Terug
Gepubliceerd op 01/04/2019

2019_DCAN_00172 - Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat. Wegeniswerken. SWOU10823 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 25/03/2019 - 14:00 Het Oude Badhuis - Zaal de Mangel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00172 - Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat. Wegeniswerken. SWOU10823 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2019_DCAN_00172 - Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat. Wegeniswerken. SWOU10823 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. De Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

Het studiebureau Arcadis maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  • de hoek met de Volkstraat is ruimer uitgewerkt om zo de toekomstig gewenste aansluiting te bekomen. Er is rekening gehouden met de fietscomfortstroken;
  • er is onderzocht waar er nog verder onthard en vergroend kan worden. Een aantal groenvakken zijn vergroot en er zijn een aantal groenvakken bijgekomen;
  • op verschillende locaties in het project zijn fietsbeugels ingeplant;
  • om waterinfiltratie te bevorderen is er gewerkt met open boomvakken en plantvakken. In de Kronenburgstraat wordt er naast de parkeerstrook een strook met grasdals gelegd. Op het pleintje aan de hoek Kasteelpleinstraat Kronenburgstraat wordt eveneens met grasdals gewerkt. De parkeerstrook wordt uitgevoerd in straatkeien met waterdoorlatende voeg.

Parkeerbalans 
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 100 plaatsen in de bestaande toestand naar 99 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
In de bestaande toestand zijn er 64 bomen, in het definitief ontwerp zijn er 98.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Kronenburgstraat, Kasteelpleinstraat en Terninckstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld met waar mogelijk infiltratiemaatregelen. Er wordt daarbij maximaal onthard en vergroend met open plant- en groenvakken om waterinfiltratie te bevorderen.

Omgevingsvergunning
De werken zijn vrijgesteld van een stedenbouwkundige vergunning, conform artikel 10 van het besluit (16 juli 2010) van de Vlaamse regering tot bepalingen van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie en concept  goedkeuring districtscollege Antwerpen 22 januari 2018 51
mobiliteitsvoorwaarden  goedkeuring college 9 februari 2018 1279
voorontwerp goedkeuring districtscollege Antwerpen 27 augustus 2018 670
adviezen hoorzitting bewoners 10 oktober 2018 ---
coördinatieoverleg openbaar domein 12 december 2018 ---

Het districtscollege keurde in zitting van 27 augustus 2018 (jaarnummer 670) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat goed.

Het studiebureau Arcadis maakte een definitief ontwerp op en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 1SAN020101A00000.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Datum: 10 december 2018

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat

- in de Kasteelpleinstraat blindengeleiding wordt voorzien (opnemen in uitvoeringsdossier);

            - de blindegeleiding is opgenomen in het definitief ontwerp

- de plannen verduidelijkt worden inzake groenaanplant en de beplantings- en boomsoorten opgegeven door SB/groen worden opgenomen in het uitvoeringsdossier;

            - er is een bomenplan opgemaakt

- de nodige dwarsprofielen worden uitgetekend in functie van afwateringprincipes;

            - snedes met de afwateringspercentages zijn toegevoegd aan het dossier

- op de plannen de randinfrastructuur mee ingetekend wordt, zoals reclameborden, verkeerslichten, snelheidsinformatieborden enz…;

            - deze zijn opgetekend in het definitief ontwerp

- op alle plannen voldoende en juiste maatvoering wordt weer gegeven;

            - er zijn extra maatlijnen toegevoegd

- in het uitvoeringsdossier de gevraagde glasvezelverbindingen worden voorzien;

            - dit wordt opgenomen in het uitvoeringsdossier

- de richtlijnen omtrent de kammarkeringen op sinussen worden toegepast;

            - het sinussymbool is aangepast

- de nodige markeringen op de fietspaden worden voorzien;

            - de fietsmarkeringen zijn ingetekend

- aan politie wordt gevraagd of er binnen dit project observatiecamera’s moeten geplaatst worden.

            - wordt verder opgenomen met de aanbestedingsfase 

Binnen segment 1:

- extra fietsbeugels voorzien worden (voornamelijk aan school en kruispunt Van Craesbeeckstraat);

            - op verschillende locaties binnen het project zijn extra fietsbeugels voorzien

- onderzocht wordt of in het deel tussen de Kloosterstraat en de Van Craesbeeckstraat een beperkte, maar structurele vergroening haalbaar is door middel van grasbetontegels tussen de bomen en de eventuele vergroting van de boomvakken hierop afgestemd kan worden;

            - rekening houdend met looplijnen en terrassen is er een grasdalstrook van 1,0 m breedte voorzien langsheen de parkeerstrook

- de vrije ruimte tussen tramrails en boordsteen in de bocht Geuzestraat-Kronenburgstraat minimaal 1,0 m bedraagt;

            - er is rekening gehouden met de vrije ruimte

- de voorziene boom ter hoogte van nummer 20 op te schuiven om inrit toegankelijk te maken;

            - de boom is zo ingeplant dat de garage bereikbaar blijft

- het ontwerp van het kruispunt met de Geuzestraat op de bestaande situatie wordt afgestemd;

            - het opmetingsplan is toegevoegd aan het definitief ontwerp

- op het pleintje ter hoogte van de Kloosterstraat de grens van de werken wordt opgeschoven en bijkomende ondergrondse groeivoorzieningen worden voorzien;

            - het projectgebied is uitgebreid

- ter hoogte van nummerr 30 het plantvak wordt uitgelijnd op de sinus.

            - dit plantvak is vergroot en uitgelijnd op de sinus 

Binnen segment 2:

- extra fietsbeugels voorzien worden (tropisch instituut ter hoogte van nummer 60);

- op verschillende locaties binnen het project zijn extra fietsbeugels voorzien

- onderzocht wordt of het velostation op de huidige locatie kan uitbreiden of een andere locatie binnen dit project gezocht moet worden;

            - het velostation is uitgebreid

- onderzocht wordt of een strook halfverharding (porfier) van 50 cm als in- en uitstapzone kan voorzien worden naast de groenstrook ter hoogte van het tropisch instituut in de Kronenburgstraat;

            - dit is opgenomen in het definitief ontwerp

- tussen het fietspad en het busperron in de Kronenburgstraat 1 m buffer wordt voorzien;

            - de extra buffer van 1m is voorzien op het plan

- het busperron wordt aangepast naar een lengte van 18 m en conform het draaiboek openbaar domein wordt ingericht;

            - de busperronnen zijn ingericht conform het draaiboek openbaar domein

- onderzocht wordt of bijkomende structurele vergroening (lage beplanting + extra bomen) kan voorzien worden ter hoogte van het busperron in de Kronenburgstraat;

            - ter hoogte van de bushalte zijn er nieuwe bomen in een open boomvak voorzien

- in Lambermontstraat de voetpaduitstulping stopt aan de sinus.

            - dit is aangepast 

Binnen segment 3:

- binnen de erfstructuur wordt bekeken of de bewegings- en verblijfsruimte van de voetgangers kan geoptimaliseerd worden door extra fietsbeugels en/of extra bomen te plaatsen;

            - daar waar mogelijk is er straatmeubilair en een boom ingeplant

- op het kruispunt Begijnenstraat- Bervoetstraat de gebouwhoeken beschermd worden met straatmeubilair en de sinussen vervangen worden door afgeschuinde boordstenen conform de principes van het draaiboek openbaar domein;

            - de paaltjes zijn ingetekend en de sinussen zijn vervangen

- aan de groene verblijfsruimte enkele breekpalen worden voorzien om foutparkeerders te weren en het boomvak ter hoogte van nummer 7 wordt ingekort;

            - er is op strategische plaatsen straatmeubilair ingeplant

- op strategische plekken plantvakbescherming wordt voorzien om het doorlopen tegen te gaan;

            - de plantvakken worden iets in opstand gezet om doorlopen tegen te gaan

- op het verkeersplateau strategisch geplaatste paaltjes worden voorzien om het afsnijden van de hoeken door voertuigen te beletten;

            - er is op strategische plaatsen straatmeubilair ingeplant

- naadloze aansluitingen tussen fietspad en rijweg worden voorzien;

            - de aansluitingen tussen fietspad en rijbaan zijn op één niveau ingetekend, bij de uitvoering wordt er op toegezien dat dit ook zo uitgevoerd wordt

- onderzocht wordt wat de impact is van latere nutswerken op de voorziene sandwichpanelen en de aanwezigheid ervan naar de nutsbedrijven duidelijk gecommuniceerd wordt.;

            - er moet op toegezien worden dat bij nutswerken alles hersteld wordt naar oorspronkelijke toestand

- de afspraken omtrent zebrapad doortrekking over fietspaden worden toegepast.

            - het zebrapad is doorgetrokken over het fietspad 

Binnen segment 4:

- onderzocht wordt of op het kruispunt structurele vergroening haalbaar is rekening houdend met het gebruik en beheer;

            - hier zijn enkele extra bomen ingeplant

- de belijning van de voorsorteerstrook vroeger start;

            - de belijning is aangepast op het plan

- aan de Begijnenvest het zebrapad in de looplijn gebracht wordt, in het verlengde van de gevellijn.

            - het zebrapad is aangepast

 

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (12 maart 2019) voor de wegeniswerken in de Kasteelpleinstraat, Kronenburgstraat en Terninckstraat, district Antwerpen, goed op voorwaarde dat:

  • De boomsoortkeuze van bomen 46 en 47 herbekeken wordt. Geen zuilvormen meer zoals de eerder voorgestelde nieuwe bomen "fagus Sylvatica Dawyck". Er moet gekozen worden voor bomen eerste grootte A, die voluit in de breedte kunnen gaan, dit gezien de bovengrondse en ondergrondse ruimte die hier is. De nieuwe bomen moeten in verhouding staan tot de twee grote te behouden platanen vlakbij. 
  • De nieuwe bomen 70-76-77 en 78 mee worden opgenomen in het plan met boomkeuze “tilia cordate rancho”.
  • Aanpassing van de bestaande bomen 40 en 43 van "platanus" naar "malus".

Terugkoppeling na nieuwe boomkeuze noodzakelijk alvorens definitieve goedkeuring.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst taak
SW/O&U/ONT opdracht geven aan studiebureau voor: opdrachtendocumenten opmaken

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20181210_COD_verslag_10823.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-1.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-2.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-3.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-4.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-5.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-6.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-7.pdf
  • 20190312_BE0115000992_CS_2D-8.pdf
  • 20190312_BE0115000992_r_E1-1.pdf
  • 20190312_BE0115000992_r_E1-2.pdf
  • 20190312_BE0115000992_r_E1-3.pdf
  • 20190312_BE0115000992_r_E1-4.pdf
  • 20190312_BE0115000992_tp_F2-1.pdf
  • 20190312_BE0115000992_tp_F2-2.pdf
  • 20190312_BE0115000992_tp_F2-3.pdf
  • 20190312_BE0115000992_tp_F2-4.pdf
  • 20190312_BE0115000992_tp_F2-5.pdf
  • 20190312_BE0115000992_tp_F2-6.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_bomen-1.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_bomen-2.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_bomen-3.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_bomen-4.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_Brandweer-1.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_Brandweer-2.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_Brandweer-3.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_Brandweer-4.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_F2-1.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_F2-2.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_F2-3.pdf
  • 20190312_BE0115000992_w_F2-4.pdf
  • 20190312_Plan_Kronenburgstraat - Kasteelpleinstraat.pdf