Terug
Gepubliceerd op 01/04/2019

2019_DCAN_00179 - District Antwerpen. Lombardenvest - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 25/03/2019 - 14:00 Het Oude Badhuis - Zaal de Mangel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00179 - District Antwerpen. Lombardenvest - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCAN_00179 - District Antwerpen. Lombardenvest - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de venstertijden van de bestaande laad- en loszone worden aangepast: laden en lossen wordt dagelijks toegestaan van 7.00 tot 20.00 uur, van tegenover het nummer 40 tot aan de Geefstraat.  Ter hoogte van de Groenplaats nummer 40 komt een nieuwe supermarkt, met een loskade in de Lombardenvest. Deze supermarkt zal dagelijks open zijn, en ontvangt ook leveringen buiten de huidige venstertijden (van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 tot 18.00 uur) van de laad- en loszone.
  • er werden bij de vorige heraanleg geen parkeervakken gemarkeerd in de Lombardenvest. Enkel ter hoogte van de voorbehouden parkeerplaatsen voor mensen met een handicap werden markeringen aangebracht.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd omdat het, ook buiten de venstertijden van de laad- en loszone, niet toegestaan is er te parkeren. De laad- en loszone werd immers ingericht op voetpadniveau. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Lombardenvest in het district Antwerpen

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 februari 2014 (jaarnummer 1361);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • is deels gelegen in de voetgangerszone "De Wilde Zee";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op vraag van een nieuwe supermarkt wordt voorgesteld de venstertijden van de laad- en loszone in de Lombardenvest aan te passen.
Uit onderzoek ter plaats bleek dat het huidige aanvullend verkeersreglement niet overeenstemt met de reële toestand.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 19 maart 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lombardenvest in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 februari 2014 (jaarnummer 1361).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen