Terug

2019_DCAN_00091 - Lange Beeldekensstraat. Wegeniswerken. SWOU11694 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 18/02/2019 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00091 - Lange Beeldekensstraat. Wegeniswerken. SWOU11694 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2019_DCAN_00091 - Lange Beeldekensstraat. Wegeniswerken. SWOU11694 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Lange Beeldekensstraat is een lokale straat.

Argumentatie

Inleiding

De Lange Beeldekensstraat ligt in Antwerpen-Noord, in de wijk Seefhoek. De straat vormt de verbinding tussen het De Coninckplein en het Stuivenbergziekenhuis.

Het project begint aan het De Coninckplein en eindigt ter hoogte van de Pesthofstraat.

Planningscontext

De Lange Beeldekensstraat ligt binnen het RUP 2060. De straat is gedeeltelijk in kernwinkelgebied Antwerpen-Noord gelegen. Centraal in de straat  is er een grote zone voor detailhandel en centrumfuncties voorzien. Naar aanleiding van dit project werd een onderzoek gedaan naar de materialisatie en de beeldkwaliteit van het De Coninckplein.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Karakter

Aan het begin van de straat zijn er verschillende kerken:

  • Heilig Hartkerk (op zondag worden achtereenvolgens de Rooms-Katholieke eucharistieviering, de Grieks- Katholieke liturgie en de Anglo-Afrikaanse liturgie gevierd);
  • Antwerp Truth Church – evangelische kerk;
  • de Ark der Eeuwigheid – protestantse kerk.
Gebruik

De Lange Beeldekensstraat is een woonstraat, maar eveneens een wijkontsluitingsweg. Het is een gezellige geëngageerde straat met tal van sociale activiteiten. 
Ter hoogte van de Diepestraat - Offerandestraat situeert zich het Kernwinkelgebied Antwerpen-Noord.
 
Milieu

Als straatboom werd er vooral Pyrus chanticleer (Sierpeer) aangeplant. Ter hoogte van de winkelslinger is er meer ruimte en staan er enkele Gleditsia triacanthos ‘Skyline’ (Valse Christusdoorn).
 
Mobiliteit

De Lange Beeldekensstraat is een buurtstraat die toegang verleent tot de wijk. De straat is enkelrichting en in zone 30 met voorrang van rechts gelegen. De straat is eveneens een wijkroute voor fietsers en een blindengeleide-as. De straat is geen route voor uitzonderlijke vervoer. Er rijdt wel een bus (buslijn 30) door de straat.
 
Techniek

Zowel de verlichting, de waterleiding en de riolering zijn aan vernieuwing toe. Binnen dit project wordt er een gescheiden rioleringsstelsel voorzien. 
 
Algemene randvoorwaarden
  • reservatiestrook voor 2 sorteerstraten aanduiden;
  • andersvalide parkeerplaatsen zijn te behouden;
  • voldoende laad- en loszone’s voorzien;
  • integreren van de winkelslinger noord;
  • rekening houden met de toekomstige ontwikkeling van cinema National.
Mobiliteitsvoorwaarden
  • 30km/u;
  • plateaus op kruispunten;
  • voorrang van rechts;
  • langsparkeren waar mogelijk;
  • parkeerplaatsen voor mindervaliden zoals huidige situatie;
  • laad- en loszones;
  • enkelrichting van De Coninckplein naar Pesthofstraat, uitgezonderd voor fietsers;
  • zebrapaden enkel uitzonderlijk ter hoogte van scholen of andere specifieke functies.
Ambitie

De straat omvormen tot een leefbare woonstraat met aandacht voor het kernwinkelgebied Antwerpen-Noord.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal gerealiseerd wordt, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
  • de rijbaan wordt aangelegd in asfalt, de parkeerstroken in straatkeien met een open voeg en de voetpaden in betonstraatstenen. Ter hoogte van het kernwinkelgebied wordt er geopteerd om de hoogwaardige materialen van de winkelas noord door te trekken;
  • het nieuwe profiel behoudt enkelrichtingsverkeer voor auto’s en bussen. De nieuwe rijbaan wordt overal vier meter breed om ook fietsers de mogelijkheid te geven om tegen de rijrichting te fietsen. Op die manier wordt een ontbrekende schakel op deze wijkroute voor fietsers vervolledigd. De voetpaden worden aan beide zijden even breed om zo bewoners en bezoekers van de straat meer ruimte te geven en de passage te vergemakkelijken;
  • er worden voldoende fietsbeugels voorzien, gegroepeerd in kleine aantallen, zodat bewoners en bezoekers hun fiets kunnen stallen op het openbaar domein zonder daarbij de bomen te beschadigen of de doorgang te belemmeren;
  • de bushalte in de Lange Beeldekensstraat blijft behouden. In samenspraak met De Lijn wordt er naar een alternatieve locatie gezocht;
  • om 30km/u af te dwingen worden er op geregelde tijdstippen snelheidsremmers voorzien;
  • aan één zijde van de rijbaan wordt een parkeerstrook voorzien;
  • zones voor laden en lossen worden op voetpadniveau voorzien;
  • waar het kan, blijven bestaande bomen zo veel mogelijk behouden. Enkel waar de bomen omwille van het nieuwe profiel niet kunnen behouden blijven, worden deze gerooid. Om toekomstige groei te kunnen garanderen wordt er bij elke boom afzonderlijk bekeken hoe de ondergrondse situatie van de bomen op een structurele manier kan worden verbeterd: meer wortelruimte van betere kwaliteit. Ook bovengronds verbetert de situatie omdat de bomen grotere boomspiegels krijgen;
  • naar het voorontwerp toe wordt onderzocht of er op de hoek met de Offerandestraat een toekomstboom voorzien kan worden;
  • De voetpaduitstulping en nabije bomen worden uitgebreid om het nodige straatmeubilair te kunnen voorzien. Op die manier wordt de looplijn maximaal gevrijwaard.
Parkeerbalans
 
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 60 plaatsen (waarvan vier op een laad- en loszone met venstertijden) in de bestaande toestand naar 53 plaatsen in de nieuwe toestand.
De nodige draaicirkels voor de brandweer en het voorzien van een brede stoep ter hoogte van cinema National zorgen voor de huidige parkeerbalans. 
 
Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 44 bomen in de bestaande toestand naar 56 bomen in de nieuwe toestand. De boomkeuze zal in de volgende fase gebeuren.
Om het nieuwe straatprofiel te kunnen realiseren moeten er 16 bomen gerooid worden. De nieuwe bomen krijgen een nieuwe en betere plaats.
 
Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
 
De Lange Beeldekensstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld. 

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg openbaar domein 19 november 2018 ---

Het districtscollege van Antwerpen wenst de Lange Beeldekensstraat heraan te leggen omdat de wegenis en riolering in slechte staat zijn.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Adviezen

Coƶrdinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

19 november 2018

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorgestelde projectdefinitie en concept op voorwaarde dat:

  • de inplanting van de bomen en de locatie van de observatiecamera's op elkaar afgestemd worden.
    Dit wordt tegen het voorontwerp verder onderzocht;
  • de bezorgdheden omtrent een duidelijk leesbare publieke ruimte meegenomen worden in de uitwerking van het voorontwerp.
    Dit wordt mee opgenomen met de materialisatie van het voorontwerp;
  • er onderzocht wordt of het verwisselen van de voetpadbreedte mogelijk is ter hoogte van cinema Nationaal.
    Het plan werd aangepast en een breed voetpad ligt nu aan de zijde van cinema National.

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (30 januari 2019) voor wegeniswerken in de Lange Beeldekensstraat, district Antwerpen, goed op voorwaarde dat:

Volgende zaken uit het bestuursakkoord 2019-2024 verwerkt worden in het voorontwerp:

  • Mobiliteitsanalyse en - voorwaarden uitschrijven volgens STOP-principe (minimale voetpadbreedte van 1m80,
    obstakelvrij, integraal toegankelijk). 
  • Het bomenaantal dat sneuvelt moet herbekeken worden. 
  • De manier van infiltratie moet helder worden gemaakt.
  • De ondergrondse constructie van de boomvakken mogen niet meer als gesloten kuip worden aangelegd. 

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/O&U/ONT

opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een voorontwerp

SW/O&U/ADM mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college
bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren
nodige budgetten voorzien


Bijlagen

  • 20190201_11694_PD_DEF.pdf
  • 20181119_COD_11694.pdf