Terug
Gepubliceerd op 07/05/2019

2019_DCAN_00297 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 06/05/2019 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Julie De Vos, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Julie De Vos, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00297 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2019_DCAN_00297 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op 18 april 2014 besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren. Hierover werd met de foorkramers een overeenkomst bereikt. Jaarlijks trekt de Sinksenfoor ongeveer tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers, met op topdagen 100.000 bezoekers per dag. Het organiseren van een dergelijk groot evenement vraagt daarom de nodige mobiliteitsmaatregelen om al deze bezoekers op een veilige en comfortabele manier naar het evenement te brengen. Daarom maakte de stad Antwerpen een evenementenvervoerplan op in functie van de Sinksenfoor.

Eén van de maatregelen in dit evenementenvervoerplan is het toepassen van een flankerend parkeerbeleid in de onmiddellijke omgeving van Spoor Oost. Er worden diverse mobiliteitsmaatregelen genomen gedurende de Sinksenfoor om de verkeersoverlast rond Spoor Oost ten gevolge van de Sinksenfoor zo beperkt mogelijk te houden. Elk jaar wordt er een beschrijvende evaluatie gemaakt van deze maatregelen en voorgelegd aan het college.

De verschillende parkeeronderzoeken bevestigen het vermoeden dat de parkeerdruk, tijdens evenementen, in deze zone heel hoog is. Wat de zone rond het Sportpaleis betreft, zijn de belangrijkste conclusies voor wijk Dam en Sport die het dichtste bij Spoor Oost liggen, de volgende:

Wijk Dam

  • Zonder evenement: lage bezetting 61% (nuance: woonwijken dichts bij Spoor Noord en Spoor Oost zijn wel druk bezet).
  • Met evenement: overbezetting 110%.

Noordersingel

  • Zonder evenement: onderbezetting 42%.
  • Met evenement: overbezetting 100%.

Zone Sport

  • Zonder evenement: overbezet 107%.
  • Met evenement: overbezet 116%

De afdeling mobiliteit en 'Mobiliteit en Parkeren Antwerpen' stellen voor om, naar analogie met de periode 2015 - 2018, tijdens de periode van de Sinksenfoor, het betalend parkeren binnen de Singel voor een deel van het gebied uit te breiden tot 22.00 uur en op zondag specifiek in de zones Dam en Stuivenberg (oostelijk deel van de spoorweg boven Park Spoor Noord tot aan Schijnpoortweg) en een gedeelte in Borgerhout in zone Borgerhout Intra Muros Noord (met als Westgrens de volgende straten die nog inbegrepen zijn: Bothastraat/Drossaardstraat/Potgieterstraat/ Pothoekstraat). 

De nodige afspraken werden gemaakt voor het gebruik van de parking aan de overzijde Trix.

Aangezien noch de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, noch Mobiliteit en Parkeren Antwerpen in het voorbije jaar klachten ontvingen over de parkeerorganisatie van de vorige editie wordt voorgesteld om de proefopstelling goed te keuren, analoog aan de voorgaande edities.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Op 18 april 2014 (jaarnummer 3439) besliste het college om vanaf 2015 de Sinksenfoor op de site Spoor Oost te organiseren, onder voorbehoud van het bereiken van een akkoord over het gebruik van de gronden.

Op 20 maart 2015 (jaarnummer 2224) keurde het college het principe goed om het betalend parkeren in de omgeving van Spoor Oost toe te passen tot 22.00 uur en op zondag.

Op 29 april 2016 (jaarnummer 3684) keurde het college de aangepaste proefopstelling goed. De zone werd lichtjes anders afgebakend.

Op 9 juni 2017 (jaarnummer 5333) keurde het college de proefopstelling Sinksenfoor 'zone Dam en Borgerhout' goed.

Op 18 mei 2018 (jaarnummer 4536) keurde het college de proefopstelling Sinksenfoor 'zone Dam en Borgerhout' goed.

Het college keurde op 28 september 2018 (jaarnummer 8742) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goed voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20e eeuwse gordel" in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed.

De Sinksenfoor zal opnieuw doorgaan op de site van Spoor Oost van zaterdag 8 juni 2019 tot en met zondag 7 juli 2019 (collegebesluit van 26 oktober 2018, jaarnummer 9575).

De zone wordt afgebakend conform de proefopstellingen van de voorbije jaren.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zullen de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd
1 - Woonstad
1SBO05 - Bij de heraanleg van het publieke domein, wordt er een aangename plek gecreëerd om te vertoeven voor zowel de inwoners als de bezoekers van ons district
1SBO0501 - Het district wil waar mogelijk open ruimte bij creëren en bijzonder veel aandacht schenken aan het kwaliteitsvol invullen van de bestaande pleinen, parken en straten.
1SBO050102 - Structurele ruimtelijke ingrepen zullen in overleg met de bewoners uitgevoerd worden, om de betrokkenheid met de buurt te versterken

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege adviseert de proefopstelling Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van zaterdag 8 juni 2019 tot en met zondag 7 juli 2019 gunstig.

In de volgende straten wordt het parkeren toegelaten. De parkeertijd wordt er beperkt volgens de gebruiksmodaliteiten van de parkeerautomaten met tekst “Verplicht gebruik van maandag tot zondag van 9.00 tot 22.00 uur”.

Gebied omsloten door volgende (delen van) straten, deze straten niet inbegrepen:

IJzerlaan (tussen Spoor Noord en Slachthuislaan), Spoor Noord, Slachthuislaan en Noordersingel, Turnhoutsebaan (tussen Noordersingel en Bothastraat), Bothastraat (wel inbegrepen), Generaal de Wetstraat (wel inbegrepen), van de Poelstraat, Examenstraat, Borsbeekstraat (van Examenstraat tot Ranststraat), Drossaardstraat, Groeningerplein, Van Montfortstraat, Eggestraat, Pothoekstraat (wel inbegrepen), Schijnpoortweg. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Eventzone_Sinksefoor-gecomprimeerd.pdf