Terug
Gepubliceerd op 13/05/2019

2019_DCAN_00310 - District Antwerpen. Jan Denucéstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 13/05/2019 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, ; Femke Meeusen, ; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2019_DCAN_00310 - District Antwerpen. Jan Denucéstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2019_DCAN_00310 - District Antwerpen. Jan Denucéstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de Jan Denucéstraat is een doorlopende straat die deels werd ingericht als woonerf.
    • in een woonerf is de snelheid beperkt tot 20 km per uur. Voetgangers mogen de ganse breedte van de openbare weg gebruiken en spelen is eveneens toegelaten (artikel 2);
    • in een woonerf kan enkel geparkeerd worden op de daartoe voorziene parkeerplaatsen. Dit vermijdt het wild parkeren en schept duidelijkheid naar de weggebruikers en bewoners (artikel 5);
  • 13 voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap werden voorzien, zowel in het woonerfgedeelte als in de parkeerhaven en straat (artikel 1);
  • parkeerhavens met haakse parkeervakken werden aangebracht (artikel 3).

De parkeerbalans: er zijn nu 157 parkeerplaatsen aanwezig.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Jan Denucéstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Tentoonstellingswijk";
  • maakt deel uit van de wijk "Camille Huysmanslaan en omgeving" waar de toegang beperkt wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 16 oktober 2017 (jaarnummer 605) keurde de gemeenteraad de kosteloze overdracht van de gronden en infrastructuurwerken, gelegen aan de Jan Denucéstraat, van de Woonhaven Antwerpen cvba aan de stad Antwerpen goed. Het deel dat verworven wordt, wordt na uitvoering, kosteloze overdracht en affectatie in het openbaar domein bestemd als lokaal openbaar domein

De woontorens "Silvertop" werden gerenoveerd, de straat dient nu gereglementeerd te worden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 29 april 2019 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jan Denucéstraat in het district Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.