig hebben om te reinigen en het afval op te halen;
Het conceptplan is gedimensioneerd op de draaicirkels van een brandweerwagen. In principe voldoet dit ook voor de voertuigen van Stadsreinigingsdienst.
- de reservatiestrook voor een sorteerstraat in de Ferdinand Coosemansstraat ter hoogte van de nummers 17A-17B behouden wordt;
Wordt opgenomen in de volgende fase.
- een hoger niveauverschil (minimum 7 cm) tussen de rijweg en het voetpad (standaard 12 cm) voorzien wordt;
- indien toch wordt gekozen voor een klein of geen niveauverschil tussen het voetpad en de rijbaan over de gehele straatlengte volgende milderende maatregelen overwogen worden:
- indien het niveauverschil minder dan 7 cm bedraagt tussen de parkeerstrook en het voetpad , de parkeervakken individueel worden afgebakend met witte haakjes en voorzien worden van de wettelijke verkeersborden;
Wordt opgenomen in de volgende fase.
- naar verdere uitwerking toe voldoende vrije uitloop- en verblijfsruimte voorzien wordt ter hoogte van de schoolpoort + integratie van een vlaggenmast;
Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.
- naar verdere uitwerking toe voldoende fietsbeugels geïntegreerd en verspreid worden over de straten;
Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.
- naar verdere uitwerking toe voldoende elementen geïntegreerd worden die de verblijfsfunctie ondersteunen (banken/rustpunten voor ouderen, speelaanleiding voor
kinderen > schooltraject, …);
Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.
- de oversteekbaarheid en het oversteekcomfort voor voetgangers, bij de verdere uitwerking van het voorliggend concept vergroot worden door ook de asverschuivingen te voorzien van een verhoogde inrichting en uit te bouwen tot veilige, informele oversteekplaatsen;
Wordt opgenomen in de volgende fase.
- de inplanting van de bomen die in huidig ontwerp afwijkt van het bomenplan correct hertekend wordt;
Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.
- de aanwezige geveltuintjes mee opgenomen worden in de presentatie en de aanleg ook gepromoot wordt bij de buurt.;
Wordt verder in detail uitgewerkt in de volgende fase.Er zal actief bevraagd worden naar nieuwe geveltuinen aan de bewoners.
- Wat betreft het parkeren wordt afgestemd met de ‘ideale straat’;
Het collegebesluit zal ter kennisgeveing worden doorgestuurd naar de projectleider van de ‘ideale straat’.
Het districtscollege keurt de aangepaste projectdefinitie en het concept (8 april 2019) voor de wegeniswerken in de Bindstraat, Ferdinand Coosemansstraat en Walemstraat, district Berchem, goed mits:
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/O&U/ONT |
Opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie |
SW/O&U/ADM | Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |