In de inleiding van het bestuursakkoord 2019-2024 van district Antwerpen kunnen we lezen dat veiligheid, comfort en aandacht voor alle deelnemers aan het verkeer, en vooral de zwakke weggebruiker, centraal staat. Het STOP-principe geldt als uitgangspunt voor een vlotte bereikbaarheid binnen de stad. In artikel 156 van hetzelfde bestuursakkoord lezen we dat het fietscomfort verhoogd moet worden en dat straten ingericht moeten worden met de toepassing van ‘rechtsaf voor rood’ voor fietsers.
De sp.a-fractie is tevreden met bovenvermelde plannen, maar mist nog een stuk ambitie zoals die bijvoorbeeld ook in het bestuursakkoord van stad Antwerpen te vinden is. Daar wordt bijvoorbeeld gesteld dat niet alleen "rechtsaf voor rood" zijn intrede moet doen, maar dat er ook onderzocht moet worden op welke plaatsen "rechtsaf door rood" mogelijk moet zijn zonder de verkeersveiligheid in het gedrang te brengen.
De Fietsersbond toont zich ook voorstaander van de toepassing van "rechts afslaan door rood" voor fietsers omdat verkeerslichten in veel gevallen bedoeld zijn om het autoverkeer te regelen en geen toepassing hebben op fietsers die rechtsaf willen slaan door rood (80% van de gevallen). Op veel kruispunten zou je dus op een veilige manier door rood kunnen fietsen, wat bijvoorbeeld in Gent en Brussel al enige jaren gebeurt.
sp.a wil het districtsbestuur daarom ook vragen om de ambities voor het comfortniveau van de fietser te verhogen. Vandaag staan fietsers in ons district vaak tot één vijfde van hun reistijd te wachten voor het rode licht, wat het fietscomfort uiteraard niet verhoogt. Een districtsbeleid dat fietsvriendelijkheid hoog in het vaandel voert, zou dus best alle instrumenten ontplooiien die het voorhanden heeft om het comfortniveau van de fietser te verhogen.