Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_DCAN_00164 - District Antwerpen. Carnotstraat (gewestweg) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 18/03/2019 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Julie De Vos, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Julie De Vos, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00164 - District Antwerpen. Carnotstraat (gewestweg) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCAN_00164 - District Antwerpen. Carnotstraat (gewestweg) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van de laad- en loszone ter hoogte van het nummer 80, over een afstand van 17 meter. Een tijdsvenster wordt ingevoerd van maandag tot en met zaterdag, van 9:00 tot 18:00 uur (artikel 2).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat er nood is aan een laad- en loszone, zodat vrachtwagens met oplegger niet langer op de rijbaan halteren en de doorstroming van het verkeer gewaarborgd blijft;
  • verwijderen van de voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 18 en het nummer 86.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze parkeerplaatsen niet langer gebruikt worden.
  • aangezien het geel onderbroken, het stilstand- en parkeerverbod, en het parkeerverbod ter hoogte van het nummer 4 en nummer 14 niet langer aanwezig zijn, worden de desbetreffende artikels uit het reglement gehaald.

De parkeerbalans neemt af van maandag tot en met zaterdag, van 9:00 tot 18:00 uur, met drie parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Carnotstraat in het district Antwerpen:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 30 januari 2012 (jaarnummer 53);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Naar aanleiding van de verbouwing van de Koningin Elizabethzaal, werd tijdens een onderzoek ter plaatse vastgesteld dat het geldend aanvullend verkeersreglement niet in overstemming is met de huidige toestand. Het geel onderbroken, het stilstand- en parkeerverbod, en het parkeerverbod ter hoogte van het nummer 4 en nummer 14 zijn niet langer aanwezig.
Tevens werd er een onderzoek ingesteld naar het gebruik van de aanwezige voorbehouden parkeerplaatsen.
Op 24 januari 2019 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone in te richten ten behoeve van handelaars.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit § Openbare Werken, advies van 12 februari 2019 Gunstig advies
Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen Gunstig advies

Het advies werd niet binnen de gestelde termijn van één maand ontvangen en wordt aldus als gunstig beschouwd.

Verkeerspolitie, advies van 15 februari 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Carnotstraat (gewestweg) in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 maart 2012 (jaarnummer 53).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.