De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat gehouden werd van 13 oktober 2018 tot en met 11 november 2018.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 8858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Historiek
In zitting van 9 oktober 2018 (jaarnummer 8809) besliste het college om een voorwaardelijk gunstig advies uit te brengen aan de deputatie van de provincie Antwerpen over de aanvraag tot een omgevingsvergunning van de nv BAM. De aanvraag omvat de aanleg van een fietssnelweg langs de Columbiastraat en de heraanleg van Columbiastraat en het kruispunt met Groenendaallaan.
In dit advies is echter het openbaar onderzoek niet vermeld en tijdens de verdere behandeling van het dossier werd vastgesteld dat de voorwaarden een aantal materiële fouten bevatten. Om die redenen dient het college zijn eerder genomen besluit in te trekken en een nieuwe beslissing te nemen.
Feiten en context
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij de deputatie, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer : |
OMV_2018092773 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Rijnkaai 37 te 2000 Antwerpen en de heer Leo Van der Vliet met als adres Rijnkaai 37 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Columbiastraat ZN te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7, sectie G, nrs. 0, 2133C4, 2133T3, 2176C2, 2176D2, 2176E2, 2176F2 en 2176B2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
Aanleg fietssnelweg |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Bestaande toestand
Inhoud van de aanvraag
Adviezen
De door de hogere overheid ontvangen externe adviezen worden als bijlage bij dit besluit gevoegd.
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
16 augustus 2018 |
28 augustus 2018 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
16 augustus 2018 |
13 september 2018 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
16 augustus 2018 |
16 augustus 2018 |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
16 augustus 2018 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie |
16 augustus 2018 |
21 augustus 2018 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s’
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer op volgend punt:
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Sectorale wetgeving
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de verordening voetgangersverkeer. In het gedeelte van de Columbiastraat dat wordt heraangelegd, wordt aan de oostzijde een nieuw voetpad aangelegd met een breedte minder dan 1,50 meter, terwijl de straat een rooilijnbreedte heeft groter dan 9 meter. Deze verharde strook is niet bedoeld om dienst te doen als voetpad. Ze dient eerder als afscheiding/buffer tussen het fietspad en het naastliggende gebouw. Aan de overkant van de straat wordt een voldoende breed voetpad aangelegd. Bovendien wordt er aan de andere kant van het gebouw een extra doorsteek voorzien voor voetgangers langs de spoorweg. Er zijn voldoende alternatieven voor voetgangers. Er zal als voorwaarde worden opgelegd de strook te ontharden (zie verder).
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het aanleggen van een fietssnelweg waarvan een gedeelte wordt gerealiseerd in de Columbiastraat. De fietssnelweg loopt evenwijdig aan de spoorweg en heeft een lengte van ongeveer 1.120 meter. Het straatprofiel van de Columbiastraat wordt mee vormgegeven.
Door het realiseren van het voorliggende dossier kan de fietssnelweg afgewerkt worden. Er werd geopteerd om de fietssnelweg langsheen de spoorlijn te vervolledigen zodat conflicten met gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk vermeden worden. Er kan geconcludeerd worden dat de voorgestelde fietssnelweg functioneel inpasbaar is in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het doel van de fietssnelweg is om een missing-link te realiseren tussen de fietssnelweg Essen – Antwerpen.
De dienst mobiliteit meldt dat het dossier werd opgevolgd doorheen het ontwerpproces, waarbij alle adviezen zijn verwerkt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De nieuwe fietssnelweg zal uitgevoerd worden over een lengte van ongeveer 1.120 meter, inclusief Columbiastraat en aansluitingen. Een breedte van 4 meter wordt toegepast en is daardoor volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen geschikt voor vier fietsers (2 fietsers per rijrichting of één fietser kruist twee fietsers in tegenovergestelde richting of haalt twee fietsers in die in dezelfde rijrichting fietsen). Een breedte van 4 meter is in deze omgeving voldoende om een comfortabele fietssnelweg te realiseren. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen bezwaar tegen voorliggende aanvraag inzake schaal en ruimtegebruik.
Visueel-vormelijke elementen
Het fietspad wordt gerealiseerd in rode asfalt. De materiaalkeuze voor het wegdek van de fietssnelweg is comfortabel en aangenaam om over te fietsen, ook voor elektrische fietsen en speed pedelec. Bovendien is de rode kleur kenmerkend voor een fietssnelweg/ fietspad wat voornamelijk in een stedelijke omgeving van belang is. De voetpaden worden uitgevoerd in betonstraatstenen (22/22/10, halfsteens grijs). Andere materialen zijn zwarte asfalt voor de rijweg (motorisch verkeer) en zwarte betonstraatstenen in halfsteensverband voor de parkeerplaatsen. De materialen zijn niet storend voor de omgeving en zijn kenmerkend in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
Het geplande bouwproject valt binnen de drempelwaarden voor de verplichte opmaak van een archeologienota volgens artikel 5.4.1. van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013: de perceelsoppervlakte bedraagt meer dan 3000 m² en de ingreep in de bodem meer dan 1000 m². De archeologienota (ID 5089, https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/5089) werd op 19 oktober 2017 ingediend door het archeologisch bedrijf Abo en door het Agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 30 oktober 2017. Het bindende programma van maatregelen bevat geen vervolgonderzoek.
Bodemreliëf
Over een lengte van ongeveer 115 meter zal een keerwand worden voorzien om het niveauverschil van de bestaande talud, die dienst doet als geluidsbuffer, op te kunnen vangen. Deze beperkte wijziging in het reliëf is toelaatbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het plaatselijk verlagen van de boordstenen in de buurt van oversteekplaatsen bevordert de toegankelijkheid en heeft een positief effect op de veiligheid en het gebruiksgenot van de ruimte. Zo verbetert ook het plateau en de asverschuiving in de omgeving van de school de veiligheid, doordat auto’s dienen te vertragen en de schoolomgeving op een veilige manier kunnen voorbijrijden of parkeren.
Algemeen kunnen we concluderen dat de voorliggende aanvraag tot het aanleggen van een fietssnelweg waar mogelijk conflictvrij gebeurt. De fietssnelweg is vlot, veilig en comfortabel en de routekwaliteit is goed. Op conflictpunten, zoals de oversteek van de Groenendaallaan, is de zichtbaarheid van zowel de fietsers als voetgangers en de auto’s en trams gegarandeerd.
Verschillende bomen dienen gerooid te worden langsheen het tracé. Advies werd gevraagd aan de dienst groen en begraafplaatsen. De dienst groen en begraafplaatsen geeft een gunstig advies op voorwaarde dat de boomsoort die voorzien wordt in de groenzone tussen de rijweg en fietssnelweg vervangen wordt van Prunus serrulata ‘Amanogawa’ naar Quercus Robur ‘Fastigiata Koster’. Verder dienen de bestaande bomen voldoende beschermd te worden. Zie voorwaarden.
Om de stad meer en meer te ontharden wordt er steeds zorgvuldig omgesprongen met het aanleggen van nieuwe verharding en wordt er aandachtig beoordeeld of bestaande verharde ruimtes behouden moeten blijven. Vandaag is er naast het magazijn een voetpad aangelegd dat aansluit op de brede rijbaan. Met de aanleg van de fietsostrade vervalt het voetpad aan deze kant en komt er een fietsstrook met groenzone en bomenrij. Tussen het fietspad en het magazijn is nu een strook van ongeveer 1 meter en meer in klinker voorzien. Het zou beter zijn deze ook te vergroenen voor meer bodeminfiltratie te hebben. Aan de achterzijde van het magazijn komt er een voetpad en fietspad vanuit de fietsostrade naar het stationsgebouw. Hier is ook een groenstrook voorzien tussen verharding en het magazijn. Deze dient zo te blijven naar infiltratie van regenwater in de bodem.
De stadsdienst openbaar domein heeft een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht. Het advies wordt gevolgd.
Mits voldaan aan de opgestelde voorwaarden van onder andere de advies verlenende organen voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De voorliggende aanvraag is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
14 augustus 2018 |
Uiterste adviesdatum |
3 oktober 2018 |
Overwegende dat de deputatie nog geen beslissing heeft genomen en wacht op het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2018 over 'de zaak van de wegen', kan het college zijn vorig besluit nog in trekken en een nieuw advies uitbrengen.
Het college beslist zijn besluit van 9 oktober 2018 met jaarnummer 2018_CBS_08809 in te trekken.
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de vergunningsaanvraag.