Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Conform artikel 65 van het Basisreglement “Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen" kan de districtsraad volgende raadscommissies oprichten: bestendige raadscommissies en themacommissies. Daarnaast verduidelijkt dit basisreglement in hoofdstuk 5 de procedures en de werking van de raadscommissiezittingen.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) en het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districten bepaald.
De bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige districtsraad.
De districtsraadsleden ontvangen presentiegeld bij aanwezigheid in een districtsraadscommissie, behalve onafhankelijke districtsraadsraadsleden.
In een apart besluit worden de data voor deze bestendige districtsraadscommissie vastgelegd.
Op dinsdag 8 januari 2019 vond de installatievergadering van de districtsraad plaats.
In het budget werden de nodige kredieten voorzien voor de uitbetaling van het presentiegeld. Dit gebeurt per kwartaal en aan de hand van de aanwezigheidslijsten die de raadsleden ondertekenen bij aanvang van de vergadering. Een lid van het uitvoerend bestuur ontvangt geen presentiegeld voor aanwezigheid in een raadscommissie.
Budgetperiode | Omschrijving | Bestelbon |
2019-2024 | Presentiegeld raadsleden | uitbetaling via Payroll |
De districtsraad Hoboken neemt kennis van volgend besluit.
De districtsraad keurt de oprichting van de bestendige raadscommissie goed. Deze bestendige districtsraadscommissie bestaat uit de voltallige raad.
De districtsraad beslist dat de verkiezing van de voorzitter van de bestendige districtsraadscommissie gebeurt door middel van een voordrachtakte en verloopt naar analogie met de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad.